Bohemia Interactive Studio – od počátku až do současnosti


Pokud někdo začne mluvit o vojenském simulátoru, hned vás musí napadnout, o co přesně jde, a to díky tomu, že takový simulátor je vlastně na světě jediný, na němž právě Bohemia Interactive Studio pracuje. Teď vás tu více se studiem seznámím a připomeneme si jeho vydaná díla, ale i ta která zrovna procházejí vývojem.

Počátky studia

Společnost Bohemia Interactive Studio byla založena bratry Markem a Ondřejem Španělovými v roce 1999 se zaměřením na vývoj herního software včetně výzkumu v oblasti pokročilé real-time 3D grafiky, umělé inteligence a fyzikální simulace. Jak jsem se již zmínil, specializací studia jsou hlavně vojenské simulátory, ale v současné době se vyvíjí i nové žánry, o kterých si můžete u nás přečíst několik článků. Ihned po prvním vydání legendární hry Operation Flashpoint bylo studio oceněno cenami Best PC Game Developer 2001 v Londýnské ECTS výstavě a Rookie Studio of the Year 2002 na GDC.

Na chatě musí být krásně

Autorům jen dobře přeje okolní prostředí při vývoji jejich děl, jelikož jejich hlavním sídlem je horská chata v Mníšku pod Brdy. A kdo viděl film „Copak je to za vojáka“, mohl si té chaty všimnout v jedné scéně, kdy vojín Kouba zachraňoval zraněného malého kluka a snažil se najít pomoc v jedné zavřené hospodě, která je právě v současné době sídlem BIS. Je to zajímavé spojení: zmíněný film o vojácích se zavřenou hospodou + vojenské simulátory a sídlo vývojářů. Další nové sídlo je vybudováno v Brně, které v současné době vytváří další díl vojenské simulace ArmA 3. V hlavním sídle se pracuje na leteckém simulátoru zaměřeném na vrtulníky s názvem Take on Helicopters. A aby to nebylo málo, tohle české studio má i svoji pobočku v Austrálii pod jménem Bohemia Interactive Australia, která je zaměřena na vývoj taktické simulace pro vojenské složky USA, Austrálie a dalších zemí. Již byly vydány dva díly této simulace, z nichž první byl vytvořen na základě Operation Flashpoint a druhý na základě ArmA: Armed Assault, který je známý pod názvem Virtual Battle Space.

BI studio - Sídlo BI studio - Sídlo

K tvorbě her je třeba i trochu pohybu

Velkou chloubou studia je motion capture studio, které slouží k digitálnímu zaznamenávání pohybu. Animace jsou tak ve hrách reálnější a jejich tvorba je i snadnější. Své studio autoři nevyužívají jen pro svá díla, také ho poskytují i jiným společnostem nejen při tvorbě animací pro hry ale také i pro filmy. Dokonce se zde vytvářeli i scény pro film Wanted.

BI - Motion capture BI - Motion capture

První legendární díl stoupá mezi hvězdy

Jak jsem již uváděl, prvním dílem této společnosti byla hra Operation Flahpoint vydána v roce 2001, která je sestavena na enginu jménem Real Virtuality Engine, na němž pracovali bratři Španělé již od roku 1997. Ten byl nejprve využit v původním Poseidonu. Na hře spolupracovala s vydáním společnost Codemasters.

Vaše vojenská kariéra začíná na Maldenském souostroví

První příběh série válečných simulátorů se odehrával v roce 1985 na smyšlených ostrovech, kde probíhal konflikt mezi velmocemi USA a tehdejší SSSR. Ruský generál Guba s hrozivou přezdívkou „Zubař“ povolal své síly k invazi na ostrov Everon a později i na Malden, kde zrovna sídlí jednotky americké armády. Napadení těchto ostrovů vyvolávalo u Američanů obavy ke vzniku třetí světové války, a tak se snažili co nejrychleji zabránit invazi na Everon. Bohužel to se silám Západu nepovedlo a byly zpět vytlačeny na svoji základnu na Maldenu, kam se za nimi bez pochyb vydali i Rusové. Naštěstí měli partyzáni z Everonu u sebe důležité dokumenty o plánech svých okupantů, což velmi pomohlo americkým jednotkám, a tak po velmi usilovném bránění Maldenu se povedlo Rusy vytlačit z ostrova pryč. Poté následuje druhý pokus o záchranu Everonu, který se již povede a nebude tak těžké Rusy vyhnat i z tohoto ostrova. Jakmile síly NATO zjistili, kde sídlí generál Guba a co má vůbec v plánu, byly ihned vyslány na sovětský ostrov Kolgujev, kde měl Guba schované rakety Scud, s nimiž hrozil jejich odpálení na ostrovy Everon a Malden. Americkým speciálním jednotkám se však povedlo rakety najít a zneškodnit je a zároveň i zatknout generála.

Operation Flashpoint Operation Flashpoint

Tak kam se dneska vydáme?

Již od prvního dílu této série měl hráč možnost bojovat na zemi, ve vzduchu a také i na vodě. Hra nám nabízela obrovskou volnost na ostrovech o rozloze 100km2. Ostrovy jsou sice smyšlené, ale ne tak docela. Ostrov Malden můžete nalézt v tichomoří a Kolgujev v Barentsovo moři. Avšak jejich geografie není totožná. Nelze vylučovat, že povrch ostrovů je smyšlený. Terén ostrova Everon je vypracován podle chorvatského ostrova Otok Krk. Pokud se přesunete o pár set kilometrů na jih k Řecku, naleznete tam ostrov Nisos Lefkada inspirující autory k vytvoření Maldenu. Podle hry můžeme říci, že se Kolgujev nachází někde na severu, ale ve skutečnosti povrch tohoto ostrova nalezneme nejblíže k rovníku a to na Kanárských ostrovech a tím můžete být jedině Tenerife. Není tedy vyloučeno, že jste už jeden z těchto ostrovů navštívili a teď si můžete říci „Tady jsem bojoval“. A jako třešničku na dort naleznete na ostrově Everon zříceninu českého hradu Helfenburk. Hrad se nachází v jižních Čechách asi 7 km západně od městečka Bavorov.

Operation Flashpoint Operation Flashpoint

Gubovi to nestačilo

Po velkém úspěchu prvního dílu byl o rok později vydán datadisk Operation Flashpoint: Resistance. Jak už název napovídá, zaměřuje se na partyzánský odboj a přidává do hry více jednotek a vozidel pro všechny strany. Chybět nebude ani nový ostrov Nogova, který je zcela smyšlený, ale lépe zpracovaný jak po stránce povrchu tak i vegetace. Na ostrově se vyskytují města a vesnice, s jejichž názvy se setkáte na našem území. Příběh se odehrává o něco dříve než v prvním díle a dále na něj navazuje. A jako protivník se vám nepostaví nikdo jiný než náš starý známý Guba s tehdejší hodností plukovníka, který se pustí do okupace Nogovy se snahou zde zavést komunistický režim. Mezi místními se však najdou i ti, kteří se mu postaví a nasadí své životy proti Gubovi jen proto, aby mohli zachránit svůj ostrov. Se záchranou ostrova jim postupem času pomohou i jednotky NATO. Jak již Gubu známe, opět má připravené nějaké hračky, které využije v nouzovém plánu ke zničení ostrova. Ale také víme, že mu nebudou k ničemu platné.

Vietnam nás však minul

V roce 2003 byla oznámena práce na dalším díle Operation Flashpoint 2, jehož příběh se měl odehrávat ve Vietnamu, kde se měli vyskytovat některá bojiště založena na skutečných lokacích. Podle vydavatelů Codemasters měla být hra vydána koncem roku 2004, ale toho se však nadšenci původního bestselleru nedočkali. Navíc následoval rozpad vztahu mezi Bohemia Interactive a Codemasters. Codemasters jsou vlastníkem ochranné známky Operation Flashpoint a z toho důvodu jsme se již nedočkali pokračování pod tímto názvem. V roce 2004 se BIS pustili do práce na Game 2, jejichž dokončení se hráči také hned nedočkali, ale i tak se s enginem tohoto projektu dnes setkáváme. O tom se dozvíte níže v tomto článku.

Game 2

I hráči konzolí mají možnost si zabojovat

Po třech letech od posledního vydání se na svět vyklubalo další dílo a tím je Operation Flashpoint: Elite. Hra byla vydána pro konzoli XBox. Jedná se o více propracovanou verzi původního Flashpointa s trochu vylepšeným enginem. V této verzi bylo více dopracované chování AI a nechyběla ani lepší grafika. Stejně tak se AI nechovalo tak dobře, jak by správně mělo. Vývoj ale pokračoval dále.

OFP v jiném kabátě aneb první ArmA přichází

V roce 2006 se hráči dočkali konečně dalšího dílu vojenské simulace pro PC verzi a tou byla ArmA: Armed Assault. Tato hra byla vyvinuta z posledního vydání Operation Flashpoint: Elite, a tak se nemusíme divit jak konverze z XBoxu na PC dopadla. Hráči se setkali s několika chybami, na něž bylo vydáno několik obsáhlých oprav. V éře Armed Assault se komunita hráčů rozdělila na dvě skupiny. Ta spokojená zůstala u hraní Armed Assault a ti, kteří se zhrozili z chyb ihned po vydání či po několika prvních opravách, se vrátili zpět ke starému dobrému Flahspointu. V tomto období by se dalo říci, že komunita hráčů OFP byla rozšířenější než v Armě. Především v této době proběhlo ještě několik dalších OFP lig a turnajů, jejichž počet překonal ty pro Armu. Stále nechyběly nové přídavky pro OFP od rozsáhlé komunity, které se objevují i v dalších hrách. Po několika vydání oprav pro ArmA byli hráči více spokojenější a než vyšla ArmA 2, pořád se tento díl hodně hrál, stejně tak i OFP. Americká verze této hry byla vydána pod názvem ArmA: Combat Operations.

ArmA: Armed Assault ArmA: Armed Assault

Válka opět začíná!

Příběh se odehrává v době vydání hry na smyšleném ostrově Sahrani, který se má nacházet kdesi v Atlantském oceánu. Ostrov je rozdělen na dvě části, severní a jižní, na nichž panují různé režimy. V jižní části ostrova vládne demokratická monarchie, které pomáhá americká armáda při výcviku vojáků. Naopak na severu panuje komunistický režim pod názvem Demokratická republika Sahrani. Po dlouhém klidu se Američané chystají opustit ostrov, přičemž armáda ze severu zaútočí na město Corazol. A tak nezbývá nic jiného, než pomoci jižní armádě s obranou království.

ArmA: Armed Assault ArmA: Armed Assault

Klid tu nikdy nebude

Za rok již vyšlo několik patchů, někteří hráči nebyli naprosto spokojeni a v obchodech se objevil nový datadisk Queen’s Gambit, který nabízí dvě nové kampaně a ostrov Porto. Na datadisku pracovali autoři společně s Black Element Software. První kampaň Rahmadi Conflict navazuje na příběh původního dílu a zakončí ho masivními bitvami na ostrově Rahmadi a Porto. Druhá kampaň Royal Flush se odehrává 18 měsíců po skončení původního konfliktu. Místní vláda povolala skupinu zkušených žoldáků k vyřešení problému, se kterém nemůže místní armáda nic dělat. Něco tu však nesedí a to právě žoldáci zjistí příliš pozdě.

Vydání ArmA 2 všechny ohromilo

Mezitím, co původní ArmA byla vydána, vývojáři stále pracovali na enginu určeném původně pro Game 2. Ten byl úplně od kořenů překopán, aby bylo možné hráče dostat do nejreálnějšího ztvárnění moderního bojiště, s nímž v polovině roku 2009 vychází ještě více vymakaný vojenský simulátor ArmA 2. Ve hře se objevuje několik nových prvků, jako jsou RPG elementy, lepší fyzikální model a reálně ztvárněné prostředí.

ArmA 2 ArmA 2

Rozhodněte se sami

Tentokrát na hráče nečeká příběh ledajaký, se kterým se setkával v předchozích titulech. Hlavním prvkem kampaně bude volnost rozhodovat se, co udělat a na jakou stranu se přidat. A to je příčinou toho, jak vůbec příběh skončí. Vše záleží jen na vás, jak se zachováte. Hráč je zanesen do průzkumného týmu Razor, který je vyslán napřed americkou armádou na postsovětskou zemi Černarus, kde právě probíhá revoluce. Komunistické síly se chtějí vrátit ke své moci, jenomže místní vláda se zuby nehty brání, a proto jsou na pomoc přivoláni Američané, ale ti se obávají toho, že do akce bude zapletena Ruská federace, jelikož v Moskvě na Rudém náměstí byly odpáleny nálože a nikdo neví, kdo takový čin spáchal. A jak příběh končí? No to je přeci na vás!

S Armou po Čechách

Tohle hlavně české fanoušky opravdu potěšilo. Černarus byla totiž vytvořena podle části našeho území. Mapa je rozlehlá podél povodí řeky Labe od Ústí nad Labem až po Děčín. Řeku však ve hře nenaleznete, ta totiž ve hře ztvárňuje moře. Ovšem nečekejte, že se tu setkáte se skutečnými obcemi. Jejich místa a rozložení budov jsou sice skoro stejné, ale názvy a kultura jsou však jiné. I tak mají hráči z tohoto prostředí příjemný pocit, zejména ti kteří z těchto míst pocházejí a tomu navíc pomůže velmi kvalitní grafické zpracování a efekty válečné atmosféry.

Na poušti je taky krásně

Tentokrát bylo přilákáno mnoho hráčů a ArmA 2 se stávala stále oblíbenější, a tak po roce vydává Bohemia Interactive Studio dastadisk ArmA 2: Operation Arrowhead, který lze hrát samostatně bez nutnosti vlastnit původní hru. Máte-li původní ArmA 2 a nainstalujete do ní Operation Arrowhead, hry se sloučí a vznikne ArmA 2: Combined Operations. Toto rozšíření nás přivede do fiktivní sousední země Černarusi a tou je Tákistán, jehož tvorba byla inspirována prostředím Afghánistánu. Tentokrát se ohřejeme trochu v poušti. Proleťte se vrtulníkem nad pouštním pohořím nebo se jen prohánějte rozlehlými městy, tato mapa toho opravdu hodně nabízí, i když se většinou setkáváte jen s pískem.

ArmA 2: Operation Arrowhead ArmA 2: Operation Arrowhead

Prolezte každý stroj!

Po třech letech od konfliktu na Černarusi má americká armáda další práci tentokrát v Tákistánu a je zde potřeba nastolit pořádek. Kampaň bude podobná té v OFP, jelikož si zde hráč zahraje za více postav. Ujme se obyčejného pěšáka při dobývání měst či speciální jednotky pro zničení nepřátelských základen, ovšem nebude chybět ani role pilota a tankisty. Příběh má pevnou linii, a tak je třeba držet se svých rozkazů.

Army není nikdy dost

Po krátkém čase od vydání Arrowheadu je vydán DLC British Armed Forces, který především zahrnuje britské jednotky a opět přidává do hry novou mapu Šapur a ovšem i kampaň, v niž se odehrává dění příběhu britských vojáků na Tákistánu. Za nějakou chvilku se tu objevuje další DLC Private Military Company také s novou kampaní a mapou Proving Grounds. V kampani hrajete za stejného hrdinu jako u britských jednotek, ale tentokrát už neslouží u britské královny, nýbrž u jedné skupiny žoldáků. Obě tato rozšíření byla dostupná jen elektronicky na internetu, nedávno se však objevili i v obchodech pod jedním titulem zvaným ArmA 2: Posily.

ArmA 2: PMC ArmA 2: PMC

Máme se na co těšit

V současné době se fandové těchto her jen těší na vydání dalšího dílu ArmA 3, který by měl vyjít v létě příštího roku. Data vydání u minulých titulů však byla vždy několikrát posunuta a i hned po vydání se v nich vyskytlo několik chybiček, na které byly po několika dnech vydány opravy. Vzhledem k tomu, jak vypadají obrázky a videa očekávaného třetího dílu, by se hra mohla povést. Autoři mají ještě rok času, aby mohli vše do detailu vyladit. A tak nezbývá nic jiného než se jen těšit a doufat, že se jim to povede. Podrobnější informace se můžete dočíst v článku ArmA 3 na GamesComu 2011.

K desátému výročí OFP

Vzhledem k tomu, že BIS nevlastní ochranou známku na název Operation Flashpoint, rozhodli se přejmenovat jejich první díl vojenských simulací na ArmA: Cold War Assault, jenž můžete stáhnout na internetu. Pokud máte zájem o českou verzi, je třeba si ji elektronicky objednat (pokud však vlastníte originální klíč k původní OFP, můžete si ArmA: CWA stáhnout zdarma).

Tvorba na plný plyn

Chlapci z BIS se v poslední době pořádně rozjeli. Nejenže pracují na ArmA 3, ale další týmy se pustily do vývoje jiných her jako Take on Helicopters a Carrier Command, o kterých se také u nás můžete dočíst. Přejme tedy našim českým tvůrcům vše nejlepší k úspěchu jejich dalších nových her a buďme hrdí, jaká pořádná česká díla pro nás vytvářejí.

V současnosti je BIS členem IDEA games, které je vydavatelem a konzultantem několika nezávislých vývojářských společností. Od podzimu roku 2010 se k BIS připojili další společnosti jako Altar Games, Centauri Production a Black Element Software.

Komentáře