Kdo stojí za serií Mafia, Hidden & Dangerous či Vietcong? 2K Czech

2K Czech

Nedávno jsem tu psal o jedné z velmi úspěšných českých vývojářských společnostech, kterou je Bohemia Interactive Studio, ale je tu ještě další český velikán, jenž nás proslavil svými tituly, zejména hrou Mafia. Každopádně už je vám jasné, že se jedná o 2K Czech (tehdy Illusion Softworks).

Zrození nového studia

Společnost Illusion Softworks byla založena v roce 1997 Petrem Vochozkou a Janem Kuderou, kteří byli současně i klíčovými manažery. Hlavní sídlo se vyskytovalo v Brně, tehdy měla tato společnost i další pobočky v Praze, ve Zlíně, ale i v Bratislavě a v Košicích. Dnes již existuje jen pobočka v Praze.

První hra je na světě

Studio se ihned pustilo do práce na vývoji jejich první hry a tou byla akční hra z druhé světové války zaměřena především na taktiku. Její název je Hidden & Dangerous a byla vydána v roce 1999. Hráč ve svých sabotážních a záchranářských misích, ve kterých musí být většinou neodhalen, ovládá čtyřčlenný tým britských Special Air Service (SAS). Před začátkem mise má hráč možnost si tento tým sestavit podle své libosti. K dispozici je několik vojáků, kteří mají různé vlastnosti a specializace. Samozřejmě vojáky nepustíme do akce s holýma rukama. Hráč má velký výběr zbraní a vybavení, kde je možno si vybrat od nožů přes pušky až k bazukám. Během mise můžete jednotlivě ovládat své členy týmu, ale také je posílat na určenou pozici, což byl u AI v této hře někdy velký problém. Po velkém úspěchu a kladné kritice vývojáři vydali datadisk Hidden & Dangerous: Fight for Freedom (v USA Devil’s Bridge), přidávající do hry nové mise a zbraně. Jako třešnička na dortu se objevila cooperace pro více hráčů. U této hry byla právě navázána spolupráce s vydavatelem Take-Two Interactive, jemuž v dnešní době studio patří.

Hidden & Dangerous

Staňte se také mafiány

Vývojáři také navázali spolupráci s firmou Pterodon a společně vyvíjeli nový engine pod názvem Ptero-engine, který využili v akční fantasy hře Flying Heroes. V Illusion Softworks pracovali i na svém enginu LS3D, jenž se připravoval pro celosvětově oblíbenou hru Mafia: The City of Lost Heaven, vydanou v roce 2002. Díky originálnímu příběhu a velmi dobré hratelnosti dostala hra mnoho ocenění jako nejlepší hra roku a především nejlepší hra z gangsterského prostředí. Příběh se odehrává v třicátých letech a hlavním hrdinou je původně taxikář Thomas „Tommy“ Angelo, jemuž po zapletení se s mafiány nezbývá nic jiného, než se k nim přidat.

Mafia

Zaměřeno více na války

Následující rok byly vydány další dvě akční střílečky. Tou první byl Vietcong, jehož příběh se odehrává ve válce ve Vietnamu. Illusion Softworks byli pouze vydavatelem, na hře samostatně pracovalo studio Pterodon, které pro ni vyvinulo nový Ptero-engine II. Mezitím se hoši od IS zabývali vývojem dalšího pokračování jejich akce z druhé světové války Hidden & Dangerous 2, taktéž vytvořenou na enginu LS3D. I tento díl se po roce dočkal datadisku Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadrom zaměřeného na multiplayer. Po velkém úspěchu hry Vietcong byl v roce 2004 vydán datadisk Vietcong: Fist Alpha, který byl následně zkombinován s původní hrou ve vydání Vitetcong: Purple Haze. V roce 2006 IS vydalo Hidden & Dangerous 2: Courage Under Fire obsahující první vydání druhého dílu H&D kombinované s jeho datadiskem. Ještě rok předtím bylo vydáno pokračování války ve Vietnamu pod názvem Vietcong 2, jenž opět tvořil Pterodon tentokrát i se spoluprací Illusion Softworks. O rok později se tyto společnosti sloučily.

Vietcong Hidden & Dangerous 2

Další méně známé hry

Mezitím bylo vydáno i několik dalších her, na jejichž tvorbě se podílely pobočky IS. V roce 2004 byl vydán letecký simulátor z prostředí první světové války vyroben v pražské pobočce. O rok později se z bratislavské pobočky vylíhla akční stealth hra Chamelon a z Košic byla vydána hra Circus Grande, což je budovatelská strategie z cirkusového prostředí. Tyto hry byly vydány pod značkou Silver Wish Games.

Enemy In Sight

Tak přece jen jsme se jí dočkali

Po mnoha spekulacích a změnách termínů vydání se konečně na světě objevilo pokračování akční adventury z gangsterského prostředí Mafia 2. Ta byla vydána v roce 2010. Příběh se odehrává v období konce druhé světové války a dále v padesátých letech. Hlavním hrdinou je mladík Vito Scaletta, který se jako malý kluk přestěhuje s rodiči z Itálie do Ameriky. Jeho nejlepším přítelem je Joe, který je trošku divočejší a nebojí se pustit do čehokoli. Jednou v noci společně vykradou klenotnictví, ale při činu je zahlédne policista, jemuž se povede Vita zadržet. Jelikož se píše rok 1943 a zrovna probíhá válka, je do ní Vito poslán. Po návratu zpět pomalu zjistí, že je Joe zapleten do gangsterského podsvětí, do něhož se dostane i sám Vito.

Mafia II

Objevil se nový majitel

Během vývoje Mafie 2 bylo Illusion Softworks v roce 2007 koupeno americkým gigantem Take-Two Interactive, který vlastní i společnost Rockstar, proslavenou především díky hrám Grand Theft Auto a Max Payne. Za krátkou dobu bylo Illusion Softworks přejmenováno na 2K Czech.

 

Daniel Vávra opouští studio a několik dalších lidí s ním

V roce 2009 opustil studio Daniel Vávra, jeden z hlavních tvůrců první Mafie, který si nedávno založil své vlastní studio, do něhož přetáhl i několik lidí z 2K Czech. Před založením jeho studia, psal recenze a články o hrách pro časopis Level a další jiné magazíny. Důvodem odchodu byly nejspíš dlouhodobé spory s vedením či uvnitř týmu. Ke konci pracoval na pražské pobočce, která připravovala nové hry, jejichž vývoj nebyl z neznámých důvodů dokončen (např. Hi-Tech). Z počátku Daniel Vávra působil v Illusion Works jako 2D grafik při vývoji Hidden & Dangerous. Během tvorby Mafie byl na postu scénáristy a režiséra stejně tak i u druhého dílu, který však se studiem nedodělal.

Vietcong 2

Trochu úlevy od toho zabíjení

Letos byl také vydán čtvrtý díl tenisové hry Top Spin 4, na němž pracovala pražská pobočka 2K Czech. Je to jedna z her svého žánru, která přináší mnoho nových vlastností, jež více sblíží hráče s profesionálním tenisem. Hra je dostupná pouze na PS 3 nebo na Wii.

Top Spin 4

Škoda, že nejsou mezi námi

První hra, která se nedočkala konečné fáze a jejího vydání je Enemy in Sight, na jejímž vývoji se podílela zlínská pobočka. Tato vojenská FPS se měla odehrávat v českém prostředí a hodně připomínala Operation Flashpoint, kterému by určitě hodně konkurovala. Dalším nedokončeným dílem je z pražské pobočky hra Hi-Tech. Akční hra z pohledu třetí osoby měla v tehdejší době nabízet mnoho moderních grafických vychytávek, moderní agentské hračičky včetně obleku, díky němuž je možné se zneviditelnit. Hra měla nabízet spoustu akce plné adrenalinu. A poslední hra, která taktéž nebyla vydána je Moscow Rhapsody. Opět se jedná o střílečku, kde se ocitnete v současnosti v Moskvě, o níž jako voják bojujete. Nejpravděpodobnějším důvodem, proč tyto hry nebyly vydány je nejspíš přechod Illusion Softworks pod Take-Two.

Komentáře