Maxis a jejich Sim- hry a mnoho dalších

Maxis
Máte rádi simulátory, v nichž můžete řídit celé město či si jen vystačíte s ovládáním jedné domácnosti? Pakliže jste někdy přišli do styku s nějakou takovouto hrou, která vám nabízí jednu z těchto možností, tak jste už jistě někdy něco zaslechli o vývojářském studiu Maxis.

 

Znáte-li SimCity nebo The Sims, víte o koho jde

Maxis je americká společnost, která byla v roce 1987 založena jako nezávislé vývojářské studio. V současné době je však dceřinou společností ElectronicArts, u nichž slouží jako jedna ze čtyř hlavních značek. Studio Maxis je tvůrcem jedné z nejprodávanějších počítačových her všech dob, a tou je The Sims a její první pokračování The Sims 2. Právě tyto tituly a jejich příbuzné produkty této značky patří mezi ty nejoblíbenější a nejúspěšnější.

Většina titulů od studia Maxis jsou simulátory, avšak nejsou považovány za tradiční simulátory. Zakladatel Maxis, Will Wright, považujte tyto hry za jakési „digitální domečky pro panenky“. Krom toho, že se jedná o vývojářskou společnost, stojí Maxis i za vydáním několika her jiných studií, například to jsou A-Train a SimTower.

 

Za založením Maxisu stojí vydání SimCity pro PC

Společnost Maxis byla v roce 1987 založena Willem Wrightem a Jeffem Braunem především z toho důvodu, aby mohli vydat Wrightovu hru SimCity pro domácí počítače. Do té doby byla hra k dispozici pouze v omezeném základě pro Commodore 64. Kvůli tomu se objevilo mnoho vydavatelů, kteří projevili zájem a portování této hry, protože SimCity nebyla tradiční hra, v níž byly přesně stanoveny podmínky pro vítězství nebo prohru. Tento titul se stal statisticky nepopulárnějším a nejúspěšnějším titulem ve své době. Vzniká série, jež začala plodit několik dalších pokračování. V roce 1994 po obrovském úspěchu SimCity 2000 se studio přestěhovalo z Orindy v Kalifornii do Walnut Creek.

 

Z počátku to všechno dobře klapalo

Po tak velkém úspěchu SimCity série se Maxis rozhodli vyzkoušet i jiné Sim- tituly. Mezi některými z těchto pokusů můžete nalézt SimAnt, SimFarm, SimEarth, SimLife, SimTower, SimIsle a SimHealth. Mimo jiné byli také Maxis osloveni společnostmi, aby vytvořili hru o podnikání, a tak vzniká SimRefinery. Všechny tyto hry měly různý úspěch, ale žádná z nich se nevyrovnala původní SimCity. Výraznou výjimkou je pouze hra TheS ims, která se stala opravdovým hitem. Dokonce bylo vydáno i několik non-sim her jako například RoboSport nebo jistě všem známý 3D Pinball for Windows, který byl zaražen mezi standardními hrami v několika verzích operačního systému Windows.

SimCity

Jak vznikl název Maxis?

Jméno společnosti Maxis bylo odvozeno od vzorce navrženého otcem Jeffa Brauna: společnosti zabývající se počítačovými hrami by měli mýt dvouslabičný název, který by měl navíc obsahovat písmeno ‘x‘. To bylo potvrzeno v rozhovoru se zaměstnancem Maxis na bonusovém disku vydaném společně s The Sims: Makin’ Magic, na němž byla upoutávka na The Sims 2. Disk se také objevil v balení SimCity 2000 Special Edition. Rozhovor se rovněž také zabývá pověstí o tom, že jméno Maxis vzniklo podle výrazu „six AM“ čteném pozadu. V překladu to tedy znamená šest hodin ráno, což bylo typickým časem, kdy budil simíky jejich budík. Zaměstnanec Maxis však vysvětluje, že se jedná pouze o zajímavou náhodu. Do SimCity 3000 byl dokonce zařazen easter egg, kdy se vám po zadání cheat kódu „maxis“ zobrazila zpráva „Do you know that Maxis spelled backwards is Six AM?“, což tedy v překladu znamená „Víte, že Maxis je pozpátku šest AM (šest ráno)?“.

sim city 2000

foto: Gog.com

Dochází k úpadku společnosti

Po obrovském úspěchu SimCity, začali Maxis experimentovat i s jinými žánry. Nicméně jejich nové hry, tedy zejména The Crystal Skull a SimCopter, byly naprostými propadáky. Dokonce i povolali vývojářskou společnost Cinematronics, aby vytvořila hru zvanou Crucible. A jak to dopadlo s touto hrou? Stejně jako s těmi předchozími dvěma tituly. Díky obrovským ztrátám a nedostatku nápadů, nezbývalo pro společnost Maxis nic jiného, než zvažovat svůj prodej, což se nakonec uskutečnilo. 28. července 1997 dokončili Electronic Arts akvizi Maxis. V porovnání s ostatními společnostmi, patřícími taktéž pod EA, mezi nimiž jsou například Origin Systems a Westwood Studios, probíhalo absorbování Maxis pomalejším tempem. Ve společnosti stále pracuje několik jejích původních zaměstnanců. A nechybí zde ani Will Wright. Na několik let byly výrobky stále vydávány pod značkou Maxis, ale v roce 2004 se už na krabičce The Sims 2 objevila pouze značka Electronic Arts. Toho roku bylo také studio ve Walnut Creek zavřeno a přestěhováno do sídla EA v Redwood City.

V SimCity se vžijete do role starosty města

Pojďme se tedy blíže podívat na díla, která studio Maxis vyvinulo. Jak již sami víte, do světa vypustili mnoho titulů, a tak se podíváme hlavně na ty nejslavnější. Tedy tím prvním je série SimCity. Jedná se o budovatelskou strategii, kde v každém díle máte za úkol jediné. Stáváte se starostou města, které je třeba dále rozšiřovat a hlavně se starat o jeho chod, o obyvatelstvo a snažit se udržovat co nejnižší kriminalitu, dostatečnou úroveň vzdělání, zdravotnictví, dopravu a mnoho dalších.

 

S dalšími pokračováními vzniká velká série

Tato série se skládá z šesti dílů, z nichž první SimCity spatřil světlo světa v roce 1989. Hra se stala velmi populární, avšak její grafické 2D zpracování bylo dosti zastaralé, což bylo nahrazeno dalším pokračováním SimCity 2000 z roku 1994, které se dočkalo několika novinek a především té lépe vypadající grafiky. A takhle to pokračovalo dále i o pět let později s dalším dílem SimCity 3000. V roce 2003 jsme se dočkali dalšího pokračování SimCity 4, jež se navíc o dva roky později dočkalo i datadisku Rush Hour, který se hlavně zaměřoval na plánování dopravy ve městě. O další dva roky později vydali Maxis další pokračování SimCity Societies (v české lokalizaci byl titul vydán pod názvem Společnost). Tento díl se hlavně dočkal nové grafiky v 3D provedení. Šestého dílu jsme se prozatím nedočkali. Navíc jeho název neobsahuje žádný podtitul, a tak se prostě jen jmenuje SimCity. Vývoj na novém SimCity byl oznámen letos v březnu a dočkat bychom se ho měli někdy v únoru příštího roku. O hře se více dovíte v našem preview.

Co že se tak najednou zatáhlo?

Vývojáři si v sérii SimCity také pro hráče připravili jednu menší perličku. Ta se objevila již v druhém díle. Tak jak je ve hře snadné vybudovat velké město, je i snadné ho skoro celé srovnat se zemí. Ruku k dílu totiž přiloží různé přírodní katastrofy jako požár, zemětřesení, hurikán, povodeň či tornádo. Zkázu také může způsobit i letecká havárie nebo UFO. Ovšem nemusíte se příliš obávat toho, že vás něco takového může nečekaně potkat. Tyto katastrofy totiž přivoláváte sami, pokud se začnete nudit a rádi byste chtěli vyzkoušet, jak se s nimi město vypořádá.

 

Vzniká první simulátor života

Ještě většího úspěchu studio Maxis dosáhlo po vydání prvního dílu jejich série The Sims, která přinesla do herního světa nový samostatný žánr „simulátor života“. Ve hře máte na starosti jednoho nebo více simíků (obyvatelé ve hře), kterým na začátku buďto postavíte nebo rovnou koupíte nějaký dům. Dále je třeba se starat o jejich potřeby, jako je hlad, hygiena, společnost, únava, zábava, prostředí, potřeba toalety apod. Také je třeba zajistit si nějaké příjmy jak jinak než zaměstnáním. Grafika na svoji dobu nevypadala vůbec špatně. V 3D provedení byli zpracováni pouze Simíci. Ostatní objekty jako zdi, nábytek a jiné byly předrenderovány ze všech úhlů pouze v 2D. První díl byl vydán začátkem roku 2000.
The Sims

Nechybí hromada modifikací a datadisků

Fanouškové měli možnost vytvářet pro hru modifikace, a tak měli hráči zanedlouho k dispozici nové oblečení pro své simíky, nábytek a jiné další vybavení pro váš dům. Dále se také objevily nové parcely s domy. Dokonce jste měli tu možnost přidat do hry simíky vytvořené podle slavných postav. Kromě těchto dodatků začali objevovat i různé patche, které hru upravovali. Maxis využili jejich velkého úspěchu a neváhali vytvářet pro hru datadisky, kterých je pro první díl celkem sedm. Tím prvním je Livin’ Large, jenž do hry pouze přidává nové kariéry, vybavení, skiny a osoby. Dalším datadiskem je House Party, který vám umožňuje spořádat pořádný večírek. Třetí datadisk Hot Date přidává do hry nové město Donwtown, kde můžete například navštívit restauraci a potkávat nové lidi. Simíkům je také někdy třeba dopřát dovolenou, jež je právě k dispozici v datadisku Vacation. V datadisku Unleashed si můžete konečně pořídit nějaké to zvířátko. Kočky a psy tu jsou považovány za simíky a stejně tak jsou ovládány. K dispozici tu jsou i jiná domácí zvířata jako želvy, ptáci a další, které tu jsou pouze jako objekty. Vedle chování zvířat se zde také můžete pustit i do zahradničení. Semena můžete pořídit v novém městě Old Town. S datadiskem Superstar se můžete podívat do dalšího nového města Studio Town, kde narazíte na různé celebrity jako Marilyn Monroe, Avril Lavigne, Andy Warhol a mnoho dalších. Posledním datadiskem je Makin’ Magic, jehož náplní je kouzlení a magika.

 

Simulátor života podruhé

V roce 2004 vydávají Maxis The Sims 2. Ve hře se značně vylepšila grafika a zcela zmizelo 2D zpracování, a tím tedy i čtyři úhly pohledu. Tentokrát si hráč může natáčet kameru, jak chce, a může se s kamerou k simíkům úplně přiblížit. Základ hry je stejný jako v předchozím díle, jen se objevilo několik dalších novinek. Oproti jedničce, kde měl hráč k dispozici pouze jedno sousedství (po datadiscích jich bylo více, ale byla stejná), se zde vyskytují tři různá sousedství. Navíc si může hráč dále vytvářet vlastní. Velkou změnou prošla i tvorba vlastního simíka od tvaru postavy až po různé detaily obličeje. Novinkou je i tvorba rodinného stromu. Stejně jako jednička i dvojka se dočkala několika datadisků a mnoha dalších kolekcí.
The Sims 2

Aby toho nebylo málo

Datadisků je celkem osm, z nichž prvním je Univerzita, kde můžete studovat vysokou školu. Dalším je Noční život, který přidává možnost vlastnit auto a navštěvovat různé kluby a bary v centru města. Třetím datadiskem je Ve světě podnikání, v němž nejde o nic jiného než o podnikání vašich simíků. Můžete tak vlastnit kluby, bary a jiná střediska v centru města. K dispozici jsou také i restaurace a mnoho dalších živností, které nakonec můžete provozovat i na svém pozemku. V datadisku Mazlíčci se opět setkáváme s kočkami a psy a mnoha dalšími. Datadisk Roční období nám přináší všechna čtyři roční období a změnu počasí, přibývá i zahradničení a rybaření. Se simíky se můžete opět vydat na dovolenou v datadisku Šťastnou cestu. Posledními jsou Volný čas a Život v bytě. Jak už jejich název napovídá, nejde o nic jiného než o využití mnoha možností k trávení volného času a života v bytě, kde se navíc objevují i kouzla. Mezi kolekcemi, jež do hry přidávají různé doplňky pro vaše simíky a jejich domácnost máme: Vánoční balíček, Rodinná zábava, Luxusní život, Veselé Vánoce, Pojďme stavit!, M&H Móda, Pro Teenagery, Koupelny a kuchyně interiérový design, IKEA Domov, Sídla a zahrady.
The Sims 3

Staňte se bohem a stvořte život

Velmi oblíbenou hrou studia Maxis je i Spore. V obchodech se objevila v roce 2008. Ve hře má hráč v rukou celý vývoj organismů od malých buněk až po dospělou civilizaci, která nakonec cestuje i ve vesmíru. Tímto se hra rozděluje do pěti fází, a to na buněčnou, vývoj tvorů, kmenovou fázi, civilizační fázi a poslední je vesmírná fáze. Tak tedy začínáte ve vodě jako malá buňka, kdy si zvolíte, zda budete masožravec nebo býložravec, což určuje, zda budete jíst řasy nebo ostatní buňky. Během vývoje se můžete stát i všežravcem, to však už záleží pouze na vás. K vývoji své příšerky potřebujete DNA body, za něž si nakupujete různé části těla, které musíte nejprve odemknout. Ty se odemykají, když zabijete jinou příšerku, lze je také nelézt v kostrách a podobně. V kmenové fázi se zaměříte na dobývání ostatních vesnic. Pokud nechcete být příliš hrubí, můžete se s nimi i spojit. Podobně tomu je tak i v civilizační fázi, kde musíte sjednotit města pod váš národ. Máte tři možnosti, jak to uděláte – dobývání, převedení na vlastní víru, koupě. Ve vesmírné fázi se pustíte do kolonizování planet a obchodování s jejich zdroji. I ve Spore jsme se dočkali dvou rozšíření Galactic Adventures a Creepy & Cute.
Spore

Vyvíjené hry

1988 – SkyChase (vydáno společností Brøderbund Software)
1989 – SimCity
1990 – SimEarth: The Living Planet
1991 – SimAnt: The Electronic Ant Colony
1991 – RoboSport
1992 – SimLife
1993 – SimFarm
1993 – SimCity 2000
1993 – Unnatural Selection
1995 – Zaark and the Night Team
1995 – SimTown
1996 – SimGolf
1996 – SimPark
1996 – SimTunes
1996 – SimCopter
1996 – Marty And The Trouble With Cheese
1996 – Full Tilt! 2 Pinball
1997 – Marble Drop
1997 – Fathom: The Game of Tiles
1997 – Streets of SimCity
1998 – SimSafari
1999 – SimCity 3000
2000 – The Sims
2002 – The Sims Online
2003 – SimCity 4
2004 – The Sims 2
2008 – Spore
2009 – The Sims 3
2011 – Darkspore
2013 – SimCity

 

Vydané hry

1992 – A-Train – Artdink
1993 – El-Fish – AnimaTek
1993 – Rome: Pathway to Power – Firstlight
1994 – SimTower: The Vertical Empire – OPeNBooK
1994 – SimHealth – Thinking Tools
1995 – SimIsle: Missions in the Rainforest – Intelligent Games
1995 – Tony La Russa Baseball 3 – Stormfront Studios
1995 – Widget Workshop – Elliott Portwood Productions
1996 – Full Tilt! Pinball – Cinematronics
1996 – The Crystal Skull – Some Interactive
1997 – Kick Off 97 – Anco Software

Komentáře