Iron Front: Liberation 1944 – recenze

Iron Front: Liberation 1944
Příznivci realistických her z oblasti druhé světové války mají možnost si zahrát nedávno vydaný Iron Front: Liberation 1944, vojenský simulátor běžící na enginu Army 2. To jistě mnoho hráčů přivítá, jelikož realistických her, odehrávajících se v období druhé světové, není zase tolik.

Arma 2 v jiném kabátu

Možná to některé z hráčů odradí, že je toto dílo vytvářeno na enginu jiné hry, přičemž si mohou myslet, že se jedná o pouhou modifikaci, avšak hra se dočkala i mnoha vylepšení, s nimiž se v Armě nesetkáváme. Vývoje Iron Frontu se ujalo vývojářské studio X1 Software, jehož vydavatelem se stal Deep Silver.

Porazte nepřátelského vojevůdce

Co se však týče dění ve hře, na první pohled si uvědomíte, že nám připomíná hru Red Orchestra 2, v níž se střetávají dvě znepřátelené strany, a to Sovětský svaz a německý Wermacht, s nimiž se právě setkáváme i zde.  Jak už sám rok v názvu napovídá, jednalo se období, v němž Hitler bojoval se Stalinem na ostří nože. Hráč ve hře zavítá do bojů odehrávajících se na území Ukrajiny a jižního Polska, kdy se již Němci stahují před protiútokem z východu. Takže se připravte na nelítostné boje v ulicích měst a vesnicí a samozřejmě i na širých východních pláních. Velkým plusem je, že se na tento konflikt podíváte z obou znepřátelených stran, jelikož nám hra nabízí dvě kampaně za každou stranu, v nichž obsadíte role obyčejných vojáků. Na německé straně to je Karl Newmann a na sovětské Sergey Klimakov.

Iron Front: Liberation 1944 Iron Front: Liberation 1944

Vzhůru do boje!

Každá z těchto kampaní nejdříve začíná takovým výcvikem neboli tutoriálem, kde vám velitel přikazuje projít různými překážkami, střílet z různých druhů zbraní, házet granáty, převážet houfnici, stejně tak i ovládat vozidlo a dokonce i velet své vlastní jednotce. Výcvik je velmi dobře provedený a snadný, navíc si z něj odnesete mnoho zkušeností, které jistě v ostrých bojích proti svému nepříteli využijete. Po úspěšném dokončení výcviku jste nasazeni do nadcházejících misí, jež také obsahují různé vedlejší úkoly. Jednou musíte dobýt mlýn či dosáhnout určitého bodu nebo zničit nepřátelský tank. Někdy vám však půjde jen o to, abyste se rychle spakovali z nepřátelského území.

Budete si moci vybrat

Během těchto krutých bojů maté možnost využít veškerých zbraní, jichž jsou tu hromady a společně k nim i další doplňky. Máte tedy možnost si zastřílet z kulometů, pušek, samopalů, odstřelovaček, šrapnelových granátů, protitankových granátů, kouřových granátů, minometů, RPG a stále bych mohl vyjmenovávat. A stejně tak tomu je i u vozidel, mezi nimiž se nachází obyčejná auta, náklaďáky a samozřejmě v bitvách nesměji chybět i tanky, k tomu navíc se ze vzduchu na vás budou řítit i letadla.

Jen s těmi zbraněmi umět zacházet

Všechny tyto hračky musejí být v takovémto válečném simulátoru realisticky zpracovány, což se jistě o nich dá říct. Pokud si vezmete do rukou zbraň trochu silnějšího kalibru, počítejte s tím, že vám bude pěkně kopat a vy tak budete mít co dělat ji pořádně udržet, abyste vůbec zasáhli nepřítele právě promenádujícího se před vašima očima. Stejně tak je i těžké pořádně zamířit s odstřelovačkou. Dokonce i u pušek musíte počítat i náměrem, pokud se váš cíl vyskytuje ve větší vzdálenosti. I v házení obyčejných granátů musíte být dosti přesní. Samozřejmě se autoři snažili dát i kapku realističnosti do vozidel, avšak se také snažili jejich ovládání zjednodušit, což se bohužel v některých situacích, kdy se dopravní prostředky chovají opravdu divně, nevyplatilo. Stačí, když vyjedete ze silnice do trávy a auto se ihned zastaví.

V každém boji musíte přemýšlet

Tato realistická akce opravdu není pro arkádové šílence typu „prostě běž, nepřemýšlej a střílej vše, co cestou potkáš“. V této situaci byste byli ihned v prvním momentu na zemi s kulkou v hlavě, pakliže se AI dobře trefí. Jednoduše řečeno stačí jedna rána a ležíte. Takže se zde jistě vyplatí přemýšlet a taktizovat, a to už i z toho důvodu, že máte možnost si hru během plnění mise pouze jednou uložit, stejně tak jak již tomu bylo i v původním Operation Flashpoint. Vyplatí se tedy vyčkávat někdy pod křovím a ve správném momentu na nepřítele udeřit. Jestliže se to však nepovede, je třeba vzít nohy na ramena a rychle se před nepřítelem schovat. AI je i zde dost chytré a ihned si vyhledá tu správnou pozici a vyčká toho správného momentu.

Ty chybky tu být nemuseli

Jakmile dohrajete obě zmiňované kampaně, jsou zde pro vás ještě přichystané jednotlivé mise a taktéž i zde nechybí mutliplayer. Jednotlivé mise stále navazují na konflikt odehrávající se v kampani. Navíc má hráč možnost nasednout do kokpitu letadla a zúčastnit se těžkých bojů ve vzduchu. Co se týče obrněné techniky, s tou se setkáte i v sovětské kampani. Bohužel s multiplayerem to prozatím není natolik slavné, jelikož servery nejsou úplně zaplněné, i když jich je velký počet. Dokonce již první den jich bylo přes třicet. Za malý počet multiplayerových hráčů mohou především chyby, jichž jsou tu hromady, avšak nějaká ta záplata byla již vydána, stále není vše opraveno. Hra někdy padá, vojáci nereagují a někdy vás i zklame špatná kolize. V první verzi někdy bylo dokonce i nemožné dohrát celou kampaň.

Vytvořte si vlastní misi

Na druhou stanu potěší kreativní hráče vestavěný editor, který již všichni známe z původní Arma série. Vše je v něm úplně stejné, takže se s ním není třeba nějak seznamovat. Před tvorbou mise si můžete zvolit jednu ze čtyř rozlehlých map, do nichž pak vkládáte jednotky, jimž můžete dávat body trasy, kde se mají pouze přesunout či provést nějakou akci. Stejně tak i zde nechybí spínače, značky a moduly a je zde i možnost vytváření skriptů. Jen mnohé jistě zarazí, proč se v editoru vyskytuje ještě třetí strana nezávislých, která je však prázdná, jelikož žádní nezávislí se v kampani nepohybovali. Já osobně mám pro to své vysvětlení. Iron Front běží na stejném enginu jako Arma 2, což je vidět na první pohled. Editor je úplně stejný. A stejně tak určitě bude možné si pro hru vytvářet různé dodatky a modifikace. Takže tvůrce nějakého addonu jednotek má pak možnost je zařadit do nezávislé strany.

Závěrem

Z hlediska audiovizuální stránky vypadá Iron Front: Liberation 1944 vskutku skvěle. Tvůrci do enginu velmi zasáhli, pro hru si také vytvořili vlastní zvuky, dokonce i atmosférický soundtrack. Samozřejmě nějaký ten zvuk, jako například motor náklaďáku, z původní Army 2 zanechali. Hra má před sebou vyšlápnutou cestu k úspěchu, bohužel jí v tom prozatím brání ty otravné chyby, a tak je třeba vyčkat na několik dalších oprav, které dají hru do takového stavu, že ji bude hrát každý nadšenec druhé světové války či jen dokonalé realistické válečné simulace, jako je Arma 2.

(6/10)