Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad – recenze

Red Orchestra 2: HoS
Válka není procházka růžovým sadem. Kdo si jí prošel, už ji nikdy nechce prožít znovu. Mezi lidmi se ale najdou i ti, kteří válku nezažili, leč rádi si hrají na vojáky a snaží se do bojů plných krveprolití co nejvíce vžít. Většina takovýchto nadšenců si právě najde cestu k válce přes počítačové hry, mezi něž teď můžeme zařadit i druhý díl Red Orchestry s velmi kvalitně propracovaným bojovým systémem pěchoty, v němž je obsaženo co nejméně arkádových prvků. Bohužel hra je obrostlá i velkým počtem chyb. Holt musí ještě tvůrci z Tripwire studia pořádně máknout a hru vyladit, a zbavit se tak veškerých chybiček.

Vzhůru do Stalingradu

Děj Red Orchestry 2 se odehrává v době druhé světové války, jak už podtitulek napovídá, ve městě Stalingrad, které je německými silami těžce zbombardováno. Nechybí zde i jiné lokace, v nichž se bojovalo během operace Barbarossa. Musím opravdu pochválit kvalitně zpracované prostředí map, kde jsou přístupné všechny budovy, ať jsou více patrové či prostorově rozlehlé. Jejich interiéry jsou velmi dobře zpracované a je v nich mnoho míst, kde se může hráč krýt. Mapy jsou tak velké, že potrvá velmi dlouho, než je budete znát jako své vlastní boty. Nabízejí několik desítek způsobů jak se dostat z bodu A do bodu B. Stejně jako interiéry je kvalitně vymodelováno venkovní prostředí. Terén není žádná rovná placka, všude se vyskytují krátery po bombardování, zákopy, hromady sutin, různé tunely a mnoho dalších objektů.

Red Orchestra 2: HoS Red Orchestra 2: HoS

Přednost má boj proti hráčům

Tato FPS akční hra je především zaměřena na multiplayer. Singleplayer zde slouží pouze k seznámení se zbraněmi, ovládání a využívání veškerých prvků, mezi nimiž je například krytí se za různými překážkami, střelba zpoza rohu a další akce. Hra jednoho hráče alespoň zabere přebytek volného času. Navíc umělá inteligence není příliš chytrá, i když někdy vás dokáže dostat do problému, ale pořád má potíže orientovat se ve velmi rozšířených mapách.

Pokud se tedy chcete pořádně vžít do války, kde bude létat jedna kulka za druhou, připojte se na server, jehož maximální kapacita je čtyřiašedesát lidí. O zábavu je tak velmi dobře postaráno a navíc, když se vyskytnete v pořádně sehraném týmu, nemá to pak chybu. Na výběr jsou tři herní módy. Prvním a hráči nejvíce oblíbeným je Territory, který je zaměřen na zabírání a bránění určitých bodů na mapě. Dále máme na výběr Firefight, což je vlastně obyčejný týmový deathmatch, v němž je hlavním cílem dosáhnout určitého počtu bodů pomocí zabíjením nepřátel. Posledním herním módem je Countdown. Tento mód není mezi hráči tolik oblíbený, ale lze v něm prožít velké napětí. Během hry se postupně plní určité úkoly, přičemž každý hráč má jeden život. Respawn zde neexistuje a to právě mnohé hráče od tohoto módu odrazuje. Je to sice škoda, i když takovýto bojový režim by se hodil ke klanovým zápasům, jelikož by zde byla co nejvíce využita taktika a maximální spolupráce týmu.

Moc tu hlavu nevystrkujte

Díku tomu, že jsou mapy velmi rozsáhlé a přeplněny mnoha objekty a hlavně troskami budov po bombardování, musíte být velmi opatrní. Stačí jenom malá škvírečka a hned máte kulku v sobě. Musíte se opravdu dívat na všechny strany a vyhledávat tak místa, která by vás mohla odhalit. Nepřítel na vás může číhat i z velké dálky a mezi vámi se může klidně vyskytovat mnoho překážek, přičemž vás vidí jen v malé mezeře, a pak jen stačí pálit. Pokud se však vyskytuje hodně daleko, potřebuje na to vhodnou zbraň. Autoři i mysleli na balistické křivky, takže dávejte pozor, jak míříte.

K tomu, aby vám někdo neustřelil palici, je do hry přidán nový systém krytí. Stačí stisknout klávesu CTRL a váš voják se ihned přilepí ke zdi a ve svém krytu se zdržuje do té doby, než opět klávesu pro krytí stisknete. Přitom můžete vykukovat nebo vystrčit zbraň a střílet naslepo či pořádně zamířit a účinně pálit. Pro některé hráče bude těžké si na tento systém zvyknout. Častým problémem je právě to, že když chce někdo ze svého krytu prchat, zapomene stisknout klávesu CTRL a ztrácí tak čas k úniku, což někdy dopadne velmi špatně.

K dispozici je mnoho zbraní, stačí si vybrat třídu

Hráč před akcí musí zvolit jednu z několika tříd, podle nichž se odvíjí jejich výzbroj, kterou není možné si libovolně nastavovat. Hráč má i tak rozsáhlý výběr. První třídou je Assault, která je především zaměřena na boj zblízka. Rifleman je určen na střední a větší vzdálenost, Elite Rifleman bojuje s lepší výzbrojí než obyčejný Rifleman. Machine Gunner s sebou nosí přenosný kulomet, který se obzvlášť hodí pro krycí palbu, jež má ve hře velký účinek. Jakmile vám budou kolem hlavy létat kulky, obrazovka se začne klepat a uvidíte rozmazaně. Během krycí palby, má protivník menší šanci na vás zaútočit a snadno vás zasáhnout. V některých hrách můžou kolem vás prolétávat stovky kulek, a když vás nezasáhnou, máte velkou šanci zlikvidovat nepřítele. Ale zpět ke třídám. Dále se může hráč stát Marksmanem neboli Sniperem, tudíž víte, jaká výzbroj je pro něj přichystaná. Anti-Tank Soldier se zabývá likvidací nepřátelských tanku a Engineer tanky zase opravuje, samozřejmě jen ty na jeho straně. Squad Leader je povolán na to, aby zadával rozkazy své jednotce a má možnost povolávat dělostřelectvo. Nad ním se ještě vyskytuje Commander, který taktéž může požádat o podporu dělostřelectva, navíc může přivolat průzkumný letoun, jenž odhalí nepřátelské pozice.

Země se nějak třese, že by se blížil tank?

Před chvilkou jsem se vám tu zmiňoval o tancích. Ano je to tak. V boji se můžete setkat i s tanky, které je možné ovládat. Posádka tanku se skládá z velitele, střelce a řidiče. Velitel a střelec mají skvělý výhled a to zejména velitel, který může otevřít poklop a pořádně se rozhlédnout po nepřátelských jednotkách. Řidič to má s rozhledem těžké, což nebylo u tanků nikdy nic nového. Musí se dívat do dvou malých okének a pořádně sledovat, co se před ním vyskytuje a zároveň se dobře věnovat řízení.

Miřte pořádně, ať se trefíte

Ještě něco k té reálnosti hry. Skoro ve všech hrách se vyskytují zaměřovací kurzory, které je však možné vypnout. Zde se ale s žádnými kurzory nesetkáte a je to velmi dobře, jelikož takto má pak hra hodně společného s realitou, na níž je hra právě zaměřena. Pokud chcete mířit, tak nahlédněte pořádně na mušku nebo do optiky a pak teprve palte nebo si zkuste zahrát na Ramba a střílejte naslepo, přičemž se snižuje šance, že někoho vůbec trefíte.

O skvělou atmosféru se postarají i zvuky

Po zvukové stránce je hra velmi dobře zpracovaná. Zvuky zbraní jsou totiž velmi shodné s těmi opravdovými, což vyvolává u hráče velmi dobrý dojem, stejně tak pokřikující vojáci a hudba, která vám hraje podle toho, v jaké situaci se právě nacházíte. Autoři se opravdu o bojovou atmosféru velmi dobře postarali. Bohužel z hlediska grafické stránky by tvůrci mohli trochu více máknout. Musím však přiznat, že hra graficky vypadá velmi dobře, i když by to mohlo být ještě lepší díky tomu, že hra běží na třetí generaci Unreal Enginu, jenž je schopen vydat ze sebe mnohem víc. Špatný dojem dělají zejména rozmazané textury na budovách, které se vyskytují na okrajích map.

Několik chybiček tu je

Ve hře se vyskytuje mnoho chybiček, ale díky své reálnosti se to dá překousnout. Jako v ostatních bojových multiplayerových hrách i zde se vyskytují statistky hráčů, které zaznamenávají počet vámi zabitých nepřátel, kolikrát jste padli, počet vyhraných her a mnohé další statistiky, s nimiž jste se už několikrát setkali. Bohužel někdy tyto statistky nefungují, takže vám to je pak k ničemu, a když už by měli správně naskočit, tak se aktualizují klidně až po půl hodině. Hráči měli i problémy s achievementy, jenž se sotva zaznamenávali za plnění singleplayerových misí a v multiplayeru nikoli.

Hurá do boje!

Přesto, že hra má v sobě několik chybiček a grafika místy není zrovna tak perfektní. Dávám díky kvalitnímu reálnému zpracování osm bodíků z deseti, což je i tak pro tuto hru velmi dobrý úspěch a všem doporučuji si ji pořádně zahrát. Brzy vyjde i několik opravných patchů, po nichž si možná Red Orchestra 2 zaslouží i plný počet bodů. A věřte, že na opravách se pracuje. Nafasujte pušky a ihned se vrhněte do boje, na který budete hodně dlouho vzpomínat!

(8/10)