Preview: F1 2011

S jistotou, s jakou Sebastian Vettel poráží své soupeře v letošním ročníku Formule 1, se dalo očekávat po loňském úspěchu hry F1 2010 i její pokračování. Pro Codemasters se jednalo o úspěch, který potřebovali během svého debutu v prostředí F1. F1 2010 byl úspěch ve všech žebřících také díky tomu, že měli zejména PC fanoušci tohoto sportu již znatelně vyschnuto v ústech – přeci jenom to byl už nějaký ten rok, kdy se na počítačích formule objevily. A úspěch nakonec vygradoval na udílení cen BAFTA, kde F1 2010 v kategorii sportovních cen porazilo i každoročního vítěze FIFA.

Studio Codemasters Birmingham bylo naprostým nováčkem na poli herního průmyslu a očekávalo se od něj, že se zařadí po bok již zaběhnutým studiím od Codemasters. Ve stejnou chvíli se studio rozhodlo naproti všem očekáváním vyzdvihnout z hrobu sérii F1, která se na PC již několik let neobjevila.

F1 2010 velice dobře zvládla samotné závody jako takové, nabídla však hráči ještě jiný úhel pohledu díky systému „Be the Driver, Live the Life“. To dávalo hráči něco, s čím se u her s nálepkou F1 dosud nesetkal – akce na trati mezi závodníky, drama vycházející z týmové spolupráce, soupeření s rivaly a interakce s médii a manažerkou během závodních víkendů. Tento faktor byl jednou z částí hry, které jí pomohli, aby se z ní následně stala sportovní hra roku.

„Myslím, že jsme byli neuvěřitelně ambiciózní v tom, co jsme chtěli v naší první hře dokázat,“ řekl hlavní designer hry Stephen Hood, „a že se ,Be the Driver, Live the Life‘ stal obrovským závazkem do našeho prvního počinu. My jsme ale museli dokázat, že se nesnažíme vytvořit závodní hru, do které budou ,pouze‘ vloženy F1 monoposty.“

F1 2010 – zkušební kolo

F1 2010 byl jakýmsi zkušebním kolem, ve kterém se tvůrci snažili zjistit, jak na podobné vlastnosti hry zareagují hráči. „Velká část prvotních prací se točila kolem technologií,“ pokračoval Hood. „Poslední díl F1 byl zejména o tom, abychom vše správně skloubili dohromady. F1 2011 bude přesně to, co jsme původně chtěli udělat.“

Zdá se tedy, že velká část, kterou chtějí v Codemasters Birmingham udělat, je znovupromyšlení svých nápadů a jejich následné dopracování. „Be the Driver, Live the Life“ je stále mantrou samotné hry a kolem něj se bude vše točit i v následujícím ročníku F1. Smysl toho, jaké drama obklopuje závody F1 je něco, čemu se jednoznačně vyplatí věnovat obrovskou pozornost. A tak uvažují i vývojáři z Codemasters – chystají se znatelně zapracovat na předzávodním a pozávodním podání hry. Animace budou provázet hráče na každém kroku, vše však bude uděláno tak, aby to v kontextu se závody dávalo smysl. Setkáte se zde např. mnohem více s tím, co se děje za v boxové uličce během nedělních závodů.

Mimo trať se hráč setká s tím samým, s čím se setkal v předchozím dílu F1 či v další hře od Codemasters, Dirt 2. Virtuální padok bude jakýmsi přepracovaným menu, ve kterém se závodník bude pohybovat. Zde bude mít každý závodník své zázemí, ve kterém bude dělat rozhovory, radit se s manažerem či se informovat o nadcházejícím závodu. Navíc zde bude nějakou formou doplněn kontext s tím, co jste na tiskových konferencích řekl nebo s tím, jak se vyvíjí současná sezona. Zdá se tedy, že se vývojářům podařilo dopracovat „mimozávodní“ část hry do dokonalosti.

Multiplayer trhákem F1 2011

Původní heslo F1 2010 bude pro novou sezonu ještě trochu doplněno – „Be the Driver, Live the Life, Go Compete“. A tento přívěsek, který si F1 2011 zasloužilo, pokrývá prakticky vše nové, co se bude v letošním ročníku vyskytovat. Multiplayerové závodění bude věcí, na které bude záležet mnohem více, než v posledním ročníku. Poprvé se navíc hráči budou moci setkat s multiplayerem dvou hráčů na jednom PC. Díky drobné výpomoci některých vývojářů ze hry Dirt 3 se budete moci se svým kamarádem utkat ve split-screenu. Zároveň nebudete muset jen soupeřit, ve F1 2011 si našel místo i kooperativní mód. Multiplayer bude jednou z věcí, kterou by měl nový ročník F1 ten předchozí překonat.

Mechanické poruchy se stanou součástí každého závodu stejně, jak je tomu i v reálu. Codemasters Birmingham se rozhodli vyslyšet své fanoušky a udělali ze hry mnohdy neuvěřitelně frustrující věc – stejně tak, jako reálný závodník pocítí, když mu v předposledním kole vypoví službu motor, bude i hráč donucen okusit tento hořký součást závodů. Vyváženost je něco, na co se u Codemasters Birmingham velice zaměřují. Poškození bude vycházet primárně z konání samotného hráče, a jestliže se na monopostu bude dít něco špatného, dá to hra hráči pořádně najevo. Např. formuli Red Bull může vzhledem k špatnému ovládání v jednu chvíli vypovědět KERS, což může mít nedozírné následky.

Spolu s technickými skřítky se do hry dostane mnohem větší potřeba strategie. Strategie je totiž primární zbraní, kterou stáje ve F1 disponují. Hra bude umožňovat některé věci, které můžete zahlédnout během živých závodů. Neustálá komunikace s hlavním inženýrem skrz vysílačku zabudovanou v přilbě bude velice důležitou součástí vítězného tažení. Z boxové zídky vám můžou například vzkázat, že monopost před vámi trápí technické problémy a poradí vám, jak správně na svého soupeře zaútočit. Zejména u závodů, jako je třeba VC Monaka, bude tato složka neuvěřitelně osvěžující.

Další věcí, na kterou se vývojáři z Codemasters Birmingham zaměřili, je implementace safety caru. Ohledně jeho prakticky absolutního vynechání z minulého ročníku se ozývala celá řada nespokojených fanoušků. Přeci jenom je safety car nedílnou součástí F1. Jak přesně se však konkrétně s tímto problémem Codemasters vypořádají, se dozvíme nejspíše až po vydání hry.

Upraven fyzikální model a pravidla

Jsou zde také některé věci, které se přirozeně vyvinuly během uplynulého ročníku F1 nebo které byly jasně dané novelou pravidel. Upraveno bylo například řazení nebo fyzikální model samotných monopostů. „Problém, který máme, je ten, že se jedná o F1 – auta jsou příliš rychlá a brzdná dráha velice krátká. Hráč tak měl problém naučit se pořádně „pochopit „ trať či modely aut. O co se letos snažíme je to, aby se hráči do řízení trochu více zapojili. Namísto loňského modelu, kdy se hráč jednoduše musel naučit jezdit tak, jak jsme od něj chtěli my, se budeme snažit nechat dostatek prostoru jejich myšlení a využívání trati. F1 2011 bude mnohem víc o znalosti reálného světa.“ Monoposty budou mnohem více předvídatelné a budou lépe odpovídat na řízení. Tuhost řízení formule bude povolena a nahrazena mnohem více herní variací ovládání. Například to hráč pocítí, když přejede přes červenobílé pásy v zatáčkách – auto se bude více chovat tak, jak se od něj očekává.

Obrovskou roli mají v závodech F1 také pneumatiky a F1 2011 bude pracovat naplno tak, aby nové přezutí od značky Pirelli nasimulovalo do posledního detailu. Opotřebení pneumatik bude v letošním ročníku jednou z klíčových faktorů jednotlivých závodů. Budete se muset naučit vše ohledně správného výběru přezutí a své umění následně dobře uplatnit během samotného závodu. Stejně jako v reálu bude nová sada gum nejvíce viditelná během následujících dvou až tří kol po přezutí, a vy se tak budete muset hodně rozmýšlet, zda jejich sílu využijete teď nebo až za pár kol. Po jejich velkém opotřebení půjde výkon monopostu znatelně dolů.

Jestliže byla F1 2010 pouze cvičnou jízdou pro F1 2011, máme se opravdu na co těšit. Loňský ročník směle překonal velice těžkého soupeře v podobě Gran Turisma 5, letos má jeho nástupce hlavního soupeře v podobě Forza Motorsport 4. Uvidíme, jestli si vydobude stejné místo na slunci stejně, jako F1 2010.

F1 2011 vychází 23. září na PC, Xbox 360 a PS3. Krátce nato budou následovat verze pro 3DS a PS Vita.

Komentáře