Tropico 4 – recenze

Tropico 4
Máme tu další pokračování výborné budovatelské strategie, při jejímž hraní budete mít stále nějaké starosti. Tropico 4 je mezi námi, avšak nepřináší nám tolik novinek oproti předchozímu dílu. Fanoušky, ale i nováčky jistě potěší nová kampaň obohacena velkým počtem úkolů, import/export, několik nových budov a mnoho dalších vychytávek, jež se vám o zábavu velmi dobře postarají. To všechno má na svědomí vývojářské studio Haemimont Games.

Rozpálené slunce, palmy a moře – to je ráj

Už jste dlouho nebyly na dovolené někde v tropech? Pokud byste si rádi užívali povalování se na pláži, popíjení exotických nápojů a k tomu navíc si ještě dali kubánský doutníček, jenomže se zrovna nenaskytla ta správná možnost, můžete alespoň zapnout Tropico 4 a užít si jeho atmosféru, a sice z pohledu prezidenta či diktátora, což záleží už jen na vás.

Tropico 4

Teď máte moc, El Presidente

Přesně tak. Jakým způsobem se bude váš ostrov vyvíjet, je pouze ve vašich rukou. Můžete se tedy do toho vrhnout tvrdou rukou za pomocí armády, přičemž bude jisté, že vaši obyvatelé nebudou natolik spokojeni, a tak vypuknutí revoluce nemůže být pro vás žádným překvapením, přičemž tedy nezbývá nic jiného, než se s ní pořádně vypořádat a své poddané za pomoci svého vojska pořádně srovnat. Na druhou stranu se můžete pokusit vybudovat demokratický ráj, v němž každý dostane to, na co má právo. Tak už víte, jakou cestou byste se ve vaší vládě vydali?

Tropico 4

Vše je tu jako dříve

Jakmile se však pustíte do hry, jistě si někteří z vás uvědomí, že zde není něco úplně v pořádku. Mám na mysli zejména ty hráče, kteří už okusili předchozí díl, takže si jistě ihned všimnou, že se toho od trojky vůbec nezměnilo. Hra totiž běží na stejném, tak trochu vylepšeném enginu, veškerá hudba je převzata z minulého dílu a stejně tak je zachována většina textů. Do oka nás jen praští změněné menu a herní interface, což je asi tak jediné změněné.

Tropico 4

Někdy je lepší druhým vyhovět

Tak tomu je i u vnitřní politiky ostrova, jež funguje naprosto stejně jako ve třetím díle. Jedním z cílů tedy bude udělat si dobrou pověst u všech místních frakcí. Menších změn jsme se dočkali u zahraniční politiky, v níž si už nebudete udržovat vztahy jen s USA a Sovětským svazem. Takže nově budete spolupracovat s Evropou, Blízkým východem a s Čínou. A když jsem již u toho zahraničí, za zmínku stojí i možnost importu a exportu. Můžete si dovážet jakékoli suroviny, z nichž uděláte dražší výrobek, který pošlete do exportu, přičemž na něm pěkně vyděláte. Chcete-li pořád něco dovážet z jedné z uvedených velmocí, musíte si s ní stále udržovat přátelské vztahy, nebo pak nedostanete to, díky čemuž se vám neustále naplňuje vaše pokladna.

Tropico 4

Vůdce má vždy pravdu, i když ji nemá

Hra obsahuje deset nových ostrovů, jenž jsou až čtyřikrát větší, než ty z trojky. Na nich si užijete dvacet misí kampaně, v níž si však nebudete moci vybrat jeden z daných ostrovů. Proto existuje možnost rychlého scénáře, v němž si zvolíte ostrov a nezávisle budujete svoji malou zemičku. Během hraní příběhové kampaně vás stále provází velký počet úkolů, a to jak povinných, tak i nepovinných. Samozřejmě za ty hlavní úkoly vás čeká velká odměna a především tak pokročíte ve svém příběhu. Vedlejší úkoly se bohužel často opakují a zase toho tolik z nich nezískáte. Zadávají vám je často vůdci všech frakcí z ostrova, ale také i ze světových velmocí. Většinou se jedná o finanční injekci, vyvezení určeného množství daného zboží či stavba jedné z budov, jež se ještě na vašem ostrově nevyskytuje.

Tropico 4

Postavit a poté zbourat

Aby to nebylo málo, tvůrci nám do Tropico 4 přidali ještě jednu zpestřující novinu, několik přírodních katastrof, které mohou kdykoli postihnout váš ostrov. Není třeba se pak divit tomu, že se vám ostrovem prožene tornádo nebo ho spláchne vlna tsunami. Mimo to i na vás číhá zemětřesení, výbuch sopky či požár. Proti některým z nich se dá poměrně účinně bránit, bohužel většinou toho moc nenaděláte. Pak můžete jen bezmocně nahlížet, jak se vám vaše dílo snadno rozpadá a jen čekat až pohroma přejde. Ze začátku se toho sice moc neděje, ale po určité době budete muset stále těmto katastrofám odolávat, tedy spíše přemýšlet nad tím, jak své produktivní objekty stavět tak, aby byly zasaženy s co nejmenší pravděpodobností.

Tropico 4

Sestavte si svoji vládu

Další změny bychom mohli spíše přiřadit k datadiskovému vydání. Ve hře se objevilo celkem dvacet nových budov, z nichž většina má ty samé vlastnosti jako ty ostatní z předchozího dílu. Mezi ty nejzajímavější patří hasičská zbrojnice, za jejíž pomoci se lze bránit blízkým požárům, a ministerstvo, v němž jsou zaměstnáni ministři z pěti odvětví (školství, obrana, vnitro, ekonomika a zahraničí). Na volbu vašich ministrů, především na jejich postavení a názory, mohou různě reagovat vaši občané, stejně tak i ostatní velmoci.

Tropico 4

Rádi bychom přivítali více

Je opravdu těžké hodnotit Tropico 4 vzhledem k tomu, že je zcela totožné s předchozím dílem, vyjma několika výše uvedených novinek. Dle mého názoru mohli autoři tuto hru vydat v podobě datadisku. Zřejmě asi nejspíš chtěli vyzkoušet, jak si hráči oblíbí třetí díl a podle toho pak pokračovat s vývojem. Každý si nad hrou udělá svůj posudek a většinou nováčci nebo fanoušci by dali asi více bodů než já. Jistě tedy všichni neváhejte, a hru určitě vyzkoušejte, jelikož ani její cena není natolik vysoká.

(7/10)