XCOM: Enemy Unknown – recenze

Invaze mimozemšťanů opět začíná. Ano je to tak. Legendární XCOM se opět vrací mezi nás a vaším úkolem je ochránit naší planetu a zabránit útoku emzáků, kteří chtějí naší civilizaci zničit.

Přichází remake osmnáct let staré hry

Je to již osmnáct let, kdy se mezi námi objevil první díl této slavné série. Většina z nás ho však zná pod názvem UFO: Enemy Unknown, pod nímž byla hra vydána v české lokalizaci. První díl můžete také znát pod názvem X-COM: UFO Defense či X-COM: Enemy Unknown. V roce 2001 byl vydán X-COM: Enforcer a od té doby jsme se nedočkali žádného pokračování. Teprve tento měsíc máme tu čest zahrát si další díl této úspěšné série XCOM: Enemy Unknown. Můžete si také všimnout, že v názvu zmizela pomlčka. Kdo nerad čekal těch dlouhých jedenáct let, měl tu možnost zahrát si trilogii UFO od české společnosti Altar Games, jejíž díly právě vycházejí ze série X-COM. XCOM: Enemy Unknown si pro nás připravili vývojáři z Firaxis Games a byla vydána společností 2K Games.

Zachraňte naší planetu

Na Zemi opět útočí velká přesila krvežíznivých mimozemšťanů, vybavených těmi nejsilnějšími zbraněmi, o nichž může lidstvo prozatím pouze snít. Začínají zabírat území na naší rodné planetě, unášet lidi a rozsévat teror a zkázu ve velkoměstech. Aby se lidstvo vypořádalo s touto invazí, zakládá organizaci zvanou XCOM, což je mezinárodní sbor agentů, inženýrů a vědců, kteří se odhodlají postavit se neznámé hrozbě čelem. Organizace XCOM se skládá ze všech států světa, ale i tak budou z počátku boje proti emzákům, vybaveným různými pokročilými zbraněmi, velmi těžké.

Tak trochu jako za starých časů v lepším podání

Základní mechanismy a principy hry zůstávají od původní klasiky z devadesátých let minulého století nedotčeny. Původní hra UFO: Enemy Unknown byla ve své době pořádným hitem. Tehdy byla hra na svou dobu velmi rozsáhlá a spolu s napínavou atmosférou získala statisíce fanoušků, mezi nimiž se nakonec najdou i ti, kteří se dokážou i dnes k těmto kořenům XCOMu vrátit. Teď tu však máme nový remake s mnohem lepší grafikou, přehledným ovládacím rozhraním a s velkým množstvím novějších možností a prvků.

Opravdu mě unesli ufoni

Na začátku tedy máte k dispozici základnu s dvěma stíhacími letouny a s malým počtem vojáků, kteří mají k dispozici velmi skromnou výbavu složenou z neprůstřelných vest, projektilových zbraní a několika lékárniček. Na globální mapě můžete sledovat, jak invaze mimozemšťanů postupuje, a vy se musíte zpočátku jen snažit udržet co nejdéle jednotlivá území. Při zapnutí satelitního sledování určité části povrchu Země můžete získat různé výhody. Například Čina vám poskytne vědce, USA peníze, Rusko vám nabídne inženýry apod. Díky únosům a útokům mimozemšťanů vzniká ve světě panika a strach, a pokud se přestanete po delší dobu věnovat jednomu území, ihned o něj přijdete, přičemž přijdete o příspěvky a financování organizace XCOM daným státem, což může někdy vést k velkému maléru, pokud nemáte dostatečný příjem zdrojů.

Získejte mimozemskou technologii

V globálním režimu dále také budujete svoji základnu, na níž musíte investovat své finance a čas do výzkumu nových technologií, nakupování zbraní a vybavení a hlavně rekrutování vojáků. Tímto můžete do jednotlivých místností základny nahlédnout a dívat se, jak tyto procesy probíhají. Navíc můžete vyslýchat a zkoumat živé zajaté nepřátele, díky čemuž se pak můžete dostat k mimozemským technologiím. Získané mimozemské zbraně a materiály vám pak brzy poslouží k výrobě laserových zbraní či velmi silných brnění a mnoho dalšího vybavení, které můžete vyzkoumat v inženýrské dílně, pakliže máte dostatečné množství surovin a financí. Vedle toho máte také na základně k dispozici správu svých vojáků, v níž zjistíte, kteří z nich si vybojovali povýšení během jejich poslední mise, vybíráte si pro ně schopnosti, vyzbrojujete je dostupnými zbraněmi a dalším přídavným vybavením. Pokud se některý z vojáků během poslední mise nějak zranil, stráví nějakou dobu na marodce a je načas vyřazen z boje. Vy tak můžete nahlédnout na průběh jeho uzdravování. Nakonec můžete nahlédnout v síni slávy na statistiky těch, kteří nevrátili z poslední mise.

Došlo i k několika zjednodušením

Oproti prvnímu dílu je zde několik mechanismů zjednodušeno, což nám naopak přináší několik výhod. Základna se tu staví pouze jedna, díky tomu je stavění mnohem přehlednější. Do mise můžete nejprve vysílat pouze čtyři vojáky a následně jich lze vyslat maximálně šest, u nichž během akce nemůžete pracovat s inventářem. Menší počet vojáků má tu výhodu, že se o ně může hráč mnohem více starat. Navíc tu vznikají i různé krizové situace jako zaseknutí zásobníků či nepovedená střela. Úrovně jsou náhodně generovány, přičemž jsou na mapě velmi dobře rozestavěny překážky, za nimiž se mohou vojáci krýt. Jediným problémem je, že se vzhled úrovně negeneruje podle reálného prostředí dané lokace na naší planetě. Dokonce zmizel i akční systém založený na časových bodech.

Vrhněme se do akce

A jak vlastně akce vašich vojáků vypadají? Nejprve je třeba vytvořit si jednotku, kterou pak pošleme na misi. Ke složení jednotky máte na výběr čtyři různé typy vojáků, a to Assault, Heavy, Support a Sniper. Jedna z těchto tříd je vždy automaticky přidělena rekrutovy, který musí nejprve absolvovat svoji první misi, v níž musí hlavně přežít. Při skládání své jednotky je třeba trochu popřemýšlet a zvažovat, jak její složení nakombinujete a následně využijete předností a speciálních vlastností jednotlivých vojáků, kteří jsou po zabíjení nepřátel povyšováni a s další hodností si odemykají neustále nové schopnosti. Dokonce má hráč možnost své vojáky přejmenovávat a měnit jejich vzhled.

Kámo, ty to musíš přežít

Nelze tedy vyloučit, že si během hráni oblíbíte několik jedinců, o něž byste neradi přišli. Pakliže se nějak i lehce zraní, raději ho pošlete léčit se a nějakou tu akci s nimi pro jistotu vynecháte a počkáte, než se uzdraví. Pokud chcete během akce posbírat nějaké suroviny, potřebné pro vývoj a nákup věcí na vaší základně, musíte si dávat pozor, byste je za pomocí raket a granátů nezničili. Samozřejmě nejvyspělejší technologii získáte přímo od živých mimozemšťanů, proto je zde k dispozici možnost jejich zajetí. Abyste živého emzáka chytli, je třeba ho nejprve nějak oslabit a následně ho zblízka zpacifikovat.

Grafika by mohla z části vypadat lépe

Co se týče grafické stránky hry, mohu zaručit, že si ji dnes zahraje většina hráčů, jelikož hra není natolik náročná. Modely postav jsou velmi dobře zpracovány, avšak jejich animace jsou o něco chudší. Okolní prostředí by si jistě zasloužilo mnohem více detailů a navíc by mohlo působit trochu více strašidelněji, jelikož působí velmi pestrobarevně. Za zmínku jistě také stojí to, že se o chod hry stará Unreal Engine 3.

Objevuje se tu i hra více hráčů

Ve hře samozřejmě nechybí ani mutliplayer, v němž si sestavíte jednotku, ve které mohou být i ufoni a pustíte se s ní do souboje proti živému soupeři. Herní mód je tu pouze jeden, a to deathmatch. Chcete-li získat body a umístit se v online tabulce, musíte využit omezených možností při sestavování své jednotky. Na druhou stranu, pokud vám nejde o body, si můžete užít pořádného masakru. K dispozici máte různé pušky, mezi nimiž nechybějí i ty laserové a plasmové, a granáty. Protivníkovu jednotku můžete i přimět na svoji stranu překonvertováním pomocí mentální kontroly.

Hra se jinak povedla

Sice by hra mohla po grafické stránce vypadat v dnešní době mnohem lépe, ale na druhou stranu se velmi dobře povedla. Hra nabízí dramatickou atmosféru boje a díky její komplexnosti si hráče u sebe hodně dlouho udrží. Hrací doba na obtížnosti Normal zabere něco kolem patnácti hodin. Pro více pokročilé hráče tu je k dispozici i obtížnost, jež vám dá hodně zabrat, navíc v ní máte k dispozici pouze jedno uložení. Jistě se mezi vámi najdou i ti, kteří by mimozemšťanům nakopali zadek ještě jednou. Tak se do toho pusťte a ochraňte naší planetu!

(8/10)