Botanicula – recenze

Botanicula
České studio Amanita Design pro nás během posledních tří let vyvíjelo jejich další nové dílo, jehož jsme se mohli před několika dny dočkat. Po prvních dvou Samorostech a následně i po úspěšném Machinariu, kde vás provázel robot v mechanickém městě, nám tvůrci pod vedením Jana Plachého přichystali hru zvanou Botanicula, v níž opět zapojili svou fantazii. Hra nás zavede do překrásné říše rostlin plné dobrodružství.

Vítejte v botanickém světě

Co se týče vyprávění příběhu, tedy v podobě různých dialogů a textů, v této adventuře takovéto provedení vůbec nečekejte. Autoři se rozhodli, že nám jistě postačí symboly v komiksových bublinách a různé animace, čímž je také hráči vysvětlováno, co má právě dělat. Především díky animacím a jednoduchým dětským zvukům bude hráč schopen prožívat emoce spolu s hrdiny této hry.

Pusťte se do záchrany stromu

Tak tedy podívejme se na náš příběh. Tentokrát vás hrou nebude provázet pouze jeden hrdina, ale partička pěti netradičních tvorů, jimiž jsou pan Lucerna, pan Větvička, pan Makovice, paní Houba a pan Peříčko. Ti se snaží zachránit poslední semínko jejich domovského stromu před všemi zlými bytostmi, jako jsou především pavouci, kteří i tak na první pohled nevypadají, jelikož to jsou pouze černé koule s nohami, avšak toto kreslené zpracování je kouzlem celé hry. Tato zlá stvoření totiž napadli strom a jedinou záchranou je zasadit nový. Mezitím vás čeká dlouhá cesta plná dobrodružství. Na druhou stranu narazíte i na bytosti, které s vámi jistě budou spolupracovat. Jenomže na oplátku budou po vás chtít nějakou tu službičku, jako najít peříčka či ztracená mláďata nebo posbírat jakési slepičky, jež poslouží k sestavení létajícího stroje.

Botanicula Botanicula

Ten umí to a ten zas tohle

Mimo sbírání různých předmětů či záchran postaviček také musíte řešit různé hádanky a rébusy, k čemuž často využijete specifické schopnosti hrdinů. Například za pomoci pana Peříčka budete schopni přeletět různé překážky. Pan Větvička se zase může natáhnout jako teleskop nebo prozkoumávat všelijaké škvírky. No, a například paní Houba využívá svých schopností k odrážení předmětů a ke skákání.

Co pak je to za zvířátko?

Pokud jste již hráli jeden z předchozích titulů studia Amanita Design, nebude pro vás příliš těžké seznamovat se s ovládáním. Nechci však strašit ostatní hráče, jelikož ovládání hry je zcela jednoduché. Pro přesun své partičky použijete pouze šipky na krajích obrazovky, případně naskriptovanými scénami. Pakliže chcete vykonat nějakou akci, stačí jen klikat na aktivní prvky, které se na obrazovce vyskytují, případně táhnout myší a činnost bude vykonána. Samozřejmě můžete narazit i na prvky, jež nejsou vůbec důležité pro postup do další úrovně, na druhou stranu ale velmi dobře poslouží pro pobavení hráče či zpestření života hmyzu v rostlinném světě. Během hry narazíte na různé živočichy, jako mouchy, pavouky, šneky houby a mnoho další stvoření, které bude pro váš těžké rozeznat.

Botanicula Botanicula

Chcete se dobře odreagovat?

Po grafické stránce nevypadá hra natolik pokrokově. Není třeba se čemu divit, jelikož ji pohání engine Adobe Flash. Ale i tak na hráče velmi dobře zapůsobí s roztomilými postavičkami spolu s různými tvory v jednoduchém botanickém prostředí. Na celkový dojem pak velmi dobře zapůsobí zvuková stránka hry, tedy bavím se především o zvukových efektech a hudbě, na níž se podílela kapela DVA. Melodie je přehrávána podle toho, v jaké situaci se právě nacházíte, a je pak doprovázena přírodou kolem vás, čímž mohou být například zpívající ptáčci nebo fučení startujících nosálů a mnoho dalších podobných tónů, na něž během vaší cesty v přírodě narazíte. Hlavně jak jsem se již na začátku tohoto článku zmiňoval, hlavní postavičky vůbec nemluví, ale pouze vydávají dětské zvuky. Tedy při přeskoku z větve na větev udělají „vžžžžž“ nebo když je nečekaně napadne hladový pavouk, vykřiknou „uááááá“.

Levná hra pro každého

Botanicula se naším českým vývojářům ze studia Amanita Design opravdu povedla, a tak si zaslouží pochvalu a obdiv, už jen kvůli tomu, že jejich tým byl sestaven pouze z pěti lidí. Hra není hardwarově náročná, takže si ji může zahrát opravdu každý, což se týká i věkové kategorie. Jistě se u Botaniculi děti velmi dobře pobaví, stejně tak i dospělí. Možná, že bychom mohli v některých rodinách najít i babičky a dědy, kteří by měli odvahu si tuto počítačovou hru zahrát.

(9/10)