Recenze: From Dust

From dust

Je tomu již přesně rok od doby, kdy nám na loňském Gamescomu hlavní designer kultovního Another Worldu Eric Chahi představil nový projekt, na kterém se svým týmem pracuje. V záplavě novinek, které se tehdy dostaly na světlo světa, hra jménem From Dust jaksi zapadla a nikdo si na ní jen tak nevzpomněl až do té doby, dokud se před nějakým tím týdnem neobjevila na konzolích.

Okamžitě po svém vypuštění mezi hráče se dočkala obrovského ohlasu a my jsme se tedy jen těšili, až se novinka z rukou Ubisoftu objeví i u nás na PC. Čekání to bylo vcelku krátké a my s potěšením můžeme oznámit, že stálo za to.

Další hra na boha? Ale kdeže…

Nechtěl jsem si kazit dojem ze samotné hry, před spuštěním jsem si tedy o From Dust nezjišťoval vůbec nic a jediné, co jsem o hře věděl, bylo to, že se člověk převtělí do role boha. Trochu jsem očekával hru na způsob Black and White. Když jsem však hru spustil, byl jsem velice rychle a zároveň příjemně vyveden z omylu. From Dust funguje na naprosto jiném principu a opravdu jediným pojítkem s tituly od Petera Molyneuxe je přítomnost hráče jakožto boha.

Hned zpočátku je vidět, že se jedná o taková závislý nezávislý titul. Něco, k čemu se v současné době velká studia už příliš často neuchylují – nové a originální pojetí her. Přeci jenom se snaží z velice dobrých důvodů těžit co nejvíce ze svých zaběhnutých sérií a funguje jim to pravděpodobně dobře. Přesto se díky své minulosti a zkušenostem dokázal Eric Chahi o to, že Ubisoft svolil a From Dust ukazuje lépe než dobře, že i naprosto nové koncepty můžou zaujmout obrovské množství hráčů. Zvláště pak, když je hra již od začátku prodejů za krásných €15.

Otče náš, jenž jsi na nebesích…

Jak jsme si již výše řekli, hra vás vhodí do pozice jakéhosi boha, který se bude snažit během celé hry udržet svou skupinu následovníků naživu a doprovázet je na jejich strastiplné cestě za starověkými světy, které se pomocí různých portálů pokouší objevit. Vy, jakožto stvořitel, disponujete několika velice důležitými schopnostmi, kterými všem lidem s maskami z kostí a peří budete na jejich putování cestu ulehčovat a mnohdy hlavně umožňovat.

Máte totiž schopnost „dechu“, kterým můžete nabrat a následně vypustit všechny elementy, které se ve hře objevují. Ty jsou v podstatě tři, přesto si s nimi užijete starostí více než dost. Za pomocí různého přenášení písku, vody nebo lávy se tedy budete snažit věřícím přehrazovat cesty přes řeky, chránit je před tekoucí lávou nebo třeba před hořícími lesy. Několik jednoduchých principů, které ve hře fungují, jsou logické a velice rychle se vám dostanou pod kůži. Problém s pochopení hry tedy nečekejte.

Totemy a zpěvy, šamane!

Dalšími prvky, které se ve hře objevují, jsou totemy. Ty fungují jakožto místa, kde si vaši následovníci mohou vytvořit svá obydlí a vesnice. Tato místa budou následně sloužit k rozšíření vaší populace, vegetace ve světě a k ochraně vašich poddaných. Ti se totiž mohou za pomocí starověkých kamenů, které jsou po mapě rozmístěny, naučit dva šamanské zpěvy, kterými dokážou své vesnice ochránit buď před záplavami (a vodou obecně) nebo před požáry (a lávou). Právě ukořistění těchto zpěvů a následné přepravování zpěvu, který se může naučit pouze šaman a následně vesnici tento zpěv naučit, bude v mnoha místech příběhu velice důležité.

Třeba v jedné z prvních misí budete muset vesnici uchránit před blížícím se tsunami. Úkolem je tedy vytvoření vesnice, která se může zpěvy chránit. Následně vyslání šamana ke kouzelnému kameni, kde se zpěv může naučit. To samozřejmě není jen tak a musíte mu pomoci se dostat přes řeky a vody, které mu stojí v cestě. Fakt, že voda nezmizí a například tekoucí řeka musí dále někam téci (vše funguje podle pravidel fyziky, čili poteče dále tam, kde je nejmenší odpor), vám nadělá ještě spoustu starostí. Pakliže se vám šamana podaří ke kameni dostat, musíte ho následně dostat i zpět. Jenže se během toho řeka roztekla na všechna možná místa a vy se budete muset znovu pouštět do hledání nejlepší cesty. Nakonec se šaman do vesnice dostane, a pokud se tomu tak stane včas, dokáže spolu s dalšími obyvateli vesnice vytvořit za pomoci zpěvů jakousi neviditelnou bariéru, která vesnici ochrání.

Věřící jsou lidé chytří, věřte mi

Velice jednoduchý koncept funguje opravdu na výbornou a vše pracuje přesně tak, jak by mělo. Dokonce i hraní s gamepadem je velice dobře uzpůsobené, dokonce bych řekl, že se jedná o pohodlnější a lepší řešení, než je kombinace myši a klávesnice (přestože se jedná o hru dosti podobnou strategii). Své poddané nemůžete ovládat přímo, vše funguje tím způsobem, že jim řeknete, kam se mají vydat a oni si následně snaží najít nejlepší a nejkratší cestu. Jejich inteligence je velice dobrá a nemusíte se tedy bát, že by se vám třeba při cestě přes řeku sami od sebe utopili. Pěkně se zastaví na kraji a zavolají si vaši pomoc. Velice příjemné a From Dust díky tomu šlape tak, jak má.

Samotná hra je bohužel velice krátká a i přesto, že se jedná o hru za €15, nebylo by vůbec od věci využít obrovského potenciálu hry a příběhovou linku naplnit více levely, než jen něco málo přes deset. Zvláště tehdy, když je vše až na poslední tři mise vše opravdu jednoduché a pro většinu hráčů nejspíše nebude hra představovat větší výzvu. Poslední levely jsou naopak pěkným oříškem a může trvat i mnoho dlouhých pokusů, než se skrz ně prokoušete. Jako doplněk příběhu pak může sloužit následný „challenge mod“, ve kterém se budete setkávat s řadou krátkých a oproti příběhu velice složitých hříček. Mnohdy sice na několik desítek vteřin a i přesto, že se jedná o velice zdařilou část hry, nenahradí to bohužel požitek z prokousávání se příběhem a pokračování až do konce hry.

„Nextgen“ pouze hratelnost

Po grafické stránce se nejedná o žádný přelom ve světě nextgen grafiky. Je vidět, že vzhled nebyl tím nejdůležitějším, na čem si autoři dali záležet a nutno říci, že to From Dust vůbec nepřekáží. Na hru se většinu doby stejně díváte z ptačí perspektivy, která je dost daleko na to, abyste poznali nejdrobnější detaily. Hratelnost zde byla na prvním místě a je opravdu dobře, že priority zůstaly rozloženy tímto způsobem. Hudební doprovod sice není žádný, zvuky jsou ale udělány velice signifikantně. Po pár minutách tedy poznáte, že se vám zaplavuje vesnice nebo že nemají vaši lidé možnost přejít vodu, aniž byste museli tento fakt vidět na monitoru.

From Dust je rozhodně velice pěkným překvapením těchto prázdnin a Eric Chahi znovu dokázal, jaký má na hry čuch. Velice příjemná hra na dlouhé deštivé večery, a přestože vám tyto večery vydrží sotva tři, náramně si hraní této nevšední záležitosti užijete. Úžasná hratelnost, která sice nedosáhla úplného využití jejího potenciálu, přesto se bude jednat o jednu z top her letošního léta. Nezávislé projekty z rukou velkých studií jsou sice na pokraji zmizení, Ubisoft však ukázal, že to jde a že se může podobný projekt líbit nejen kritiků, ale může zároveň vydělat více než dost. From Dust se tedy stává jasnou volbou pro každého hardcore i casual hráče. Být bohem je skvělou zábavou, zvlášť ve From Dust.

(9/10)