FIFA 12 – recenze

FIFA 12
V letošním podzimním období se mezi námi objevilo už mnoho novinek. Jistě bychom neměli zapomenout ani na jednu z nejoblíbenějších sportovních her, jejíž série těší hráče již řadu let. Určitě se vás nemusím ptát, o jakou hru z dílny EA Sports se jedná. My se teď podíváme na jejich o něco více vyladěný fotbálek FIFA 12. Teď možná přemýšlíte, jaké novinky nám letošní vydání přineslo. No tvůrci tolik nesázeli na grafické zpracování, jak je to dnes u většiny her, které se po grafické stránce stále předhánějí. Jejich hlavním cílem bylo vytvořit nejreálnější fotbal, jaký se kdy v herním průmyslu objevil. Takže se zaměřili zejména na fyzický a kolizní model a také si dobře vyhráli s vylepšením inteligence hráčů.

Braňte, jak jenom můžete

Velkou novinkou, kterou je FIFA 12 velmi proměněna, je nový systém bránění zvaný Tactical Defending. Určitě už některé z vás docela nudil ten stále opakující se automatický způsob napadání soupeře, získávání míče či jeho krytí. Tentokrát to je vše zcela přepracováno a navíc předáno do rukou samotnému hráči, který tak bude muset více přemýšlet a soustředit se na bránění. Díky takovýmto rozsáhlým změnám vás hra ihned na začátku provede tutoriálem a seznámí vás se všemi těmito novými prvky. Především se naučíte předvídat chování soupeře a vyhledávat tu správnou chvilku, jež vám dovolí zmocnit se balónu.

FIFA 12

Stále obtěžujte svého soupeře

Při soupeřově útoku na vaši bránu si tohoto systému bránění hodně užijete. Navíc máte tu možnost povolat spoluhráče z obrany, který vám pomůže zabránit v útoku a získat míč. Svého protivníka nesmíte jen tak snadno ke své bráně pustit, takže nějak moc neváhejte a snažte se ho stále obtěžovat. Narážejte do něj tělem a snažte se ho tak rozhodit neustálým strkáním a přetlačováním. Věřte, že tím ho opravdu znervózníte. Nakonec do hry zapojte svoji kopačku a seberte mu ten míč, dokud není pozdě. Jak vidíte, tímhle se nová FIFA 12 blíží více k reálu, už to není takové to snadné získávání míče pomocí stisknutí jednoho tlačítka, kdy pak stačilo přihrát, přesunout se dopředu a dát gól. Tentokrát musíte více taktizovat a neustále být ve střehu, protože váš protivník se bude snažit využít jakékoli vaší chybičky, přičemž pak může snadno změnit celé skóre hry. Stačí prostě trochu zaváhat nebo špatně přihrát a hned jde do tuhého.

FIFA 12 FIFA 12

Chce to jen trochu trénovat, pak si zvyknete

Jak si během hrání ihned na první pohled všimnete díky novému výše zmíněnému Tactical Defending systému, dospěla hra k úplné proměně. Jak jsem se již zmiňoval, mimo primitivního přesouvání míče k soupeřově brance, budete muset zde více přemýšlet, taktizovat a hledat kdejakou soupeřovu slabinu a chybu, kterou bychom mohli ve svůj prospěch velmi dobře využít. Zkrátka realita je zde na svém místě, avšak někteří z vás začnou z počátku zmatkovat, než se pořádně s tímto systémem seznámí. Určitě nic neházejte za hlavu a buďte trpěliví, časem se hrou dobře seznámíte a váš dojem z reálnějšího bude mnohem lepší a věřte, že takto jste si hru ještě nikdy neužili. Ovšem máte tu možnost přepnout se do původního režimu předchozího vydání, jak jste již zvyklí, přičemž bude pro vás hra snadnější. Ale přiznejte si, že je pak zbytečné si FIFA 12 pořizovat.

AI je teď mnohem chytřejší

Nový systém bránění není jedinou velkou novinkou, díky níž můžeme o hře říci, že se více blíží simulátoru. Dalším novým prvkem je mnohem vyspělejší umělá inteligence hráčů, takže neočekávejte od každého stejné chování jako dříve. Každý se vůči svému soupeři zachová jinak, jelikož se zejména dívá, v jaké situaci se nachází a jak jsou na tom jeho spoluhráči. Někdy dokonce AI váhá, zda se má postavit proti špičce, jako je například Messi, u něhož ví, že proti němu nemá takovou šanci. Stejně tak se na vás dívají soupeři, takže musíte očekávat vše, co by proti vám mohli spáchat. Jistě vám budou způsobovat problémy. Naštěstí tu máme další novinku, pomocí níž mimo volby samotné obtížnosti si budete moci celé chování hry nastavit několika posuvníky, jak je tomu i v sérii NHL. Takže si můžeme nastavit rychlost hráčů a míče, přesnost přihrávek a střel a vůbec jak se nám bude AI stavět. Pochvalu si i zaslouží brankáři, kteří se po několika letech výrazně zlepšili a předvádějí pěkné kousky a ještě k tomu začali ke svým zákrokům používat více i nohy.

Pozor na nárazy

Již v úvodu jsem se zmiňoval o vylepšené fyzice a kolizním modelu. Jakmile tedy sundáte svého soupeře, neprovede předem nahranou animaci. Namele si tak, jak mu to fyzika a kolizní model dovolí. Kolize opravdu vypadají hodně realisticky, avšak někdy narazíte na situaci, s níž byste se někdy v opravdovém světě určitě nesetkali. Nějaká ta chybička se tu sice najde, ale jistě vám to nezkazí dojem natolik, abyste hru přestali hrát. Někdy se i u zvláštních střetů dokonce zasmějete. Navíc s takovýmito faily se dnes setkáváme v každé hře. Stejně tak jsme se z hlediska fyziky dočkali i lepších odrazů míče a blokování přihrávek.

FIFA 12 FIFA 12

Potěší vás nové záběry

Dojem z hraní nám zpříjemní nově provedené nástupy hráčů do zápasu. Nejprve si prohlédneme záběry hvězd obou týmů, poté se seznámíme soupiskami a rozestavěním hráčů. Po nástupu už jen stačí, aby rozhodčí odpískal rozehrávání a hurá do boje. Několik mnoho dalších scén, s nimiž se zde setkáte, působí velmi dobře, avšak po delším čase hraní vás opakující se záběry trochu omrzí. Uvítali bychom tedy větší počet variant daných scén. No ale jde tu snad o fotbal ne?

Kam se Češi poděli?

Nové velké změny, které hru zcela proměnili a hlavně vylepšili, jsou zde z mého hlediska vítány. Po dlouhé době si konečně fotbal zahrajeme opět v jiném a lepším provedení. Navíc se můžeme v české verzi dočkat i českého komentáře Bosáka a Svěceného. Bohužel jsem zklamán, že je zde vyřazena česká Gambrinus Liga spolu s českou reprezentací. Můžeme se tedy jen těšit, až někdo vydá nějakou modifikaci, jež nás českými týmy potěší. Prozatím to musíme bez našich nějak přežít. Avšak spoustu českých hráčů naleznete v jiných týmech. FIFA 12 se opravdu povedla.

(9/10)