The Elder Scrolls V: Skyrim – recenze

Skyrim
Další díl velmi úspěšné fantasy série je konečně mezi námi, tentokrát nás zavede do provincie Skyrim, kde na nás číhají legendární okřídlené bestie. Jestli se vám povede zachránit tuto oblast, stejně jako celý svět, je pouze na vás. Vydejme se tedy na další dobrodružství plného krveprolití v severské oblasti okupované nebezpečnými draky, jimž nestojí nic v cestě, aby mohli zahubit celý svět. Nebo se mýlím?

Nové dobrodružství začíná

Stejně jako předchozí díl Oblivion, nabízí i Skyrim opět obsáhlý a poutavý zážitek. Dnes si totiž troufnu říci, že toto je největší singleplayerový RPG za posledních několik let, kdy tu vládl třetí díl Fallouta nebo ještě Gothic. Jakmile si Skyrim pořídíte a ihned k němu usednete, bude problém vás od něj odlepit během několika následujících desítek hodin ba i stovek, než se dostanete alespoň ke konci hlavní příběhové linie, protože hra jinak nikdy nekončí.

Zachraňte Skyrim

Než se ocitnete na začátku cesty vašeho dobrodružství, zabere vám skoro dvacet minut vytvoření vaší postavy, přičemž budete přemýšlet nad výhodami a nevýhodami různých ras, poté následuje vzhled vašeho hlavního hrdiny, na němž si určitě také dáte záležet. Světu hrozí destrukce mýtickým bohem Alduienm v podobě černého draka, který má podle proroctví přinést konec světa a tím tedy zahubit vše živé ve světě Skyrim. Ovšem svět by mohli před tímto zlým bohem zachránit hrdinové ‘drakorození’, kteří ovládají dračí hlas, jsou vyvolení a mohou se postavit těmto starověkým legendárním ještěrům. Jenomže už po staletí je nikdo ve Skyrimu neviděl, vůbec se neví, co jsou zač. Naštěstí jste se tu objevili vy, kteří v sobě pociťujete dračí krev a jste jediní, kdo se může dračím stvořením postavit a zachránit provincii Skyrim.

TES V: Skyrim TES V: Skyrim

Tak kam se dneska vydáte?

Jakmile se ocitnete na úpatí hor někde uprostřed Skyrimu, můžete se vydat jakýmkoli směrem. Záleží jen a pouze na vás, kam se vydáte a co vlastně budete dělat. Věřte, že jen co se podíváte do mapy, budete z toho zmatení, kudy se nejprve vypravíte. Pokud byste se drželi jen hlavního příběhu, zabere vám hraní maximálně dvacet hodin. Určitě budete plnit i vedlejší úkoly a pomáhat tak místním lidem, takže si několik dalších desítek hodin přičtěte. Jak se bude celkový příběh odvíjet, záleží pouze na vás. Vaše činy totiž závisí na tom, jak se k vám budou místní obyvatelé chovat. Můžete dělat poslíčka, přidat se k jedné frakci a plnit její strom questů, můžete nakupovat nemovitosti a pomáhat místním obyvatelům s jejich problémy. Ze slušnosti můžete farmářce pomáhat se sklizní či v hostinci zaplatíte bardům, aby vám zazpívali nějakou hrdinskou baladu. Nebo můžete jenom tak vyrazit do přírody a prozkoumávat různé kouty, určitě narazíte na několik záhadných věcí, které Skyrim ukrývá.

Skyrim nezná úplný konec

Jak jsem se již zmiňoval, hra pro vás po dohrání hlavního příběhu nikdy neskončí. Stále narazíte na mnohé postavy a klany, jež vám budou do nekonečna zadávat úkoly. Tudíž musíte pochopit, že se některé z nich budou opakovat. Nemusíte se však obávat toho, že vás opakované plnění úkolů během krátké chvále začne nudit. Věřím, že to nějakou dobu potrvá, než se rozhodnete přestat s hraním této hry, jelikož questů tu jsou stovky. O tom se však musí přesvědčit všichni hráči, takže tomu ještě musíme dát více času, než se objeví hodnocení hráčů a jejich názory.

Budete mít stále co dělat

Obrovskou výhodou této RPG hry je vývoj postavy podle vašeho herního stylu, nejsou zde žádná omezení, jako to bylo v předchozím Oblivionu, kde hlavně záviselo na tom, jakou máte rasu a povolání. Zde se opravdu můžete sát tím, kým chcete být. Záleží pouze na vás, jaké budete během vývoje volit vlastnosti a dovednosti vašeho hrdiny. Chcete-li například zkombinovat válečníka s mágem, máte ho tedy mít. K tomu všemu vám celý svět nabízí velké množství různého brnění, zbraní, knížek, svitků, lektvarů a mohl bych jmenovat mnoho dalších předmětů, které můžete skladovat ve svém inventáři nebo v truhle svého domu. I tak vám hra nebrání v tom, abyste si ukovali vlastní druhy zbraní a brnění či posvěcovali čepele magii nebo vytvářeli vlastní lektvary z nasbíraných surovin. Ve hře toho budete mít opravdu co dělat, jelikož takovýchto podobných činností tu je nespočet.

Pokochejte se severskou krajinou

Rozlehlá oblast Skyrimu v severském stylu je opravdu překrásná. Tráva s listím vám šustí pod nohama, vítr fičí kolem uší, někdy se trochu zatáhne a přižene se sněhová vánice, přičemž se vám zhorší viditelnost. Sem tam narazíte na různé památky, jako jsou svatyně či magické oázy, jež nelze k ničemu použít, ale jsou překrásně. Místy kolem vás proběhne divoká zvěř nebo narazíte přímo na lovce. V noci vám kolem hlavy poletují světlušky. Překrásná jsou i jezera, v nichž je možné chytat ryby, a pokud máte chuť se i vykoupat, což tedy můžete, ale doporučil bych teplou vodu u gejzírů.

TES V: Skyrim TES V: Skyrim

Nebezpečí bude na vás stále číhat

Během vaší klidné procházky můžete spatřit pochodující stádo mamutů, jež hlídají obři. Najednou se na ně z nebe snese drak, jasná obloha zešedne a klidná hudba se změní do drsnějšího stylu, který vás ještě více napne a je jasné, že se blíží průšvih. Teď jen záleží na vás, zda napadeným pomůžete či budete pokračovat ve své cestě. Pokud však chcete získat co nejvíce zkušeností a peněz, pak je jedinou možností na draka zaútočit. Jakmile se vrhnete do krvavé bitky, při kterých se drak na vás odváží vychrlit oheň, a nestvůru po několika minutách usilovného boje porazíte, může se stát, že na vás vaši „spojenci“ z ničeho nic zaútočí. Tohle bych zařadil mezi malé chybičky, jelikož během boje se může stát, že zrovna nechtěně udeříte jedno z těchto spojenců, a tak se po zneškodnění jejich hlavního protivníka vrhnou i na vás. Při klidných procházkách buďte stále opatrní, protože drak se může objevit přímo nad vaší hlavou. Mimo draků tady na vás čeká mnoho dalších nepřátel.

Několik drobných chybiček lze přehlédnout

Ještě bych upozornil na několik dalších menších chyb, které se především týkají umělé inteligence. Velmi zřídka se stává, že vám někdo před očima dočasně zmizí nebo se zasekne do větve či stále dokola opakuje jednu tu samou frázi. Může se vám i stát, pokud vlastníte koně a dostanete společníka a vy zrovna nasednete na svého oře, tak váš kolega bude za vámi běhat jako pes, i když mu nějakého koně koupíte. To je někdy velkým problémem, když se právě ženete do boje a váš společník přiběhne v klidu s úsměvem poté, co je o vše postaráno. Ovšem, když to stihne, bude jeho pomoc velmi vítána.

TES V: Skyrim TES V: Skyrim

Pořádný bojovník nebo mág?

Souboje jsou opravdu skvěle propracovány. Nejlépe na vás zapůsobí efektní zakončovací útok. Stejně tak můžete během bojů použít svoji  magii, s níž můžete útočit na svého protivníka například pomocí fireballů či bude někdy potřeba se uzdravovat. Navíc k boji máte přeci dvě ruce, takže záleží na vás, jak je využijete. Můžete si tedy vzít dvě zbraně nebo je osadit kouzli či vytvořit kombinaci kouzla a zbraně, to vše záleží jen na vás. Navíc ještě můžete osadit svá záda například lukem a šípy. Jestliže chcete pořádně udeřit, měli byste mít připravený jeden ze Shoutů (řevů), kterými jsou právě lovci draků obdařeny.

Naučte se dračí pokřiky

Mimo různá kouzla, s nimiž lze udeřit protivníka nebo ho jen oklamat či povolat zvěř, je tu i krom léčení ještě jedna specialitka, kterou využívají drakorození. Jak jsem již uváděl, jedná se o tak zvané Shouty neboli řevy. Ovládat je vás naučí Šedovousové sídlící v chrámu na nejvyšší hoře Skyrimu, do něhož vás zavede nebezpečná stezka se sedmi tisíci schody. Jakmile tuto cestu zdoláte, při pohledu dolů dostane určitě závrať, ale jistě budete souhlasit s tím, že takového krásného pohledu jste se nikdy v žádné hře nedočkali. Vraťme se k těm pokřikům. Řevů je několik druhů, například můžete svého protivníka srazit k zemi, vytrhnout mu z rukou zbraň nebo ho jej lze jednoduše zmrazit. Pokud řev použijete na slabého protivníka, abyste ho srazili k zemi, tak se krásně prolétne. Rovněž můžete přivolávat bouřku, která na vaše nepřátele sesílá blesky, ale je tu i možnost zasáhnutí vašeho spojence, který si může rozmyslet, zda jím bude i nadále.

TES V: Skyrim TES V: Skyrim

Jen samá chvála pro Bethesdu

O celkový vzhled hry se velmi dobře postarali grafici z Bethesdy. Při pohledu na tak krásnou krajinu nezbývá nic jiného, než valit oči. Stejně tak je tomu i při bojích, v nichž určitě nemůže chybět krev a té je tu dostatek. Je vidět, že si vývojáři na hře dali opravdu záležet. Ve hře je vytvořeno mnoho modelů a to zejména postav, takže se vám nemůže stát, že byste potkávali pořád tu samou osobu. Stejně tak je to i s jejich hlasy. Oproti předchozímu dílu je zde šestkrát více lidí, kteří do hry propůjčili svůj hlas. Jak jsme se zmiňovali v posledních informacích o hře, uslyšíte hlasy několika známých herců jako například Christophera Plummera. O celý běh hry se stará nově vyvinutý Creation engine.

Přišli byste o mnoho

Díky tak kvalitnímu zpracování prostředí, bojů a úkolů budete na Skyrim hodně dlouho vzpomínat. Mezi námi se objevilo nové singleplayerové RPG, které porazí všechny své konkurenty, a které všem hráčům vytře zrak. Mě tedy nezbývá nic jiného než tuto hru ohodnotit plným počtem bodů, i když se zde vyskytují chybičky, jež během nadšení z hraní lze přehlednout. Usedněte ke Skyrimu a už vás někdo od něj nedotrhne, takže si před hraním pořádně rozmyslete, do čeho vlastně jdete. Tak skvělé prožití tohoto dobrodružství opravdu stojí za těch několik desítek či stovek ‘promarněných’ hodin.

(10/10)