FlatOut 3: Chaos & Destruction – recenze

FlatOut 3: Chaos & Destruction - recenze

Jakmile se někdo zmíní o herní značce FlatOut, ihned si všichni vzpomenou na ty staré časy, kdy se před několika lety mezi námi objevil první díl, který pohltil mnoho úspěchu. A ještě více fanoušků si k sobě přilákal druhý díl této skvělé závodní hry, v níž destrukce vozů hraje hlavní roli.

Opět můžeme pořádně muchlat plechy…

Druhý díl si dokonce ještě dnes mnoho hráčů zahraje, a to především multiplayer. Prostě během hraní FlatOut 2 jsme si toho mnoho užili a trvalo nám hodně dlouhou dobu, než někteří z nás odstoupili a hra je přestala bavit. Naštěstí se tu objevila naděje třetího vydání zvaného FlatOut 3: Chaos & Destruction, která by měla naší zábavu opět prodloužit. Jenomže teď si nejsem jistý, zda ten výraz „naštěstí“ se do té předchozí věty hodí.

FlatOut 3: Chaos & Destruction - recenze FlatOut 3: Chaos & Destruction - recenze

…jestliže předtím nezmuchláme něco jiného

Pokud jste byli ještě před spuštěním tohoto třetího dílu zaslepeni a během instalace jste se nedočkavě třásli, že to opět pořádně rozpálíte a zničíte, co se dá, určitě jste byli po spuštění hry tak trochu zaraženi tím, že na vás nevyskočilo logo sudia Bugbear, jež mělo na starosti předchozí dva díly. Zjistíte totiž, že FlatOut 3 vzalo do svých rukou holandské vývojářské studio Team 6 Games, jež není natolik známé jako i úspěšné. Není se vůbec čemu divit. Jejich výtvory totiž vypadají po kvalitní stránce mizerně, až se dokážu jen divit, že se autorům povede svá díla prodávat. Vesměs se jedná o jednu totožnou závodní hru rozkouskovanou na několik způsobů. V jedné hře jezdíte se závodními vozy, v druhé se zase proháníte s terénními vozy a v další se třeba ocitáte ve formuli. Ve všech těchto hrách se navíc vyskytují naprosto stejné chyby a nedostatky. Bohužel se mezi nimi objevila i hra FlatOut 3.

Do čeho se pustíme jako první?

V menu hned zjistíte, že hra nabízí devět různých herních módů, z nichž tím základním je klasický závod, který není snadné dojet ihned na první pokus. Z tohoto závodu se pak odvíjí závod formulí a noční závod. Dalším módem je Stunt, jenž je taktéž známý z předchozího dílu. Vaším cílem je katapultovat řidiče a zasáhnout s ním střední část terče. K tomu vám však bude bránit několik překážek, jako je větrný mlýn či nějaký kopec. Dalším režimem je Monster, kde se proháníte s těmito pořádnými kolosy. Nechybí zde ani Rallye, v němž není pouze hlavním cílem co nejlepší umístění, ale také i nejlépe hodnocený styl vaší jízdy. Také tu nechybí ani destrukční módy jako Battle Arena a Big Battle, kde je samozřejmě hlavním cílem vyřadit pomocí nárazů všechny své protivníky a zůstat tak nezničen. Posledním režimem je Challenge, jenž nabízí padesát různých nelehkých výzev, které vycházejí z kombinací předchozích módů.

Kariéra nám jistě chybět nebude

A na kariéru se tu tak nějak zapomnělo, i když můžeme být rádi, protože kdyby tu už byla, tak by ji snad nikdo nedohrál. Ihned po odstartování závodu budete rádi, že vozidlo udržíte na trati alespoň deset sekund vzhledem k ovladatelnosti aut. Dalším problémem jsou však i vaši soupeři, jakmile se k nim trochu přiblížíte bez ohledu na to, na jakém jsou umístění, začnou do vás narážet a snažit se vás tak zničit, což se jim většinou povede. Takže pokud překonáte ovladatelnost vozidel, soustředění na čistou jízdu vám zde vůbec nepomůže. Při použití brzdy před zrádnou zatáčkou, vás stejně protivníci bez váhání smetou a skončíte tam, kde byste vůbec nechtěli. Chcete-li být úspěšnější, je třeba nasadit agresivitu proti tupému AI a ukázat mu, kdo je tady vítězem.

Vše je pečlivě zamaskováno

A zde si můžeme také všimnout fyziky, která by mohla oproti předchozímu dílu vypadat mnohem lépe. Konkrétně mám na mysli destrukční model aut. Auta se zde sice ničí, plechy se muchlají a skla se sypou. Destrukce vozidel je však stále stejná, takže se auta neničí na základě povahy střetu. Tudíž nezáleží na tom, zda provedete čelní náraz nebo do vás někdo narazí přímo do boku či hodíte několik salt a párkrát se překulíte na zemi. V reálném světě a dnes už v mnoha hrách, bychom mohli očekávat mnoho, ale zde se vám jen z poloviny utrhne nárazník či blatník a vysype se sklo. Během závodu narazíte na trati na mnoho překážek, která vás snadno zastaví. Takovou překážkou může být například betonová lavička. Na druhou stranu můžete snadno prorazit starý vrak, jenž ještě navíc exploduje. Všude pořád něco bouchá, a tak je tu o efekty velmi dobře postaráno. Autoři tím nejspíš chtějí zakrýt celý ten paskvil. Stejně tak asi chtěli i hráče potěšit velmi širokou nabídkou vozů, které však nejsou licencované, ale jejich tvorba je inspirována podle předloh opravdových modelů.

Zahrát si může každý. Kdo se hlásí?

A jak to vůbec vypadá s grafickým zpracováním? Možná by se někteří z vás zamysleli nad tím, že by to mohl být alespoň jedním s pozitivních prvků této hry. Od data vydání druhého dílu to už je skoro šest let, a tak bychom zde mohli po grafické stránce očekávat velký pokrok. Jenomže ten zde tak velký není a vůbec jestli je to pokrok. Raději teď ani nebudu hledat a zapínat druhý díl, abych přesně grafiku porovnal, jelikož se obávám i toho, že by mohla být horší, i když ji vylepšuje mnoho efektů jako například motion blur a mnoho dalších. Díky tomu mají možnost majitelé starších počítačů si užít tohoto pokračování, mají-li tedy zájem. Na druhou stranu hra nastavená na maximální detaily dokáže z vašich strojů vymáčknout vcelku velký objem šťávy.

Vyšla tato hra opravdu před několika týdny?

Pokud stále přemýšlíte, zda si máte tuto hru pořídit, rozmyslete si to co nejdříve. Že by si ji fanoušci předchozích dílů oblíbili, se říci nedá. Možná se mezi nimi nalezne několik jedinců, kteří jsou ochotni obětovat své peníze jen kvůli tomu, aby mohli do poličky přiřadit další krabičku s nápisem FlatOut. Tomu jak je trojka oblíbená napovídá i mlutiplayer, v němž máte možnost vyzkoušet si mimo Challenge všechny ostatní módy. Háček je však v tom, zda narazíte na nějaké multiplayerové hráče. V současné době se cena hry pohybuje okolo necelých osmi set korun. Věřím tomu, že se tento díl během několika následujících měsíců propadne do budgetové série za pouhé dvě stovky.  Není tak divu, že FlatOut 3: Chaos & Destruction nedosáhl vysokého hodnocení.

(2/10)