Steel Armor: Blaze of War – recenze

Steel Armor: Blaze of War
Pokud si chcete zahrát hru s realisticky zpracovanou hratelností, musíte se v herním světě obrátit na simulátory, v nichž si můžete užít například řízení vlaků, kamiónů, autobusů, popelářů či zemědělských strojů a mnoho dalších věcí, jež nám simulátory přinášejí. Pro některé z hráčů možná přijdou simulátory velmi nudné a zdlouhavé. Především hráče odradí náročnost těchto simulátorů, u nichž je někdy potřeba strávit více času a získat v nich praxi, aby to pak vše fungoval tak hladce, jak by mělo. A to vše právě vyžaduje čas, trénink a především trpělivost.

Přesuňme se tentokrát o kus dál

Před několika lety se nám na svět ukázal tankový simulátor Steel Fury: Kharkov 1942, na jehož vývoji se podílelo ukrajinské studio Graviteam. Podle názvu již tušíte, že se jedná o tankový simulátor odehrávající se v období druhé světové války. Autorům však už přišla druhá světová válka velmi okoukaná, a tak se pustili do vývoje nového tankového simulátoru zaměřeného do současné doby. Takže jsme se koncem loňského roku dočkaly hry Steel Armor: Blaze of War, na kterou se právě teď podíváme.

Tanky jsou připraveny vyrazit

Blaze of War je autentický a dynamický tankový simulátor, který nás podobně jako jeho předchůdce zavádí do přesně zpracovaných bitev, jež se ve skutečnosti odehrávaly. Hráč se tak může zúčastnit tří historických operací na bojišti o rozloze šedesáti kilometrů čtverečních, v nichž se setká se silami tehdejšího Sovětského svazu, Íránu, Iráku a Angoly. Tyto operace jsou rozděleny do tří kampaní, které nejsou po sobě navazovány, tudíž může hráč mezi nimi přeskakovat. Tou první kampaní je íránsko-irácká válka z roku 1981. V druhé kampani se přesouváme do Afghánistánu, kde se konflikt odehrává v roce 1984. Do třetice pokročíme ještě o tři roky dále do boje v Angole.

Steel Armor: Blaze of War

Vydáme se tímto směrem

Nejste však zde jen pouhou posádkou tanku, která se snaží přežít v železné bitvě. Hráč má totiž možnost přepnout se do takzvaného operačního módu, přičemž zaujme pozici vrchního velitele celé operace. Přistupte tedy ke stolu s mapou a vydávejte rozkazy. V tomto režimu vlastně hra vypadá jako tahová strategie, kde už nesedíte v tanku a pouze pomocí mapy a několika ikonek na obrazovce řídíte průběh celé bitvy. Můžete tak různě přemisťovat vaše jednotky, plánovat útočné a obranné kroky, opravovat poškozené stroje, poskytovat posily a tak dále. Pochopitelně můžete kdykoli od mapy odstoupit a přidat se do rozžhavené bitvy a pokud možno změnit výsledek ve váš prospěch. Jako účastník bitvy toho určitě napácháte mnoho. Během boje se můžete řídit přesné historické verze bitvy, jak se skutečně udála, což není vůbec vaší povinností a můžete tak vyzkoušet jinou taktiku, než jaká byla v opravdové bitvě využita. Možná, že budete úspěšnější než tehdejší velitelé.

Steel Armor: Blaze of War

Bez výcviku tu ani nejde

Již jsem se už zmiňoval o tom, že být úspěšný v simulátorech vyžaduje nějaký ten čas a především trpělivost a stejně tak tomu je i zde. Jistě si projdete mnoho situacemi, kdy budete neúspěšní a jen se u toho budete nervovat, jakmile tohle vše vydržíte, budete po delší době hraní jistě spokojení. Stejně tak bude těžké se ihned ze začátku seznámit s ovládáním hry a s rozsáhlým interface. Neustále na vás budou vyskakovat okna s nápovědou a vy budete jen zmatkovat. Vzhledem k tomu, že se jedná o simulátor, je hra po strategické stránce mírně zjednodušena. Hra vám například ukazuje, na které jednotky je zrovna nejlepší zaútočit, u nichž je nejpravděpodobnější úplné zničení.

Sabot nabit. Pal!

Stejně tak nepočítejte s tím, že když nasednete do tanku, budete se prohánět bitvou mezi hořícími vraky vašich nepřátel, což je velmi známé u mnoho arkádových her, v nichž je třeba užívání tanků dostupné. V nich jednoduše nasednete do tanku a hned se proháníte bojištěm, přičemž pálíte hlava nehlava. Tady je to ale pravým opakem. S municí budete raději šetřit, nepřítel se bude před vámi ukrývat, takže budete rádi, když ho spatříte a to ještě ve veliké vzdálenosti. Budete tak vypočítávat správný náměr vašeho kanónu, abyste co nejlépe svého protivníka zasáhly. Mezitím se budete snažit manévrovat, abyste se vyhnuli kritickému zásahu, který by vás mohl klidně vyřídit z bitvy. Posádka tanku se skládá ze čtyř lidí, a to velitele, střelce, řidiče a nabíječe. Můžete tedy ihned obsadit roli velitele a z tohoto postu tak ovládat vašimi rozkazy celý tank. Ovšem můžete si sami zaměřovat a pálit, nabíjet, či řídit tank pomocí přepnutím se do určité role.

Steel Armor: Blaze of War

Poušť v Iráku, tanky, oheň a kouř – krásná dovolená

Velkým mínusem u simulátoru většinou bývá grafické zpracování. Aby taky ne. Vývojáři se přeci také musí zabývat především hratelností, která se pak má podobat co nejvíce realitě. Modely tanků jsou sice kvalitně graficky vypracovány, ale s krajinou a ostatními jednotkami jako s pěchotou a letectvem to už je bídné. Ale jak jsem již říkal, tanky vypadají opravdu skvěle, k tomu navíc jsou obdařeni dobře vypracovaným destruktivním modelem. Díry od letících projektilů se vždy objeví v místě zásahu, stejně tak se na stroji během jízdy mohou objevit i oděrky, různé škrábance a prach. I když není bitevní pole natolik vizuálně zpracované, lze na něm vytvářet příkopy a dokonce i krátery po střelách.

Nic vám nestojí v cestě

Steel Armor: Blaze of War je opravdu skvělý simulátor, který si však velikou oblibu nenalezne u běžných hráčů, jenž je náročné ovládání hry a hratelnost velmi rychle odradí. Ten kdo, se tanky zabývá, nadšenci válečnictví a veteráni si jistě hru naopak velmi užijí, zejména když budou ochotni obětovat několik hodin času k seznámení se s celou hrou a její technikou.

(7/10)