Sleeping Dogs – recenze

Sleeping Dogs
Před několik dny se konečně dostala do rukou nová hra Sleeping Dogs, jejíž vývoj má zajímavou historii a nikdo nepočítal s tím, jak vlastně toto dílo dopadne. Nakonec si všichni můžeme klást otázku, zda tato sandboxová akce překonává svoji konkurenci jako například poslední díl série GTA.

Málem jsme se této hry nedočkali

Než nahlédneme na to, co vše hra obsahuje, připomeňme si ještě, jak vlastně Sleeping Dogs vznikla. Původně to vlastně mělo být další pokračování známé série True Crime s podtitulem Hong Kong. Vývoj hry byl oznámen již v roce 2009 a všemu tomu šéfovala společnost Activision, která si pro tvorbu této akce najala studio United Front Games. Jenomže v únoru roku 2011 byl vývoj zrušen a hra byla ze strany vydavatele tak říkajíc hozena do koše. Producentovi se jednoduše nezdálo, že by tato hra splňovala očekávání v herním průmyslu, kde jsou úspěšní pouze ti nejlepší. A vůbec podle něj nemělo pokračování v čínském podání pod značkou True Crime žádný smysl. Vývojáři z United Front Games však tušili, že má tento projekt velkou šanci k úspěchu, a tak nic nevzdávali a ve vývoji pokračovali pod vydavatelem Square Enix. Ovšem musel se i změnit název, a tak vzniká Sleeping Dogs.

Autoři se inspirovali čínskými filmy

Sleeping Dong opravdu překvapí příběhem a všemi dalšími nasazenými prvky. Jen si vybavte ty ostatní sandboxové hry, v nichž je příběh sestaven pouze z na sebe navazujících misí, které většinou na hráče nějak moc nepůsobí a raději si užívá volnosti v ulicích města, kde si může dělat, co se mu zachce. V této hře to je úplně jinak. Pochopitelně máte tu mužnost jako u těch ostatních sandboxů, ale příběh zde na vás bude velmi emociálně působit, jelikož vás velmi překvapí různými scénami z čínských akčních filmů, ve kterých převážně dominuje Jackie Chan. Neočekávejte zde však komediální prvky, na ně zde totiž vůbec nenarazíte, příběh je, jednoduše řečeno, pořádně drsný, takže se zde setkáte s různými ostrými a krvavými praktikami hongkongského podsvětí.

Sleeping Dogs Sleeping Dogs

Hurá do práce

Hlavním protagonistou příběhu je policista Wan Shen ze San Franciska, jenž se vrací do Hong Kongu, kde na něj čeká největší práce jeho kariéry. Jeho úkolem je infiltrovat nejnebezpečnější mafiánskou organizaci Triád zvanou Sun On Yee a zevnitř ji celou zničit. Takováto práce ale nebude tak snadná, jak to někdy vídáme ve většině filmů. Musíme totiž brát na vědomí, že čínské gangy patří mezi ty nejbrutálnější na světě.

Neustále se mějte na pozoru

Stejně jak to bývá v každém pořádném filmu tohoto žánru, i zde si musíte dávat pozor na velké množství zvratů, podvodů, zrad a nečekaných situací. Proto bude nejsprávnější volbou, když nebudete nikomu věřit. Prostě se musíte spolehnout pouze sami na sebe. V ulicích tohoto nebezpečného města musíte být naprosto opatrní, všude totiž proti sobě bojují Triády a navíc je to tu samý zkorumpovaný policista. Navíc hra se oproti konkurenci liší tím, že si v ulicích nemůžete dělat naprosto vše, co se vám zachce. Přeci jako policista v utajení nemůžete jenom tak bezdůvodně napadnout bezbranného chodce a umlátit ho k smrti. Jenomže kvůli své práci se musíte tak nějak držet na morální hranici mezi svými policejními zásadami a zodpovědností v gangu, který ctí tradice. Jste tedy pořád uvázáni k příběhu, i když se volně pohybujete ulicemi města. S tímto se v žádné jiné konkurenci jako například v GTA nesetkáváme.

Tak už víte, co dnes podniknete?

I tak to ale neznamená, že ve hře plníte pouze hlavní příběhové mise. Čas od času si můžete oddychnout a jen si prohlížet město, avšak máte tu možnost plnit nespočet originálních vedlejších misí či si zahrát nějakou tu zabudovanou minihru. Co se týče těch vedlejších nepovinných misí, musím uznat, že jsou autoři velmi kreativní, jelikož s takovýmito kousky, jsme se ještě nikdy nesetkali, a tak se jim mohou opět konkurenti jenom klanět. Samozřejmě zde nechybí takové ty klasické úkoly, v nichž se stáváte poslíčkem, zúčastňujete se pouličních závodů, honiček nebo pomáháte obyvatelům či honíte zloděje. S těmito úkoly se běžně setkáváme i v jiných hrách, takže nejsou pro nás nic neobvyklého. To nic není oproti tomu, když se vydáte provokovat policistu a začnete po něm házet plechovky, ničit auta podvodných závodníků, pomáhat se zatýkáním dealerů drog, mlátit členy konkurenčních gangů či se zúčastnit pouliční rvačky. Mimo jiné se můžete také vydat hackovat různá zařízení nebo si jen oddychnout sledováním kohoutích zápasů či si zazpívat karaoke. Stejně jako v GTA i zde můžete randit s přítelkyněmi.

Sleeping Dogs Sleeping Dogs

Před akcí se pořádně nabuďte

Dokonce jakýkoli obchod, na který ve městě narazíte, vám umožní nějaké časové omezené schopnosti navíc. Například když vypijete energetický nápoj, získáte větší sílu vašich úderů, po návštěvě masážního salónu můžete následně rychleji zlepšovat schopnosti vaší postavy. Navíc po celém městě jsou rozesety schované peníze a bonusové obleky ukryté v kufřících či bedýnkách, stejně tak můžete narazit na orientální altánky, jež vám zvýší maximální zdraví. Určitě se vyplatí všechny tyto věcičky vyhledávat.

Staňte se neporazitelnými

Co se týče systému vylepšování vaší postavy, ten je tu rozdělen do tří skupin, a to na policejní a mafiánskou a nakonec na respekt, který je ve hře zvaný jako Face, což je slangový výraz čínské mafie. Během plnění hlavních a nepovinných úkolů se vám naplňují ukazatele, jež vám následně zpřístupní unikátní schopnosti, přidružené k určitému odvětví. Mezi policejními schopnostmi vám tak časem přibude odzbrojování za běhu, vyvléknutí se z pout a mnohé další kousky, které se vám později jistě hodí. Stejně tak je tomu i u gangsterských schopností, jež jsou zaměřeny na tu brutálnější stránku vaší postavy. Především se stáváte odolnějším vůči zbraním, naučíte se lámat končetiny i jiné krvavé kousky v boji. Z respektu pak postupně získáváte nové oblečení, luxusní auta a hlavně si budete moci vydělávat větší balíky peněz.

Do boje jen s holýma rukama

V takovéto hře v čínském prostředí nesmí pochopitelně chybět soubojový systém, který jde dosti kvalitně zpracovaný. Tomu se totiž autoři věnovali nejvíce. I zde nechybí vylepšení v podobě tréninku kung-fu, který absolvujete po nalezení dvanácti vzácných sošek pro svého trenéra. Každá tato soška vám pak dává možnost vybrat si jeden ze smrtících chvatů. Pokud jste hráli Batman: Arkham City, jistě se v soubojích neztratíte. Jediným tlačítkem kombinujete slabé a silné útoky do komb, které můžete doplnit klinči, hody a protiútoky.

Sleeping Dogs Sleeping Dogs

Jen ať to bolí i druhý den

Velkou třešničkou na dortu je v soubojích možnost využití okolního prostředí. Jakmile popadnete svého protivníka, pořádně se ve svém okolí porozhlédněte a vyhledávejte něco červeně zářícího, čehož ihned využijte a pořádně s tím protivníka naložte. Takovým předmětem může být například sluchátko od telefonu, záchodové prkénko, dveře od auta a mnoho dalších objektů, kterých se ve městě vyskytuje nespočet. Nic vám nebrání v tom, abyste obličej svého protivníka rozmázli přímo na stěně či ho prohodili přes zábradlí nebo raději oknem, ať mají sklenáři co dělat. A co by vlastně dokázal udělat pořádně roztočený ventilátor? Opět i zde nemá Sleeping Dogs žádnou konkurenci.

Bouchačku já nepotřebuji. Nebo ano?

Velikou zajímavostí je, že náš hlavní hrdina používá střelné zbraně velmi zřídka. Vlastně do akcí se převážně vrhne bez nich a do rukou se mu dostávají teprve v situacích, kdy je opravdu potřebuje. Stejně i tak moc zbraní nevyužijte, když se volně pohybujete ve městě. Mimo zbraní, jako jsou pistole, nože a jiné můžete proti svým protivníkům využít mnoho různých předmětů, jež se nacházejí v okolním prostředí. V kuchyni se jistě někdy najde sekáček na maso, ale k plastickým úpravám také velmi dobře poslouží páčidlo. Bohužel někdy se naskytnou i situace, kdy byste opravdu potřebovali střelnou zbraň, s níž je právě několik nepřátel před vámi vybaveno. Nezbývá pak nic jiného, než si jednu od nich vypůjčit, takže se musíte vrhnout přímo na ně. Nakonec vám k soubojům velmi dobře také poslouží  i slowmotion.

Autem nebo pěšky?

A jak to vlastně vypadá s jízdním modelem vozidel? Když si vzpomenu na poslední True Crime: New York City, moc mě chování vozidel nepotěšilo. Ovšem nemohu přeci Sleeping Dogs porovnávat s takovýmito hrami. Vozidla se zde chovají vskutku dobře, bohužel je ale ježdění velmi arkádové, jenomže je velmi pohodlné, a tak je ovládání velmi snadné. Za zmínku také stojí to, že na titulu pracovalo několik vývojářů, jež se podíleli na některých dílech závodní série Need for Speed, tak už se nemusíme divit tomu arkádovému stylu. Ale i tak mohu autory jen pochválit. Náš hrdina je také velmi schopným běžcem, takže při držení sprintu dokáže rychle a svižně přeparkourovat celé město. Někdy takhle přemýšlím, zda se na určité místo dostanu rychleji autem nebo po svých. Díky své obratnosti dokáže Wei ukrást auto i za jízdy na dálnici, a to tak že otevře dveře a vrhne se na střechu vozidla před sebou, pak už jen usedne za volant. Tím mě opět autoři velmi zaujali, jaké rozsáhlé možnosti tento titul nabízí, a přesto je zde ovládání jednoduše rozvrženo.

Sleeping Dogs Sleeping Dogs

Krása města vás uchvátí

Bohužel grafická stránka hry nevypadá tak perfektně, jak je tomu u ostatních prvků tohoto titulu, a to kvůli ne moc kvalitním texturám a plastovému vzhledu postav, čehož si lze snadno všimnout ve video sekvencích. Jenomže tento nedostatek je zavalen hromadou pozitiv, a to především rozložením města, které sice není tak veliké, ale na druhou stranu je detailní a zaplněné všelijakými památkami, zajímavými místy a hlavně lidmi. Oproti GTA či jiným sandboxovým hrám to tady prostě v Hong Kongu žije. Chodníky jsou zaplněné lidmi a na silnicích je zase mnoho aut. Na hráče také velmi dobře zapůsobí rozmístění moderních mrakodrapů a orientálních památek. Navíc nejkrásněji město vypadá v noci za deště, kdy jsou lesklé ulice rozzářený velkým počtem neonových světel.

Hra v hvězdném osazení

Na druhou stranu po zvukové stránce se hra povedla vskutku skvěle, na čemž se především nejvíce podílí dabing provedený známými profesionálními hollywoodskými herci, mezi nimiž jsou Will Yun Lee, Emma Stone, Lucy Liu, Lindsay Price a další. Do atmosféry čínského města bylo také dobře zabudováno rádio plné převážně místních songů. Naštěstí můžete naštelovat mezinárodní stanici vysílající známé hity. Koneckonců jakmile se vžijete do tohoto čínského prostředí, bude vám zcela jedno, jakou stanici právě posloucháte.

Sleeping Dogs Sleeping Dogs

Závěrem

Co k tomu všemu dodat? Jednoznačně je jasné, že se Sleeping Dogs stává velkým konkurentem. Již z počátku vypadali obrázky slibně, ale nikdo nečekal, že se z toho vyklube takovýto velikán, který to teď dokáže natřít každému. Chlapci z United Front Games odvedli pořádný kus práce a zaslouží si velkou pochvalu za to, jak dokázali zkombinovat mnoho žánrů, jež společně velmi dobře fungují. Ve hře je snadno vidět, jakými hrami se autoři inspirovali. Na prvním místě je to samozřejmě GTA, soubojový systém se podobá tomu z Batman: Arkham City, a nakonec ten jízdní se přiklání k Need for Speed. Je však pravděpodobné, že se tu najde mnohem více inspirací. Hlavně je vidět, s jakou chutí tuto hru autoři vytvářeli, i když hra upadala k zániku, vývojáři se nehodlali vzdát.

(9/10)