Need for Speed: The Run – recenze

Need for Speed: The Run

Žhavý závod, který se táhne napříč Amerikou ze San Franciska do New Yorku, byl konečně před několika dny odstartován. Ano, je to tak. Sběratelé Need for Speed titulů si mohou do poličky přidat další díl Need for Speed: The Run. Mnozí fanoušci však nejsou s vydáním tohoto dílu natolik spokojeni vzhledem k prezentacím, podle nichž ve hře očekávali mnohem více. Takže vývojářské studio Black Box opět zřejmě neuspělo. Jak se na hru díváte vy? Jste s ní spokojeni?

Není jiná možnost, než se vrhnout do závodu

Náš hlavní hrdina Jack Rourke, po jehož krku jdou padouchové z celé Ameriky, protože dluží velkou sumu peněz, se přihlásí do tohoto velkého závodu. Nic jiného mu také nezbývá, protože jinde by se tak „snadno“ k pětadvaceti miliónům dolarů nedostal. Avšak jeho partnerka mu za tuto záchranu vyplatí ‘pouhých’ 10%, ale i tato suma mu postačí na přežití. Úplně tak snadné to zase nebude, hlavními protivníky budou totiž další závodníci, jejichž celkový počet s Jackem je rovných dvě stě. Další překážkou bude policie, které se tento nelegální závod určitě líbit nebude. Bohužel se během hraní nedozvíme do detailů, co je příčinou toho, že se Jack stal terčem mafie.

Dění hry je pevně stanoveno

Hráče určitě zklamalo to, že je ve hře nečeká žádná kariéra, v niž si budou moci postupně vyvíjet svůj profil stejně jako svůj vůz, jenž by si mohli podle svých představ vymazlit. Hrou vás totiž provází pevný naskriptovaný příběh, z něhož není možné vybočit podle vlastní volby. I kdyby se před vámi objevila křižovatka, kde se lze vydat na cestu dvěma směry, nemáte na vybranou a musíte se vydat tím směrem, který vám určí samotný scénář příběhu. Celý děj se skládá z deseti částí podle lokací a terénu, kdy se vám následující kapitola odemkne po dosažení stanoveného umístnění. Přesně tak. Je vám zde souzeno, kolikátí budete při splnění dané kapitoly. Například v první části, kdy startujete na posledním místě, musíte předjet osm svých protivníků. A tak je tomu v průběhu dalších úrovní. Nedočkáte se zde žádné volné jízdy a rychlého závodu. Vše je pevně stanoveno a určeno, kdy budete s kým závodit a jak.

Ukažte, že jste nejlepší

Nemusíte se obávat toho, že během této dlouhé cesty budete postupně předjíždět své protivníky. Například se dostanete do situace, kdy budete závodit s pěti protivníky a vaším hlavím úkolem je všech pět předjet a držet se „prvního“ místa. Toho pravého prvního místa se dočkáte až v New Yorku. Dále budete projíždět úsekem, do jehož konce musíte opět předjet určený počet protivníků. Tentokrát to není obyčejný závod, během něhož všichni mezi sebou soupeříte. Nastává čas, kdy si budete protivníky podávat jednoho po druhém. Jakmile narazíte na prvního soupeře, musíte ho do určité doby předjet a poté se mu musíte po několik vteřin držet před čumákem. Jakmile ho porazíte, setkáte se s dalším borcem.

Nabídka vozů je rozsáhlá, tuning však zde nehledejte

Jak jsem se již zmiňoval, ani u vozidel se nedočkáte takové volnosti. Zpočátku vám bude nabídnuta pouze čtvrtina z více jak 130 vozidel, avšak modelů je zde 50. Tudíž se i dočkáte vozů s upravenými motory a lepším vzhledem. Neočekávejte tedy, že si sami na svého miláčka připevníte křídlo či nějaký ten pěkný nárazník, hodíte na něj krásnou barvičku a samolepky a budete se kochat jeho vzhledem. Jediné, co si budete moci pro svůj vůz zvolit, je právě barva. Docela tu chybí i možnost si vozidlo pořádně prohlédnout, jelikož se na něj díváte pouze z jednoho úhlu. Stejně tak se tu auta ani nekupují, pouze si je odemykáte za plnění achievementů.

Krást se nemá! Nebo ano?

I když jakmile se proháníte po silnici a bude vám oznámeno, že se blížíte k čerpací stanici, neváhejte a zajeďte k ní nebo spíše se tam přiřiťte. Ne, tankovat se tu nebude, ale určitě na benzínkách narazíte na pěkné zaparkované bouráky, z nichž si jeden můžete vybrat a pokračovat ve své cestě. Alespoň tohle by vás mohlo mimo tuningu potěšit.

Přírodní živly se o vás pěkně postarají

Stejně tak vás potěší zážitek plný adrenalinu v každém z deseti prostředí, kde se ukáže, jak jste na tom s řidičskými schopnostmi. Budete mít co dělat během závodu ze sněžných svahů, během něhož vám budou stát v cestě laviny a padající kameny. Určitě vás i nemile překvapí závod v písečné bouři s minimální viditelností. Problémy se vyskytnou i při jízdě úzkým kaňonem, při níž vám bude krásně do očí svítit slunce. Jinak vám také doporučuji se při jízdě prašnou cestou stále držet před svými soupeři, jelikož pak budete mít co dělat se pořádně vypořádat s rozvířeným prachem.

Lamborghini a polní cesta? Proč ne?

S takovýmito prašnými cestami se během hraní setkáte často, až vám někdy přijde, že hrajete nějakou rallye hru. Navzdory tomu, jak tyto cesty vypadají, by určitě každý použil Imprezu, Lancera či Audi Quattro nebo jiné vozidlo s velkou světlou výškou. My se však v této hře takových pravidel držet nemusíme. Pokud se zrovna do polních cest řítíte se svým nízkým sporťákem, nemusíte se vůbec bát o svůj podvozek a ani o svůj čas, v jakém daný úsek projedete, protože jízdní vlastnosti na offroad cestách se u žádných vozů vůbec nemění.

Chování auta je teď mnohem reálnější

Konečně není chování aut takové jako v předchozích dílech NFS, na nichž se podílelo studio Black Box. Už si nepřipadáte, jako kdybyste řídili nějaký klouzák, a navíc jste nemuseli před zatáčkami brzdit. Stačilo pouze držet sešlápnutý plyn až na podlaze a prohnat se celou tratí a sem tam někdy tu nohu z pedálu sundat. Zde vám však doporučuji na tu brzdu někdy šlápnout, jelikož zde jsou už zatáčky trochu zrádnější. Někdy se v nich totiž může vyskytnout pěkná louže, která už vykoná své a auto se stane neovladatelným. A ještě k tomu naschvál se proti vám vyřítí auto, a když ne, tak prorazíte svodidla a vy nedej bože budete volně padat do hluboké propasti.

Bouračky se tu nevyplácí

Jakmile by se vám tato nehoda stala, určitě byste očekávali to, že se s autem objevíte zpět na místě, kde jste skončili. Ale v téhle hře je to trochu jinak. Pokud se takto vybouráte a stačí i jen pouhý čelní náraz, po němž se nikdy v předchozích dílech nic nedělo, objevíte se u posledního checkpointu. Ovšem takto umřít můžete pouze pětkrát. Po vyčerpání svých pěti životů se hezky vrátíte na začátek úrovně. Takže se na svou jízdu pečlivě soustřeďte a pokuste se nebourat.

Jak to vypadá s enginem?

Vzhledem k tomu, že hra používá engine Frostibe 2, jehož jsme se dočkali i v Battlefieldu 3 s velmi kvalitně propracovanou grafikou, je zde vizuální zpracování trochu horší. I když modely aut vypadají velmi dobře, některé hráče však nepotěší místy rozplynuté textury v prostředí. To je ale někdy zbytečné, pokud se zrovna kolem ženete více jak dvousetkilometrovou rychlostí. Tudíž není zde využit maximální výkon tohoto enginu. Dobře se však stará o počasí a stejně i o destrukční model, kdy prorážíte ploty, značky, svodidla a další objekty, jež se vám postaví do cesty.

Kdo je spokojen a kdo ne?

Díky tomu, že dění hry je pevně stanoveno, nejsou někteří hráči natolik potěšeni. Stejně tak je určitě omrzela nepřítomnost úpravy vozidla. Ovšem během závodů se opravdu nudit nebudete. Adrenalin a napětí jsou zde na svém místě. I když prozatím studio Black Box s tímto dílem natolik neuspělo, musím jejich práci uznat, jelikož jsem nenarazil na žádnou chybu, která by mi zkazila dojem z celého hraní.

(7/10)