Anno 2070 – recenze

Anno 2070
Další díl budovatelské série Anno je mezi námi. Tentokrát se ale posuneme od posledního dílu o velký krok dopředu. Navštívíme ne moc dalekou budoucnost, v níž lidstvo postihla ohromná katastrofa. Je na vás, jak se s touto pohromou vyrovnáte.

Vybudujte si svou metropoli

Budovatelská série Anno již za sebou zanechala mnoho úspěchu a nejspíš chce být stále úspěšná nebo raději řečeno úspěšnější. S novým vydáním chce pohltit ještě více fanoušků, což se jí může povést díky novému kabátu, o který se vývojáři ze studia Related Designs velmi dobře postarali. Když se někdo dříve zmínil o sérii Anno, ihned jsme si vybavili tu známou budovatelskou historickou strategii, jež se odehrávala v letopočtu, který byl vždy uveden v názvu hry. Každý rok se mezi námi objevil nový díl s jiným letopočtem, který nás zatáhl do daného období středověku. To bylo tak nějak vše, čehož jsme se pokaždé dočkali, ovšem nás i potěšilo trochu vylepšené grafické zpracování.

Anno 2070

Naštěstí nám voda nesebrala všechno

Samotný název Anno 2070, který mnohé fanoušky velmi překvapil, nás zavadí tentokrát do nedaleké budoucnosti, v níž se setkáme s architekturou, kterou si sami autoři mohli navrhnout dle vlastního gusta. Stejně tak se již nemusí řídit historickými událostmi, takže jejich volnost tvorby je velmi rozsáhlá. A tak pro lidstvo nachystali nepříjemnou věc. Budoucnost pro autory nejspíš nebude tak růžová, jak nám ve hře dávají najevo, jelikož lidstvo postihne katastrofa, při níž se zvedne hladina oceánů a zaplaví tak většinu kontinentů. Lidé, kteří přežili, se pokouší přežít na zbylých ostrovech a archách, kde začíná náš příběh. Nehledejte však odpověď na to, kde se ostrovy plné plodin a surovin objevili, přeci jen je to hra. Příčinou toho všeho je globální oteplování, což je dnes jedno z nejdiskutovanějších témat. Snad se nemusíme obávat toho, že mají autoři předvídající schopnosti. Nebudeme strašit a raději se pusťme do hraní.

Anno 2070

K jaké straně se přikloníte?

K dispozici tu máme tři různé frakce, s nimiž musíme vybudovat svět zítřka. První z těchto frakcí je ekologická, která zejména logicky dbá na životní prostředí. Města vypadají čistě a jsou osazena pestrými barvami. Ekologové jsou vlastně i nejšetrnější, jelikož jejich budovy mají malou spotřebu energie. Na druhé straně tu však máme průmyslovou frakci, jež se tolik o přírodu nestará jako o její zisky, především díky těžbě ropy. Ekonomika sice krásně roste, ale že by se tu našel krásný pohled na jasně zelený strom, to může být pouze v představách místního lidstva. Průmyslové prostředí právě znečišťuje úrodnou půdu. Zelené krajiny si může užít tedy ekologická frakce, jejíž ekonomika však neroste tak prudce nahoru jako u té průmyslové, vyžaduje to jen trochu trpělivosti. Naštěstí tu existuje neutrální skupina vědců, která má přístup k celé řadě moderních technologií. Navíc vědci mají přístup i k mořskému dnu, kde mohou těžit někdy i jinde nedostupné suroviny.

Spolupráce je v nouzi na prvním místě

Když už vám zde takhle popisuji tyto frakce, někteří z vás si myslíte, že se tu bude bojovat a soupeřit. Jistě si představujete hru tak, že si zvolíte jednu z frakcí, s níž putujete hlavním příběhem kampaně a soupeříte s ostatními. Jenomže konflikty bychom asi v dané situaci raději zařadili až na poslední místo. Příběhová kampaň je totiž rozdělena do tří navazujících kapitol, takže určitě chápete, že je společná pro všechny tři frakce. I když se jednotlivé strany v příběhu nemají tolik v lásce, není tu jiná možnost než spolupracovat. Jak jsem se již zmiňoval, soupeření teď raději nechme na posledním místě. Někdy třeba narazíte na oblast bohatou na určitou nerostnou surovinu, k jejíž zpracování mají technologii pouze ekologové. Stejně tak se k nedostatkové ropě mohou dostat pouze vědci. Chcete-li mít stabilizovaný ekonomický systém, vyplatí se kombinovat unikátní možnosti jednotlivých frakcí.

Anno 2070

Zachraňte lidstvo

Bohužel příběhová kampaň není zase tak dlouhá. Její tři kapitoly totiž zahrnují dvanáct misí, z nichž první dvě třetiny jsou tutoriálového charakteru. Naučíte se tedy hlavně jak hru ovládat, ale také vás hra seznámí s produkčními řetězci a technologickými možnostmi všech tří frakcí. Samozřejmě se nebudete řídit přímými příkazy vašeho rádce. Jak rozmístíte budovy a s kým budete obchodovat, záleží pouze na vás. Než se však dostanete do poslední třetiny kampaně, budete stále bombardováni různými radami a příkazy. Určitě vás potěší to, že vývoj vašeho města si projde celou kampaní, takže váš výtvor bude stále přenášen z jedné kapitoly do druhé. Jakmile ale během začátku provedete něco špatně, mohou se na konci kampaně vyskytnout nepříjemné problémy. Mimo kampaně je tu volná hra, kterou většina z vás mile přivítá. Nastavíte si podmínky a pak se už můžete pustit do budování své metropole. Mimo to jsou tu i jednotlivé mise, jež jsou podobné volné hře, akorát mají předem stanovené jednotlivé parametry a cíle.

Anno 2070

Kochejte se futuristickými městy

Kromě toho, že se můžete z výšky kochat nad svým rozvinutým městem a jeho architekturou a především nad třpytivým mořem, kterého je všude kolem dost, můžete svoji kameru přiblížit více k zemi a tak pozorovat, co se vlastně ve vašem městě děje. Můžete zde totiž spatřit dopravní prostředky v provozu a stejně tak i jednotlivé obyvatele. Pokud jste velkými fandy série Anno a vaše srdce vám hodně přirostlo k jejímu historickému zpracování, jistě nebudete po spuštění Anno 2070 tolik zklamáni. Mechanismus je stále stejný a lepší grafika vás velmi potěší.

(8/10)