Preview: Batman: Arkham City

 

Batman: Arkham City

Když v roce 2009 studio Rocksteady přišlo s novým Batmanem, všechno bylo správně. Ukázali nám, jak se Batman správně mlátí, jak správně vlaje jeho kápě ve vzduchu plném bláznů a jak správně dokáže zakroutit s každým neřádem v Arkhamském vězení.

Na jednu věc se však v Arkham Asylum nedostalo – Batman se nikdy neusadil na vrcholu vysoké budovy a nehleděl na zkažený svět, probíhají v ulicích města Gotham. Tuto – pro Batmana tak typickou – scenérii nám v novém díle vývojáři z Rocksteady přinesou. A určitě nezůstane pouze u toho.

Rok se s rokem sešel

Rychle si tedy shrňme, do jaké situace nás vývojáři na začátku samotné hry posadí. Arkham City je zasazeno přibližně jeden rok po událostech v Arkham Asylum. Batmanovy zásluhy za boj proti zločinu jsou bagatelizovány novou politickou mocí. Na starostu města Gotham totiž dosedl nově zvolený Quincy Sharp, který rozhodně není jednou z nejvěrohodnějších postav ve světě netopýřího muže. Nový starosta Sharp se hodlá vypořádat s neúnosným množstvím zločinců a neřádů po svém a uvolňuje část Gothamu právě na tyto účely. Ohrazený okrsek se tedy stává místem, kam jsou vysláni všichni zločinci z města. Právě v této městské části logicky vzkvétá kriminalita a anarchie. Jediné pravidlo totiž zní – pokus se z této oblasti utéci a okamžitě budeš zastřelen vojáky z elitní jednotky Huga Strange.

Strange, Joker a Two-Face

Hugo Strange je jeden z Batmanových nejstarších nepřátel, poprvé se na stránkách komiksů objevil již v roce 1940, kdy byl označen jako „mad sciencist“. Navzdory celé řadě komplikovaných zápletek v Batmanovském univerzu, Hugo Strange se může pochlubit jednou naprosto unikátní informací. Jako jediný totiž zná pravou identitu Batmana. A do tohoto světa jste zasazeni vy, hráč – Hugo Strange jako kontrolor ohrazené zóny Gothamu, Joker dosazen do vedoucí role jednoho z gangů na tomto území a Two-Face se snaží nastolit novou éru strachu v Gothamu. Tito darebáci jsou vůdce svých gangů, jejichž vliv se řídí podle množství ovládaných fabrik v této čtvrti. Nemůže tomu být nakonec jinak, než že se právě tento okrsek stává místem plným válek mezi gangy.

Živé prostředí Arkham City

A právě neustálé boje a přestřelky dělají tento okrsek něčím unikátním. Podle vlivu jednotlivých gangů se mění i samotný svět, ve kterém se hráč pohybuje. Jakmile určitá skupina zabere některé z území v Arkham City, i budovy v ní umístěné se následně změní. Takže jakmile se do některé z lokací podíváte jednou, budete se někdy až divit, když se do té samé zóny podíváte znovu. Například v první půlhodině hry se podíváme třeba do Gotham Courthouse (soud), který je v moci jednoho z padouchů – Two-Face. Díky tomu dostávají všechny budovy v okolí soudu několik jedinečných znaků. Hlavní z nich je, že je budova vždy z jedné strany celá zjizvená.

Pozor však všichni, nikdo zde ani jednou nezmínil slovíčko sandbox. Arkham City sice může být do jisté míry otevřenou a permanentně se měnící záležitostí, nenaplňuje však několik z velice důležitých faktorů sandboxů. Hlavním tahákem vývojářů je totiž příběh a tomu podvolili celou hru. Nový díl Batmana tedy bude vcelku volnou záležitostí, Rocksteady se však zaměřuje na jasně danou dějovou linku, která bude v celé hře jasnou a nejdůležitější částí hry. Další obsah nebude podáván klasickou formou a až na několik výjimek se nesetkáme s takovými věcmi, jakými jsou různá sbírání předmětů apod. (jedinou výjimkou by měly být úkoly od Riddlera – Hádankáře).

Příběh a univerzum opět na správné vlně

Do role hlavního scénáristy byl zvolen velezkušený autor Paul Danini. Jeho spisovatelské schopnosti spolu s obrovskou zkušeností a znalostí Batmanovského univerza nám dávají jistotu, že se na příběh můžeme těšit na naprosto skvělý a úchvatný příběh. Stejně tak se podílí na vytváření celého světa ve hře Arkham City a vypracovává ho do nejdrobnějších detailů, které dělají svět netopýřího muže tak unikátním. Vezměme si třeba Calendar Mana – ten si zakládá na vraždění svých obětí dle specifických dat. Navštívíte-li ho pak třeba v den sv. Patrika (myšleno v reálném světě), bude vám vyprávět o jeho obětech z tohoto konkrétního dne. Propojení se tak dočká i herní svět spolu s tím naším.

Spray-gel a pěsti na scénu!

Co se týče bojového systému v novém dílu Batmana, zůstali vývojáři u stejně jednoduchého a funkčního způsobu boje, jako v Arkham Asylum. To se však odrazí pouze v soubojích pěstmi, jakmile Batman narazí na některého z ozbrojených soupeřů, půjde do tuhého. V tu chvíli bude muset naplno využít všech svých stroječků a zbraní, kterými je netopýří muž ověšen k tomu, aby soupeře skolil. Dokonce se můžeme těšit i na plné využití herního prostředí právě v průběhu soubojů.

Velkého pokroku se dostalo zbraním, ty totiž urazily pěkný kus kupředu a zářným příkladem může být třeba explozivní spray-gel z prvního dílu. V Arkham Asylum se dal tento gel použít pouze na vyznačená a předem určená místa. Tentokrát tomu tak není a Batman ho bude moci využít kdykoliv a kdekoliv mu to situace nabídne. Otevírá se tak celá řada nových možností jak během soubojů, tak během řešení hádanek.

Režim detektiva, tentokrát bez potřeby Krausova nosu

Poslední věc, se kterou se nám studio Rocksteady pochlubilo, je rozšířený detektivní režim. Ten působí o něco lépe, než v minulé hře. Hledání stop podle pachů se totiž řadilo mezi nejméně vydařené části samotné hry a vývojáři vyslyšeli hlas fanoušků. Tentokrát totiž půjde o naprosto jiný způsob řešení hádanek a budete muset nažhavit opravdu všechny mozkové závity, které se vám v hlavě ukrývají. Půjde konečně o pravé detektivní šetření se vším, co k tomu patří – hledání důkazů, jejich následné skládání atd.

Setkáme se třeba se situací, kdy nalezneme díru ve zdi, zanechané po kulce odstřelovače. Následně nalezneme stopu, kterou zanechala kulka, když se odrazila od země. Spojením těchto dvou míst se následně dopracujeme k tomu, odkud vlastně sniper střílel. Detektivní režim navíc dává hráči možnost pořádně naplánovat útok díky červenému zvýraznění zbraní přesně tak, jako v minulém díle.

Vypadá to tedy, že Rocksteady znovu uchopilo Batmana správně. Mají správné darebáky, správně je „cítit“ město Gotham a teď jenom doufat, že vše správně i dopadne.

Komentáře