F1 2012 – recenze

F1 2012
Sezóna Fromule 1 se pomalu blíží ke konci a mezi námi se konečně objevil další díl závodní série F1 2012, který nám opět přináší několik drobných vylepšení a novinek. Pojďme se tedy podívat, jak se tento výtvor oproti předchozímu dílu povedl.

Dočkali jsme se několika vylepšení

Dalšího závodního ročníku F1 se potřetí za sebou ujali vývojáři z Codemasters, jimž se předchozí dva tituly opravdu povedly. Většina fanoušků se však obávala, že letošní pokračování nám toho moc nepřinese a bude naprosto totožné s předchozím dílem. Jenomže vývojáři nás neustále přesvědčovali, že nový díl F1 2012 bude stát opravdu za to a několik novinek a vylepšení se má zde jistě objevit, i když nejsou natolik razantní a nezbytné.

Menu vypadá mnohem lépe

Jednou z velkých změn si prošlo menu s veškerými nabídkami. Mnozí hráči si totiž u předchozích dílů stěžovali na nepřehlednost a chaotické rozložení nabídek. Codemasters tedy své fanoušky vyslechli a vyhověli jim v jejich dalším výtvoru. Tentokrát menu vypadá velmi úchvatně a je vytvořeno v trojrozměrném zpracování, kde se vám v jakémsi salonu předvede detailně vypracovaný model vozu.

F1 2012 F1 2012

Staňte se nejlepším jezdcem Forumle 1

Hra obsahuje několik herních módů, mezi nimiž je samozřejmě tím nejdůležitějším kariéra, která se velmi podobá té z předchozího dílu a mnoha změn se tedy nedočkala. Stejně jako dříve budete mít přístup ke kalendáři, provádět rozhovory s novináři, číst emaily a hlavně se pořádně připravovat na závody. Ve své kariéře začínáte jako nováček, kdy nastupujete do nové sezóny a postupem času se budete muset probojovávat dvanácti týmy, abyste se dostali na vrchol světového žebříčku. Opět je zde mezi soupeři dvaadvacet světoznámých jezdců ze sezóny 2012 a vaším úkolem bude, ukázat jim, kdo je na trati ten nejlepší. Samozřejmě si v kariéře projedete všemi dvaceti okruhy, mezi nimiž nechybí ty oblíbené jako Montreal či Monza, někomu se jistě zalíbil i obtížnější Hockenheim či Monte Carlo. Někteří závodníci se i rádi prohánějí po často mokrém japonském okruhu v Suzuce. Navíc zde ani nechybí nový okruh ze Spojených států v Austinu.

Naučte se svůj vůz dokonale ovládat

Do hry nově zavítal mód Young Driver Test, což je vlastně jakýsi podrobný tutoriál pro všechny závodníky, kteří to se hrou myslí opravdu vážně a berou ji jako simulaci. Zde si hlavně nebudete zdlouhavě nic pročítat či vyslýchat instruktora, tady se rovnou vrhnete na trať, kde vás inženýři naučí veškeré potřebné věci. Pomocí instruktážních videí zjistíte, k čemu slouží systémy DRS a KERS a naučíte se ovládat jednotlivé formule. Tento trénink je rozložen do dvou dnů a předchází váš nástup do nové sezóny, v níž budete následně připraveni se zkušenostmi jako opravdoví jezdci.

Čas od času si dejte rychlý závod

Režim kariéry zabere opravdu hodně volného času, než si vše před závody prostudujete a připravíte svůj vůz, také je třeba se na trati procvičit a následně zúčastnit se kvalifikace. Před závodem je třeba si projet několik zahřívacích kol a pak se konečně vrhnout do opravdového souboje. A tak to bývá u všech dvaceti okruhů. Proto je někdy třeba se trochu odreagovat a zvolit si rychlý závod, v němž si můžete vše nastavit dle své libosti, stejně tak zde ani nechybí závody na čas, kde se opravdu přesvědčíte, jak jste na tom s vaší rychlostí a s reakcemi v každých zatáčkách.

F1 2012 F1 2012

Porazte šampióny

Nově zde přibyly další dva módy zvané Season Challenge a Champions. Tím prvním je jakási velmi zjednodušená verze kariéry, v níž si projdete pouze těmi nejdůležitějšími okamžiky sezóny. Tento režim si jistě oblíbí hráči, kterým nejde o zbytečně zdlouhavé situace v kariéře a vůbec její růst. Chtějí prostě usednout za volant a prohnat se všemi okruhy a především ovládnout celý šampionát. Mód Champions je velmi výjimečný tím, že zde máte tu čest zasoupeřit s šesti šampióny – Kimi Raikkonenem, Lewisem Hamiltonem, Jensonem Buttonem, Sebastianem Vettelem, Fernandem Alonsem a Michaelem Schumacherem. V každé výzvě se zúčastníte souboje s jedním z nich a vaším jediným úkolem bude dotyčného porazit, k čemuž navíc musíte čelit různým nepříznivým podmínkám.

Arkáda nebo simulace? Je to na vás

To, že se ve hře objevily takovéto nové módy, neznamená, že se chtějí autoři více přiklonit k arkádovému stylu jízdy. Stejně jako u předchozích dílů i F1 2012 nabízí hráči nastavení obtížnosti a asistentů, takže si jízdu může užít skoro každý hráč. Zaleží tedy jen na vás, zda si hru nastavíte jako arkádu či k formulím máte větší vztah, a proto se více přikloníte k simulaci, abyste se cítili jako opravdoví jezdci. Právě tak zjistíte, jaké kvality tato hra dosahuje a jaký má neuvěřitelný smysl pro detail, jelikož zde vás může na trati ovlivnit jakékoli drobné zrnko písku. Kromě obtížnosti si můžete dle libosti nastavovat asistenty, mezi nimiž vždy naleznete automatické brzdění, znázornění nejlepší jízdní čáry, řazení rychlostí a mnoho dalších drobností.

Safety Car konečně v nasazení

Ve hře opět nechybějí již známé pomůcky KERS a DRS, s nimiž jsme se mohli setkat již v předchozím díle, ty nám do závodů přinášejí pořádnou dávku taktizování a strategie. U nich se toho sice moc nezměnilo, avšak prošily drobným vylepšením a doladěním, aby nedocházelo ke zbytečnému plýtvání těchto funkcí, jakož tomu bylo v předchozím díle. Společně s regulací přítlaku zadního křídla lze využívat získanou energii z brzd pouze na vyhrazených úsecích tratí, což je velmi přísně hlídáno. Pakliže máte nastavenou maximální simulaci, konečně zde významnou roli hraje i Safety Car, který je konečně během závodu více přítomen na trati, kdy při jakýchkoli problémech ihned zpomalí závod. V předchozím díle bylo velmi obtížné dostat na trať tento stříbrný Mercedes-Benz SLS AMG.

Ovládání vozů je mnohem plynulejší

Změn se dočkalo i ovládání formulí, jež bylo dříve velmi citlivé. Otáčení kol není tentokrát vázáno na analogové páčky či na volant, hra se totiž snaží odhadnout úhel, kterým hráč zatáčí. Takže je teď zatáčení mnohem plynulejší, díky čemuž má hráč vůz více pod kontrolou, což velmi ovlivní vaše výkony. Avšak plynulá jízda zatáčkami není to jediné. Je také třeba během závodu sledovat počasí a povrch a podle toho si zvolit správné gumy, které je také třeba včas měnit. Každý závodník si hlavně musí důkladně promyslet celou svoji strategii, protože zde rozhoduje každá vteřina. Co se týče rozložení ovládacích kláves, to zůstalo oproti předchozímu dílu nezměněno. Nově se zde objevil pohled kamery s pozice ramena.

F1 2012 F1 2012

Protivníci jsou o trochu chytřejší

Menší změny byly provedeny i u umělé inteligence, která již dříve byla velmi dobře vypracována. Vývojáři se konečně zbavili problému se zdržováním v boxech, tentokrát se bude váš tým snažit dostat vás na trať za co nejkratší dobu. Dokonce i závodníci jsou trochu chytřejší a přemýšlejí více realisticky, vzhledem k okolnostem zhodnocují své šance, hlavně už zbytečně nezdržují a nedupou šíleně na brzdy.

Autoři si dali opravdu záležet

Samozřejmě bylo patrně zlepšeno i audiovizuální zpracování. Hra běží pořád na stejném enginu zvaném EGO Engine 2.0. Vývojáři se však rozhodli udělat několik drobných vylepšení u jednotlivých detailů. Již předchozí díl působil dosti realisticky, oproti němu jsou ale vylepšeny textury a dokonce i zpracování deště, které je teď ještě mnohem více realistický. Velké změny se hlavně dočkali postavy v boxech, jež také vypadají mnohem lépe oproti dřívějšku. Co se týče vozidel, ty jsou vymodelovány do každého detailu. Drobných změn se dočkali i tratě, které působí více realisticky. Ze stránky zvukového zpracování velmi dobře na hráče zapůsobí burácející motory, nechybějí zde profesionálně zvládnuté komentáře a rady vašeho týmu. Hru doprovází i soundtrack v rockovém provedení.

F1 2012 F1 2012

Najděte lepší závodní hru s formulemi

Codemasters nás opět potřetí za sebou potěšili a není se třeba čemu divit, vždyť jsou to profesionálové na závodní hry. Sice jsme se zde nemohli dočkat velkého pokroku oproti předchozímu dílu, jenomže důvodem je to, že již loňský titul byl dokonale zpracován a byl zařazen mezi nejlepší hry se závody formulí. Na post nejlepších formulí teď ale kandiduje F1 2012, která se dočkala mnoha drobných vylepšení. Akorát ta umělá inteligence není pořád naprosto dokonalá. Musíme však uznat že se AI prostě člověku nevyrovná. F1 2012 je na takové úrovni, že nelze pro ni nalézt kdejakého konkurenta jejího žánru.

(9/10)