Serious Sam 3: BFE – recenze

Serious Sam 3 recenze

Už dlouho se mezi námi neobjevila hra, v níž bychom zmasakrovali velkou hromadu protivných a slizkých nestvůr, jako tomu je v našem starém dobrém Serious Samovi. Náš hlavní hrdina z předchozích dvou dílů se opět objevuje v dalším pokračování Before First Encounter, kde si znovu pořádně zařádíme a rozproudíme si tak krev v žilách, jakmile bude krev nepřátel pořádně cákat.

Je na čase opět do toho praštit

Této FPS akční hry plné krveprolití, kde jenom prostě běháte a střílíte do všech tupých nepřátel, kteří dobrovolně nabíhají do vašich vypálených kulek, se opět věnovalo vývojářské studio Croteam, jež je velmi známé díky předchozím dílům. Nikdo jiný než Croteam by totiž taková jatka nevytvořil. Takže vezměte do ruky minigun a pořádně s ním osprchujte nevítané hosty naší planety.

Tak trochu ve starším stylu

Na třetí pokračování Serious Sama určitě nebudou fanoušci her Call of Duty a Battlefield nahlížet s úplným nadšením, jelikož se zde takových prvků a celkového zpracování nedočkají. Jistě si třetího Sama však oblíbí staří fanouškové předchozích dílů a jiných her podobného žánru, kde jste se objevili v místě připomínajícím labyrint. Vaším cílem je se dostat k určitému bodu, což nějakou dobu potrvá, jelikož budete procházet několika zákoutími, odbočkami, křižovatkami a různými průlezy, přičemž se objevíte o nějaký ten kousek zpět. To váš ale zase natolik nerozhodí, protože tak máte možnost nasbírat si munici a především lékárny, které se v tomto masakru opravdu hodí.

Serious Sam 3 recenze Serious Sam 3 recenze

Zachraňte naší planetu

Příběh hry se odehrává, jak už název tohoto dílu napovídá, před děním událostí z First Encounter. Světoví vůdci si myslí, že mohou zachránit svět před mimozemskými dobyvateli pomocí jiné mimozemské technologie a jediný, kdo může obrátit tok času, a tím vrátit vše do pořádku, je profesor, kterého musí Sam zachránit. Proto se náš hlavní hrdina vypraví do zrůdami obklopené Káhiry, kde se ve zdejším světoznámém muzeu nachází právě náš zmiňovaný profesor.

Připravte si žaludky

Bohužel však nikdy nevychází vše v naprostém klidu, jak bychom si mohli přát. S naším hrdinou Samem se totiž ocitáme uprostřed ničeho a bez profesora. Aby to nebylo všechno, nemáte u sebe žádnou zbraň, takže se musíte do akce pustit holýma rukama. Velikou pochoutkou je například vytrhnutí oka jednooké příšeře se čtyřmi končetinami, kterou známe z předchozích dílů, z níž vytryskne rudý pramen krve. Tohle je opravdu masakr! Dalo by se říci, že krev je tu nejhlavnějším prvkem. Nenastane situace, kdy byste se s ní nesetkali.

Pánové by si dali spršku a potom masáž

Samozřejmě takováto jatka nebudete páchat pouze holýma rukama. K pořádnému masakru vám taktéž pomůže rozsáhlý arzenál zbraní, z nichž některé jsou účinné na blízko a některá zase na dálku. Největším zážitkem je pravděpodobně držet v ruce minigun a z něj rozsévat stovky kulek proti obrovskému stádu mutantů, jichž je však menší počet než dříve. Dokonce i takové velké kladivo může být mnohem účinnější než nějaká brokovnice. Prostě na každého platí něco jiného.

Do akce s humorem

Jakmile někoho sundáte, nesmí pak k tomu chybět ani nějaká ta vtipná Samova hláška, která je doprovázena jeho medvědím hlasem. Je zde vidět, že se s danou situací jenom tak nepárá a jednoduše vše hází za hlavu. Prostě je to chlápek, jak má být. S ním je totiž zábava zaručena. Jakmile se pustíte do porcování svých protivníků, ihned zapomenete na různé nedostatky ve hře. Stejně tak i zde nemůže chybět metalový soundtrack, který vás v tomto masakru ještě více nabudí.

Jeden tupec vedle druhého, je jich opravdu hodně

Umělá inteligence protivníků není natolik špičková, což by tedy mohlo být menším mínusem této hry. Naštěstí je vše vyrovnáno jejich velkým počtem, ale i tak je někdy těžké se jim postavit. Jak jsem se již zmiňoval, nesetkáte se zde zase s tak obrovským počtem nepřátel jako v předchozích dílech. Možná to je jenom tím rozsáhlým prostorem. Sice se proti nám nestaví velké armády, ale jistě nás překvapí, jak moc je tato hra náročná. Již v obtížnosti Normal, která je na třetím stupni z šesti, budeme mít co dělat, a může nastat i doba, kdy skoro nebude možné udělat další krok vpřed. Naštěstí tu máme možnost hru ukládat, což velmi doporučuji. Existuje i možnost zahrát každý z dvanácti levelů od začátku, přičemž můžete změnit obtížnost.

O trošku lepší kabátek

O celou hru se stará Serious Engine 3.5. Po grafické stránce vypadá třetí díl mnohem lépe než dříve, což bychom mohli srovnávat s omalovánkami. Textury se zde dočkaly většího rozlišení a dokonce i modely příšer, budov a ostatních objektů jsou detailnější. Také si zde můžete vychutnat destrukční prostředí, kde padají palmy a bortí se památky. Přesto musím uznat, že celkové grafické zpracování není špičkové jako v jiných dnešních hrách. To můžeme u Sama prominout, jelikož nás zde především zaujme akce, napětí a hlavně krev. Díky tomu jsou však nízké hardwarové nároky a stále se drží i vysoký počet snímků za sekundu i při větším výskytu postav a objektů.

Hodí se nám každá hlava

S tímto jsme se již dlouho u počítačových her nesetkali. Pokud už vás nebaví stále pobíhat a masakrovat kupu nepřátel, můžete to dělat i ve větším počtu s přáteli a dokonce na jednom počítači ve dvou, jelikož je zde možnost využití split-screenu. Stejně tak i zde nechybí multiplayerové hraní po síti, kdy se může na jednom serveru setkat až šestnáct hráčů, kteří mohou společně kooperovat a projít si tak všechny mise z kampaně nebo mezi sebou soupeřit v devíti herních režimech od deathmatche přes capture the flag až po sbírání trofejí.

Bojíte se?

Vzhledem k tomu, že hra stále pokračuje ve svém směru a díky zpracování, jakým je obdařena, je možné, že si ji mnoho hráčů nekoupí. Naštěstí zde existuje mnoho nadšenců a nostalgiků, které velmi potěšilo třetí vydání tohoto úspěšného masakru. Pokud se nedíváte pouze na grafiku a stačí vám jen hratelnost, krev a doprovod stylové muziky, tak si toho se Samem hodně užijete. Mimochodem krabicové verze hry se dočkáme až na jaře, ale už teď si ji můžeme pořídit na Steamu, kde je dostupná už od 22. listopadu minulého roku.

(7/10)