Alan Wake – PC recenze

Alan Wake
Alan Wake, původně hra, která byla určena pouze XBox 360, se dočkala své verze na PC. Již dnes si tuto skvělou hru, která je srovnávána s hrou Heavy Rain, která je pouze na konzoli PS3, můžete zahrát a já vám jí tu dnes představím. Také mám příjemnou zprávou pro ne-anglicky mluvící, neoficiální čeština je již hotova a tak si můžete příběh více užít.

Je to jen noční můra

Příběh vypraví sám Alan Wake, který se ocitne uprostřed děsivého „snu“, který se stane realitou a začne zabíjet vše, co se mu postaví do cesty. Hlavním zlounem této hry je samotná tma. Sice jste již velcí a tmy se nebojíte, ale v této hře budete! A to nezačnete pěkně v poklidu, ale váš příběh začíná noční můrou, kde se poprvé Alan setká s těmito nadpřirozenými silami, které mu jdou po krku. Během této noční můry se dozvíte základní ovládání, ale zároveň se již vžijete do napjaté hry. Po probuzení se ocitnete v autě se svojí ženou, která vás právě doprovází na odpočinek do malebného horského městečka Bright Falls. Alan si sem jede odpočinout od každodenního stresu z rušného velkoměsta New Yorku, ve kterém si také zahrajete malý kousek příběhu. Po krásném pokochání přírody, které se vám naskytne během přesunu trajektem, budete žasnout nad krásou stylové přírody a malebně umístěném městečku. No a západ slunce tomu dodá termín ‘dokonalost sama’. Za chvíli se také ubytujete na malém ostrůvku u jezera, no užasnete nad tím a řeknete si, proč mě musí čekat takové zlo.

Světlo je vaše záchrana, zbraň a naděje. Světlo je váš bůh!

Jak už to v životě bývá, světlo je pravý opak tmy, a když se vás tma snaží pohltit a zabít, nezbývá vám, než běžet za světlem. Vaší jedinou nadějí v této hře je světlo, ale baterka je pouze malý nástroj světla a pomůže vám v boji se zlými temnými přízraky. Pokud si chvíli posvítíte na přízraky, vypudíte z nich temnotu, ale pořád pro vás představují hrozbu. Když je temnota pryč, přichází na řadu opravdová zbraň moderní doby a tou je pistole. Ve hře však narazíte na víc zbraní a těmi jsou brokovnice, lovecká puška, a nebo ta nejlepší a nejcennější zbraň ve hře pistole, která střílí světlice. Baterka má však pouze omezenou výdrž a může velice rychle přestat svítit dostatečně na to, aby jste temnotu vypudili. V takovém případě můžete do baterky vrazit nové baterie, kterých můžete po kapsách nosit až 20. A pokud by přišlo nejhorší a došly vám i baterie, můžete použít kapesní světlici nebo flashbang (granát, který po odpálení vytvoří obrovskou zář světla). No a když už nemáte nic, můžete počkat dokud se vám baterie sama nedobije nebo rychle utíkejte k nejbližšímu světelnému stožáru. Občas také po mapě narazíte na různé přístroje a lampy, které můžete použít také jako náhradu vaší baterie. A také dojde na světla u automobilu, ale o tom až za chviličku. Světlo je hlavním činidlem této celé hry. Během hry také naleznete 3 možné druhy baterek, které se liší hlavně svou výdrží.

Alan Wake Alan Wake

Na vše nejste sami

Ve hře nebudete na vše úplně sami. Budete mít přeci svou baterku a zbraň. Ne jen si z vás dělám srandu. V některých misích vám pomůže například váš agent nebo místní šerifka. Někteří vám sice jen zařídí více práce, kterou musíte udělat, aby jste jim pomohli dostat se dále, ale například šerifka vám pomůže i střílet na posly temnoty. Bohužel jak již to bývá u strašidelných her zvykem, když už si říkáte, že nejste na vše sami, stane se náhle něco nečekaného a jste opět odkázání sami na sebe. V pár misích vám však vaši přátelé pomohou a budou vás zásobit kromě střelecké podpory také podporou samotného světla. Najednou půjde vše lépe a poklidněji.

Ne jen lidi?

Kromě obyčejných přízraků narazíte i na ty silnější, kteří se ohání motorovou pilou nebo velkou sekerou, na ty už pistolka jen tak nestačí. Ale temnota na vás může kromě lidí poslat i hejno ptáků, kteří se na vás mohou sletět odkudkoli a hlavně nečekaně. Na ty však stačí obyčejná baterka. Myslíte si že ptáci a lidi jsou už dost? Tma může poskvrnit jakýkoli neživý objekt a následně je může na vás házet a určitě není příjemné dostat po hlavě autem a co teprve, když si vezme do parády kombajn nebo bagr, který oživne jako ve filmu Auta (Cars). Pořád si myslíte, že to zvládnete? Pak vám tedy prozradím, že tma může vyvolat své vlastní ‘domácí’ tornádo, které s sebou bere vše co se mu postaví do cesty a to i celé domy. Asi není nikde bezpečno. Když už si myslíte, že jste v bezpečí pod lampou, která vás krásně léčí světlem, nemusí to být nutně bezpečné. Lampa se může náhodou porouchat a co pak? Velkou záchranou vám bude vodní přehrada, která je dobře zásobená elektřinou a světlo v noci potřebuje elektřinu. Ale do smrti zde zůstat nemůžete, musíte přeci bojovat.

Alan Wake

Kde je sak*a má žena?!

Jak jsem se zmínil na začátku, kdy přijíždíte do městečka, doprovází vás na cestách Alanova žena Alice, která, jak po chvilce zjistíte, má fobii ze tmy. Po příjezdu na chatku a následném ubytování vám zkazí náladu psacím strojem a kusy papíru na stolku. Jeli jste si sem přeci odpočinout a relaxovat ne? Alanovy nervy to bohužel nevydrží a bude mít potřebu se projít. Po chvilku odpočinku u břehu jezera však uslyší křik své ženy, který vychází z chaty. Okamžitě se tedy vydáváme za ní a vrháme se na záchranu, ale je již pozdě. Alan se později probouzí a zjišťuje, že si nepamatuje posledních sedm dní. Kde je má žena a co se vlastně stalo? Během svých cest Alan nachází kusy útržků z jeho nové knihy (některé se však dají najít pouze na nejtěžší obtížnost). Vše se začíná náhle vyjasňovat. Kromě útržků také naleznete různé televizní pořady, na kterých vidíte více ze sedmi ztracených dní. Najdete však svou ženu?…

A co dál…

Během svých procházek tmou a bojem s přízraky se můžete na mapě věnovat kromě sbírání útržků Alanovi nové knihy také různým dalším činnostem. Na mapě se také vyskytují různé sběratelské předměty, které se vám započítávají do statistik a mohou vám splnit některý ten Achievment (trofej chcete-li). K dalšímu hledání tu máte například termosky s kávou, skryté truhly, ve kterých najdete užitečné předměty či dokonce zbraně. Také když uvidíte 6 plechovek postavených na sobě do pyramidy, určitě si vezměte pistoli a rozstřelte je. Také se různě po mapách vyskytují rádia, přes které se můžete dozvědět další doplňující informace k příběhu. A také nezapomeňte na plakáty a různé nápisy. Ve hře se také nachází malý easter egg, což je taková srandička od autorů. V některých misích můžete na zdi najít QR kód, který si můžete například pomocí chytrého telefonu vyfotit a on vám zobrazí nějaký text nebo přímo odkaz na obrázek – např. www.alanwake.com/tag3. Nezkoušejte zadávat místo 3 ky jiné číslo, nic vám to neukáže, hezky si je najděte sami a jak jsem říkal, ne vše je odkaz.

Není to GTA-čko, ale zajezdíme si i s autem

Ve hře se vám také naskytne si na pár okamžiků možnost zařídit si jedno z pár aut, která ve hře jsou. Některé lokace jsou jsou přeci jen dlouhé a tak nám autoři dali možnost zkrátit si trasu některým dopravním prostředkem, který po trase potkáte. Ale během jízdy se nebudete moci kochat krásnou přírodou, neboť vám budou do cesty skákat temné přízraky, kterým se nebude líbit, že se tak pěkně vozíte a sedíte v bezpečí. Také vám mohou vaše autor rozbít, pokud si je pustíte příliš k sobě. Auto také však disponuje svou vlastní zbraní a tou je kombinace dálkových světel a trochou větší rychlosti. V krátkosti si chvilku posvítíte na přízrak a hurá sešlápnout plyn, a jen ať už jsou pod koly. Během svého úseku však potkáte nejedno auto a tak kdyby se stalo nejhorší a auto se vám rozbilo nebo už vypadalo, že mu moc nezbývá, můžete si jej vyměnit. Také se občas během projížďky vyplatí vystoupit a zaskočit si pro nějaký ten sběratelský kousek, o kterém jsem se zmiňoval výše.

Alan Wake Alan Wake

Podpora herních ovladačů

K této hře vám můžu z vlastní zkušenosti doporučit použití herního ovladače (gamepadu). Nejlépe přímo bezdrátového Xbox ovladače, který je určen pro PC. Vibrace, které pocítíte při napjatých situacích, je jen zlepší a více umocní zážitek z hraní. Přeci jen je to hra, která byla původně pouze na Xbox 360. Strachu hej, ale ještě, že se po temném lese neprobíhá vetřelec s predátorem :-) !

(9/10)