Kingdoms of Amalur: Reckoning – recenze

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Patříte-li mezi sběratele veškerých her RPG žánru, tak jste si určitě poslední dobou pořádně plácli přes kapsu, protože nás teď často hry tohoto žánru doslova bombardují. Mezi nimi se také před několika dny objevila Kingdoms of Amalur: Reckoning. Pokud však stále váháte, zda si máte toto RPG pořídit, pak vám jistě doporučuji přečíst si tuto recenzi, i když lepší je si hru pořádně vyzkoušet a poté si udělat svůj vlastní názor.

Něco odtud a něco zase odtamtud

Ještě než se pustím do recenze Amaluru, dovolím si upozornit, že není třeba zde očekávat nějaké extra zvláštní novinky, s nimiž by hra udělala díru do světa. Autoři z 38 Studios a Big Huge Games totiž pohltili z okolí vše možné, co by mohl nasadit do jejich díla. Především by se dalo říci, že Kingdoms of Amalur: Reckoning je takový smrštěný Skyrim v pestře barevném kabátku. Na druhou stranu se ani není třeba divit, jelikož vývoj hry měl na starosti vedoucí designér Ken Rolston, jenž se taktéž podílel na vývoji třetího a čtvrtého dílu slavné série The Elder Scrolls. Nicméně autoři se také inspirovali i u dalších her jako jsou Diablo, Fable, ale především u World of Warcraft, čemuž hodně napovídá grafické zpracování pastelovými barvami.

Amalur vás jistě nepustí

Pokud například neustále hrajete Skyrim, je logicky jasné, že bude těžké vás od této hry odtáhnout stejně jako od ostatních, zejména těch, kterými je inspirován Amalur, na nějž se začínáte dívat jako na pouhou kopii vaší původní oblíbené hry. Možná je na tom malý kousek pravdy, i když mohu některé z vás ujistit, že jakmile usednete k Amaluru, jistě u něj strávíte několik dní svého volného času. Sice je Amalur RPG s několika omezenými prvky oproti ostatním uvedeným hrám. K tomu všemu je velmi dobře obohacena šťávičkou ve fantasy podobě, díky níž vás jistě dobře zabaví.

Kingdoms of Amalur: Reckoning Kingdoms of Amalur: Reckoning

Hrdinou jste vy sami

Hlavním hrdinou příběhu jste vy samotní hráči, tedy vaše bezejmenná postava, jejíž charakter si vytvoříte ještě před zahájením. Během tvorby postavy můžete vybírat ze čtyř rast a pěti bohů, od nichž získáváte určité vlastnosti. Samozřejmě zde nechybí ani tvorba kompletního vzhledu. K dispozici máte několik sestřihů vlasů a vousů a tak dále. Navíc si můžete na sebe naplácat i nějaké to tetování. Poté následuje procházka tutoriálem a pak hurá dle své vůle do boje. Teď jsem trochu vybočil od seznámení vás s příběhem a rovnou se pustil k možnosti tvorby postavy. No, alespoň jsem vás prozatím seznámil s hlavním hrdinou, kterým jste vlastně vy. Ale teď už něco k tomu příběhu, který už následuje po vytvoření vašeho charakteru.

Co se to tu děje?

Tak tedy na začátku děje je náš vytvořený hrdina mrtev. Leží na hromadě mrtvol, tak je zřejmě jasné, že jeho příběh nejspíš končí. Tak trochu divné, ne? Na druhou stanu se tu však vytváří jeho další dějová linie. Existuje totiž jakási Studna Duší, za jejíž pomoci se náš hrdina probouzí. Poté však neví, kdo vlastně je, co tu dělá, proč vůbec zemřel a co dělal před svojí smrtí. Stejně tak ani neví, kde se právě ocitá, co se stalo a co má v jeho novém světě dělat. To všechno jsou tajemství, která musíte postupem času odhalit.

Vaše pomoc bude oceněna

Jednoduchý lineární příběh je obohacen velkým počtem odboček a mnoha nečekaných zvratů, takže je zaručeno, že se opravdu nudit nebudete. Podle toho jak se budete v průběhu dění rozhodovat, se vám odemknou nové osudy neboli schopnosti, za nimiž se skrývají nová kouzla a dovednosti. Tak tedy vyrazte a pomáhejte všem, jež vyžadují vaší pomoc (ti jsou označeni vykřičníkem nad hlavou), plňte hlavní a vedlejší úkoly a zabíjejte všechny možné nestvůry, které spáchají zlo v Amaluru. Vaším hlavím cílem by však měl být hlavní záporák, který terorizuje celé království.

Určete si svůj vlastní osud

Ve hře máme k dispozici tři základní třídy schopností, a to sílu, obratnost a magii, od nichž si rozdělujete postupem času nasbírané zkušenostní body ze svého dobrodružství. Podle toho se však nemusíte řídit užíváním určitých druhů zbraní, jako kouzelnické hole či masivního obouručného kladiva, s nímž zaručeně napácháte na svých protivnících velké škody. Jistě bych měl zmínit i to, že pokud se hráči nebude líbit rozdělení zkušenostních bodů do určitých schopností, může tak navštívit příslušnou postavu a u ní si své schopnosti za pár zlatek vyresetovat a poté své body rozdělit správně, jak by to zrovna vyhovovalo.

Praštěte ho pořádně po palici

Autoři hodně sázeli na bojový systém, který se tak stává jedním z největších lákadel ve hře. Boje jsou prováděny různými kombinacemi útoků a kouzel, které je třeba před zahájením správně načasovat. Tedy nejedná se zde o pouhé ťukání do jednoho tlačítka a neustálé primitivní bušení protivníků. To byste zde moc dobře nedopadli. Jednou z nejvíce účinných zbraní je obrovské kladivo, jehož úderem strhnete svému protivníkovi hodně života, i když musíte počítat s tím, že zase tak hbitě s ním mávat je nemožné. Pro to, abychom správně zasáhli nepřítele, je třeba vypozorovat z jeho pohybů, kdy nabírá své sily a ve správný okamžik jej zasáhnout. Někdy může pomoci i správně vybrané kouzlo pro omráčení protivníka a pak už ho jen dorazit údery. Také je třeba se vyhybovat útokům nepřítele, k čemuž jistě pomohou úskoky a hlavně hbitost. Sami vidíte, že je nutné během soubojů neustále přemýšlet a taktizovat, zejména když se utkáte s mnohem silnějšími protivníky.

Jako v pohádce

Komiksové grafické zpracování, které se vyskytuje v Kingdoms of Amalur: Reckoning, se již opravdu dlouhou dobu v žádné RPG hře nevyskytnulo. Já si naposledy vzpomínám na velice populární World of Warcraft. V dnešní době to však mnoho hráčů neocení. Z technické stránky bychom mohli říci, že se tak jedná o méně kvalitní práci, jelikož modely a textury vypadají primitivně. Na druhou stranu tyto světlé, pestré pastelové barvy vytváří u hráče mnohem lepší dojem. V takovémto pohádkovém světě se určitě všichni dobře odreagujeme od toho světa skutečného. Kombinace světa plného radostných barev a temného příběhu vypadá tak nějak divně, leč zajímavě. K tomu všemu vám náladu ještě více zpříjemní hudební doprovod, za nímž stojí Grant Kikhope.

Jistě si to užijete

Vývojáři se snažili vytvořit něco originálního, čemuž tak trochu jistě pomohl příběh, jehož autorem je spisovatel sci-fi a fantasy literatury Robert Anthony Salvatore. Sice je zde vidět ta inspirace z ostatních her, ale i tak to určitě stojí za to vyzkoušet si i Kingdoms of Amalur: Reckoning, od něhož se pak těžko odtrhnete. Nevyskytuje se zde totiž mnoho chyb až na kameru, která se někdy při soubojích dostane do země. Někdy vám bude dělat potíže i zaplněný inventář, v němž teprve po delší době naleznete vámi hledaný předmět. Ale to vše už jsou maličkosti oproti tomu, co vše se v tomto výtvoru vyskytuje. Podle mého názoru má tato hra šanci dostat se na vrchol mezi titány svého žánru.

(7/10)