Recenze: F.E.A.R. 3

Píše se rok 2005 a na světovém trhu se objevuje vcelku nenápadná střílečka. S názvem F.E.A.R. se proplížila vývojovou fází, a když se konečně dostala do rukou hráčům a recenzentům, sklidila vlnu zasloužené chvály. Svou jedinečnou atmosférou, výborným zpracováním a skvělou inteligencí soupeřů se vryla do paměti nejednoho fanouška akčních her.

Díky skvělým ohlasům se společnost Monolith rozhodla nejdříve pro několik rozšíření, následně i pro plnohodnotné pokračování. Na konci června jsme se nakonec mohli setkat v pořadí již třetím titulem se zkratkou F.E.A.R. v názvu, tentokrát však tvořenou Day 1 Studios. Budeme se tedy bát i tentokrát?

Příběh pokračuje – Point Man

Příběh přímo navazuje na konec druhého dílu. Hráč se tedy dostává do role Point Mana – postavy, za kterou jsme hráli v prvním díle –  v momentě, kdy dospělá Alma nosí pod srdcem svého potomka. Toho počala s hlavním hrdinou F.E.A.R. 2: Project Origin, Michaelem Backetem. A právě porod potomka tajemné dívenky s obrovskými kruhy pod očima a temně černými vlasy je to, kolem čeho se celý třetí díl točí.

Point Man se nachází uvnitř budovy patřící Armacham Security, kam mu na pomoc nepřijde nikdo jiný než váš „mrtvý“ bratr, jehož zdobí jizva na čele po vámi vystřelené kulce. Spolu s ním se následně budete probíjet úrovněmi hry. Nejprve bude plnit roli rádce, který vás bude po celou dobu hry doprovázet, promlouvat na vás a čas od času vám v některé z animací pomůže. Jestliže se dokážete hrou probít, po každém vyhraném levelu si budete moci zahrát úroveň ještě jednou, tentokrát v kooperativním módu se svým přítelem. Ten se vžije do role právě Paxtona Fettela.

F.E.A.R. beze S.T.R.A.C.H.U.

Fakt, že hru již netvořila původní skupina z Monolith, poznáte velice rychle. I když název hry jasně značí, že by měl být nedílnou součástí i strach, není tomu tak. Na rozdíl od prvního dílu, kdy se hráč obával každého rohu a toho, co za ním potká, se během třetího pokračování bude moci pohodlně usadit do křesla a hrát F.E.A.R. 3 uprostřed noci, s otevřenými dveřmi a zády přímo do temné chodby. Nezježí se vám jediný chlup na těle. Bohužel vývojáři jakoby zapomněli, co bylo jednou z nejsilnějších přísad guláše jménem F.E.A.R. a až na několik „lekavých“ momentů si na vás nepřipraví takřka nic. Alespoň co se prvku strachu týče.

Naštěstí se všeho ostatního tvůrci zhostili opravdu dobře a připravili nám opravdu kvalitní koridorovou střílečku. Během hraní se dostanete do celé řady různých prostředí a už se nebudete setkávat s kilometry šedivých chodeb, jež byly hlavním nedostatkem jinak perfektního prvního dílu. Podíváte se jak do kanceláří a interiérů, tak třeba i na letiště či do městských částí v průběhu nadpozemské apokalypsy. Stejně, jak se mění prostředí, se mění tempo a styl hry. Jednou se probíjíte hordami nepřátel, jindy zase jako muž v takřka nezničitelném robotickém obleku odstřelujete vojenské helikoptéry. Takováto variabilita je něco, co hráče udrží u hry po celou dobu a ani na moment mu neumožní nudit se.

Paranormální jevy na každém kroku

Jak asi každý fanoušek série F.E.A.R. ví, setkáte se ve hře s celou řadou paranormálních jevů. Budete neustále soupeřit se halucinacemi a vzpomínkami, které vás pomalu povedou až ke konečnému soupeři. Zároveň se budete muset utkávat nejen s vojáky, kteří se vás budou celou hru snažit zneškodnit kvůli vašim schopnostem, ale  budete se také stále častěji setkávat se soupeři stvořenými nadlidskými silami. Ti budou disponovat například možností teleportace či vytvořením nových parťáků. Jakmile se jich proti vám sejde několik, bude opravdu velice obtížné si hlídat záda.

Inovace a RPG prvky

Zajímavou součástí hry je velice zjednodušený RPG model, během kterého budete získávat zkušenosti a za ně následně levely. Zkušenosti budete dostávat naprosto za vše, co ve hře uděláte. Od nacházení mrtvol poschovávaných po jednotlivých úrovních, přes zabíjení určitého počtu soupeřů ve slow-motion nebo třeba za dostatečný počet nalezených nábojů. Seznam výzev budete mít po celou dobu možnost sledovat a podle něj drobně upravovat váš průchod misemi. Za každý level totiž dostanete některé z vylepšení, kdy každé z nich náležitě ucítíte. Můžete si například zvýšit dobu, po kterou budete moci využívat slow-motion či množství granátů, které najednou unesete. Rozhodně se jedná o příjemné oživení hry, jež sice zarytým fanouškům akcí nemusí sedět, zbytku herního publika se však to líbit bude.

Point Man unese najednou pouze dvě zbraně, což může čas od času zapříčinit velice nepříjemné situace, kdy se nebudete moci rozhodnout mezi brokovnicí, odstřelovačkou či zbraní střílející kovové skoby. V těchto momentech budete opravdu litovat, že je arzenál zbraní ve hře tak obsáhlý. I když obsahuje všeho všudy kolem osmi zbraní, každá z nich bude mít zcela unikátní možnosti a nebude jednoduché si mezi nimi vybírat.

Potu se nedočkáte ani kvůli obtížnosti

Obtížností se F.E.A.R 3 se svými předchůdci nedá srovnávat. Laťku inteligence soupeřů, kterou nasadil již první díl, toto pokračování rozhodně pokořilo. Dokonce se jí ani nepřiblížilo. Kvůli (nebo snad díky) tomu je hra až na poslední fázi vcelku jednoduchá a dokonce i nepříliš zkušený hráč dokáže hru bez větších problémů do těchto pasáží dohrát. Tvůrci si však opravdu dobře poradili s vyvrcholením celé hry, které doplňuje závěrečná gradace jak příběhu, tak i obtížnosti. Naopak závěrečný souboj s hlavním bossem je až přehnaně jednoduchý a s předchozími souboji se soupeři s všemožnými nadpřirozenými schopnostmi je opravdu nesrovnatelně snazší.

Po grafické stránce se sice žádného super zpracování nedočkáte, rozhodně se však jedná o velice pěkný standard. Ten díky mnoha temným místům zakryje většinu svých nedostatků a hráč se tak může v součtu těšit z velice pěkného světa. Jinak je tomu u hudebního doprovodu, ten je naprosto skvělý bez jakýchkoliv berliček a v momentech, kdy se bát máte, se bát budete. I když vás do toho nedotlačí samotná hra, hudba vše zařídí a několikrát se přistihnete, že nějaký ten strach i pocítíte. Jde však o slaboučký odvárek v porovnání s původním dílem série.

Point Man a Fettel, teda vs. Fettel

Další přidanou hodnotou hry F.E.A.R. 3 je kooperativní mód, kdy se můžete se svým přítelem procházet přesně tou kampaní, jakou si můžete užít jako samotný hráč v roli Point Mana. Jedná se o věc, která sem perfektně sedla a vývojáři udělali s volbou této možnosti neskutečně dobře. Vedle kooperativního módu se budete moci utkat s hráči po celém světě v multiplayeru, který je ve hře obsažen také. V momentu našeho testování však byl servery zcela prázdné, pocity vám tedy přineseme v dalším článku.

F.E.A.R. 3, kterého se poprvé zhostila jiná společnost než Monolith, je jednou z opravu kvalitních stříleček, na které můžete v současné době na trhu narazit. Kromě absence strachu, jež zejména při vzpomínce na ohromující první díl série skutečně zamrzí, se samotné hře nedá nic moc vytknout. Příběh hry sice nominaci na Oskara nedostane, rozhodně však dokáže hráče nabudit natolik, aby se snažil střípek po střípku odhalit to, co stojí za jeho a bratrovými nadlidskými schopnostmi, jaké je přesné spojení s Almou a jak to nakonec dopadne s porodem jejího potomka. Absolutně nemluvný Point Man je zpět v celé své kráse, a přestože se již bát nebudete, budete se náramně bavit.

(8/10)