SSX – recenze

SSX
Pořádně se teple oblékněte, nasaďte si brýle, ať vám sníh nepráší do očí, seberte prkno a vydejte se na jedno z největších pohoří světa. Hlavně nezapomeňte na pořádnou dávku adrenalinu, kterou můžete nasbírat i v novém SSX.

Připravte se na pořádnou jízdu

Série SSX patří mezi jednu z nejpopulárnějších extrémních her na konzolích spolu s Tony Hawkem. Můžete si tedy vybrat, zda chcete rozpumpovat adrenalin někde v teple nebo raději ve sněhu na horách. První díl SSX jsme si mohli zahrát již v roce 2000, po němž následovaly i další. Poslední titul, čímž je SSX on Tour, si mohli hráči začít užívat v roce 2005. A poté se už bohužel nedočkali žádného pokračování mimo SSX Blur, který byl vydán v roce 2007 a byl dostupný pouze pro méně populární Wii. Od té doby fanoušci čekali na nějaké zprávy od Electronic Arts, týkající se dalšího pokračování dostupného pro jejich konzole. Nakonec se dočkali a na přelomu února a března letošního roku se na trzích objevuje další pokračování SSX (2012) pro konzole PlayStation 3 a Xbox 360.

Musím vyhrát, prostě musím

Co se týče příběhu, nejedná se o nic jiného, než se utkat s protivníkem a ukázat mu, kdo je tady nejlepší. Vaším týmem je SSX, jemuž jde o titul světového snowboardisty. Proti vám však stojí nemilosrdný soupeř Griff, jenž vám bude celou dobu neustále stát v cestě spolu s jeho týmem. Vaším cílem je tedy ho porazit na devíti nejnebezpečnějších vrcholcích světa rozléhajících se po devíti pohořích. Takže procestujete skoro celý svět. V každé lokaci panuji jiné podmínky, k tomu je třeba využít svůj tým, jelikož každý z vašich jezdců je zvyklý na různé prostředí.

SSX SSX

Jaký máte vztah ke sněhu?

O zábavu je tu neustále postaráno. Jednou se ocitnete v závodě, kde musíte sjet svah dříve než vaši protivníci. Nic se však neděje, kdyby náhodou byli vaši soupeři lepší a vy byste skončili třeba na třetím místě. Stejně tak dobře se budete neustále bavit i na poslední příčce. Samozřejmě naším cílem je ale první místo, o které se budeme rvát zuby nehty. Mimo klasického závodu je tu i takzvané trikování, kde je vaším cílem nasbírat co nejvíce bodů za pomoci kombinace různých triků. Nejnapínavějším a nejzábavnějším je však sjezd nejnebezpečnějších vrcholů na život a na smrt, kde vám půjde o jediné – dorazit do cíle vcelku a vůbec si nikde po cestě nenamlátit. K tomu, abychom tato různě nebezpečná místa zdolali, je třeba využít několik pomůcek, jako je okřídlený oblek. Bez něho byste některé skoky nemohli přežít. Například v Himalájích, kde je velmi řídký vzduch, musíte mít s sebou povinně kyslíkovou masku, jinak se ihned udusíte. A takovéto hračičky vždy v daném pohoří využijete. Jak tedy vidíte, nudit se opravdu nebudete a to ještě vzhledem k tomu, že se zde vyskytuje 153 jednotlivých svahů.

Cesta kolem světa za sněhem

Všechny hory, které navštívíte, jsou realisticky zpracovány podle svých předloh, jež tvůrcům z Electronic Arts poskytlo NASA. I tak vývojáři zapojili svoji fantazii a pustili se do tvorby vlastních sjezdovek. Jak jsem se již na začátku článku zmiňoval, v průběhu příběhu navštívíte devět různých míst, a to kanadské Sklanaté hory, Aljašku, Patagonii, Antarktidu, Alpy, africké Kilimandžáro, Himaláje, Sibiř a Nový Zéland. V každé z těchto oblastí se vyskytuje jiné prostředí, povětrnostní podmínky a počasí, tudíž se nemusíte obávat stereotypu, kdy akorát sjíždíte jinou trať a nic víc. Můžete se tak pokaždé těšit na něco jiného. Zde také hraje velkou roli výběr jedné z postav vašeho týmu, protože každá z nich je danému prostředí více blízká než ty ostatní, takže má mnohem větší šanci na přežití toho bílého pekla.

SSX SSX

Nemějte svůj batoh prázdný

K tomu abyste mohli mít všelijaké pomůcky ke zdolávání těch nejhorších sjezdovek, musíte si je pořídit za získané body, které obdržíte po každém sjezdu. Dále máte i možnost pořídit si jiné prkno s lepšími vlastnostmi a nakonec i oblečení, jež má vliv pouze na vzhled, který stejně během té drsné jízdy vnímat určitě nebudete. Vraťme se ještě k těm důležitým věcem potřebným pro dané oblasti. Již jsem se zmiňoval o okřídleném obleku a plynové masce. Dále tu máme svítilnu, bez níž bychom byli v jeskyních zcela ztraceni. Dalšími vychytávkami jsou speciální háky užitečné na zledovatělých tratích, různé chrániče jako například krční pilíř, ale také i speciální termoregulátor, který vás udrží po celou dobu v teple.

Ukažte všem, že jste nejlepší

Příběhovou kampaň stihnete dohrát za pět hodin, což není sice tak dlouhá doba. Ale naštěstí tu ještě máme volné ježdění na všech těch sjezdovkách, jejichž jízda za zlatem jistě zabere několik dalších hodin. Takže počítejte s tím, že u hry jistě strávíte více jak deset hodin. Jakmile vše sjedete, existuje tu také sociální síť zvaná RiderNet, podobná Autoblogu z Need For Speed. Tento systém zaznamenává všechny hráče, kteří hrají SSX a registruje jejich časy, jež všichni mezi sebou mohou porovnávat a vzájemně překonávat. Jestliže některý z vašich přátel překoná na určitém svahu váš čas, RiderNet vás o tom ihned informuje, a vy se můžete poté vydat na trať a pokusit se překonat ducha svého kamaráda. Bohužel tu oproti předchozím dílům chybí multiplayer ve splitscreenu, což je v dnešní době jedním z nejběžnějších prvků konzolových her. Přitom jste se vždy jistě velmi dobře pobavili, pokud jste zrovna měli nějakou návštěvu, u SSX by se to právě hodilo.

SSX SSX

Honba za body může začít

Dalším takovým bonusem je Geotag, který si můžete přikoupit. Jedná se o virtuální značku, jež lze umístit kdekoliv po celém herním světě, kde vám pak začne hezky vydělávat bodíky. Ty se vám však budou hromadit pouze do té doby, než vám značku sebere jeden z kamarádů. Vypadá to zajímavě, že? Takže hodně zvažujte, kam svoji značku umístěte, aby vám mohla vydělat co nejvíce bodů.

Návrat do minulosti

Pak tu ještě máme prvek již známý z několika her, a tím je systém flashback, díky němuž se můžete vrátit o kousek v čase, když si pořádně namlátíte. Abychom si nemysleli, že to bude jen tak snadné neustále se vracet v čase, jakmile bychom něco zkazili, rozhodli se náš autoři za užití flashbacku penalizovat.

Grafika nic moc, ale hudba a atmosféra to spraví

Po grafické stránce mě hra natolik nepřekvapila, protože je velmi podobná předchozímu dílu SSX. I tak je ale herní svět velmi dobře zpracován a ihned jsem se s ním sžil, jelikož jsem se hlavně zaměřil na adrenalin tohoto extrémního sportu. K tomu mě ještě více nabudil pořádný soundtrack s elektronickou hudbou, která ještě navíc hraje podle toho, v jaké situaci se zrovna nacházíte. Velikou výhodou je i to, že si do hry můžete vložit svoji vlastní hudbu, což je pro mě docela zbytečné, protože ta původní se ke hře velmi dobře hodí.

Odolejte novému SSX

Všechny díly série SSX si vždy u hráčů vybodovaly úspěch, a stejně tak je tomu i u tohoto nového dílu, který se autorům z EA velice dobře povedl. Hru takového žánru nikde jinde nenajdete. A jestliže jste nikdy neměli nic společného se snowboardingem, a proto vás ani neláká tato hra, věřte, že po jejím spuštění změníte svůj názor. Poté bude velmi těžké vás od ovladače odtrhnout.

(8/10)