Uncharted 3: Drake’s Deception – recenze

Další díl dobrodružné série Uncharted od Naughty Dog studia je konečně mezi námi, a tak můžeme zapnout černou krabičku od Sony a pustit se dohraní, dokud nás vyvrcholení adrenalinu totálně neskolí. Jakmile začnete tuhle hru hrát, budete přemýšlet, zda opravdu hrajete nebo se díváte na film. Nemít v ruce gamepad, tak si opravdu řeknete, že se jedná o návštěvu kina.

Seznamte se s naším starým hrdinou

Všichni jste určitě viděli Indiana Jonse, který zažil mnoho dobrodružství a setkal se s několika nemožnými překážkami, které díky dobrému přemýšlení a někdy i zapojení humoru překonal. Připojte k němu ještě Laru Croft z Tomb Raideru s jejími akrobatickými schopnostmi a další hrdiny akčních filmů, jejichž muška je přesná na několik metrů daleko. Když si tohle všechno zkombinujete dohromady, co vám vznikne?, no přeci náš hlavní hrdina Nathan Drake, jenž přeskakuje z jednoho průšvihu do druhého. Stejně tak jako Indiana, ale nemá na hlavě klobouk a nenosí s sebou bič. Nathan je spokojenější s větším arzenálem zbraní, i když boj z blízka mu také nedělá žádný problém.

Uncharted 3

V třetím díle se dobrodruh Nathan Drake vydá hledat poklad ve ztraceném městě v pouštní Atlantidě. Jistě jste si mohli všimnout, že na většině obrázků se právě hrdina vyskytuje právě na poušti, i když v příběhu se do Atlantidy vydáte až v jeho poslední čtvrtině. Ještě předtím prozkoumáte jiné působivé kouty světa od Evropy až po Střední východ. Například se podíváte do Francie či Sírie.

Jak to vše začalo

V úvodu hry má dojít k obchodu, který však neproběhne tak, jak by měl. Nathanovi nezbude nic jiného, než se bránit, s čímž mu pomůže i jeho nejlepší přítel Victor Sullivan alias Sully. A zde máte tu možnost seznámit se s ovládáním v boji z blízka. Ze začátku to vše vypadá nadějně, Nathan a Sully dávají svým protivníkům co proto, i když sem tam taky nějakou tu ránu schytají. Bohužel to nakonec nedopadne tak dobře, jak by mělo. No víc o průběhu dění příběhu nebudu prozrazovat, ztratili byste pak mnoho z této hry plné napětí a adrenalinu. Jakmile se pustíte do nějaké rvačky, můžete využívat okolního prostředí. Určitě se vám někdy hodí láhev či pánev a raději rozpálená, která by mohla přistát na hlavě protivníka. Nebo svého soupeře chytněte a prostě s ním o něco pořádně třískněte, snad si pak uvědomí, že si s vámi neměl nic začínat. Pokud s ním stojíte někde na kraji, můžete ho shodit a nechat ho se proletět.

Uncharted 3

Abychom Draka více poznali, podíváme se na něj o pětadvacet let zpět, což je pěkný krok dozadu. Takže si přibližně půl hodiny zahrajete i za malého desetiletého Draka, který se toulá ulicemi a poznává Sullyho. Už v těchto letech se mladý Drake dostává do potíží, tudíž je i zde o zábavu postaráno, jakmile budete utíkat před svými pronásledovateli. V průběhu této části se hlavně dozvíte, jak je to s vaším předkem Francisem Drakem a zároveň zjistíte, že všichni aktéři tohoto dobrodružství se znají už mnoho let. O to pak vzniká větší touha vyřizovat si osobní účty.

Konzole se rozjedou na plný výkon

Díky novému upravenému enginu hra rozžhaví vaše PlayStationy trojky úplně naplno. Podle vývojářů jde o obrovský výkon, který si nedokážeme v našich Sony bednách ani představit a to díky správné optimalizaci. Díky tomu správnému vyladění si můžete všimnout, jak se zde chovají přírodní živly, kterými jsou hlavně voda a oheň. Stejně tak mě i překvapilo počasí, například jak déšť vypadá úplně realisticky. Stejně tak mě zaujaly odrazy sluníčka, například od pálených tašek nebo vlající listy na stromech.

Ve zdravém těle, zdravý duch

Poskakovaní po střechách, lezení po fasádách či řešení komplikovaných středověkých hlavolamů, vám hodně připomenou hraní starých dobrých her, jako je Tomb Raider či Prince of Persia. Jenomže hlavní hrdinové těchto her se opravdu mohou jít zahrabat, jakmile se setkají s Nathanem plným mrštnosti, kterou využívá nejen v jeho akrobacii, ale také i v pěstních soubojích. Ovšem nejjednodušší Nathanovou volbou je střelba, v níž je tak rychlý a přesný. Navíc není pro něj žádný problém použít svojí zbraň během překonávání jakékoli překážky. Protivníci schovejte se, Nathan tasí zbraně.

Uncharted 3

Je těžké se věnovat boji

Někdy je opravdu těžké se věnovat boji proti svým protivníkům, když vás zrovna láká kvalitně zpracované prostředí, kterým se opravdu musíte kochat, protože tohle se v jiných hrách nevidí. Stačí jen chvilku vnímat okolí mimo svých soupeřů a už se dostáváte do nesnází. Chcete-li přežít, všímejte si více nepřátel a buďte opatrní. Jenomže nevšímat si ‘toho’ okolí, to je opravdu těžké.

Je na vás jaký styl boje proti svému nepříteli zvolíte. Jednoduše se ho můžete zbavit na dálku díky svým zbraním, určitě však není problém dát protivníkovi nakládačku či ho potichu zezadu zneškodnit. Nejzábavnější způsob zabití nepřítele je, když se k němu přiblížíte a odjistíte mu jeho vlastní granát. Jen si takovou situaci představte, vypadá to zábavně, leč ze strany majitele granátu vše míří k pouhé panice a následnému úklidu. Nastanou i situace, kdy po vás budou granáty házet a nejjednodušším způsobem bude vrátit tento dáreček zpět, odkud se objevil.

Uncharted 3

Film nebo hra?

Kdyby byl Uncharted 3 ve filmové podobě, věřte, že takovýto film by byl oceňován jedním Oskarem za druhým a autoři by se radovali, kdyby měli alespoň malou chvilku volna od médií. I tak hra vypadá jako nějaký hollywoodský trhák plný akce a napětí. Nathan Drake překonává jednu překážku za druhou. Pořád něco na něj padá, či se mu pod nohama propadá podlaha nebo praská zábradlí. Někdy se nepovede ani skok na lustr, jelikož se s Nathanem ihned utrhne. V této hře je klid úplně cizím slovem. Když se na to tak dívám, na našeho akčního hrdinu stále číhá smrtelné nebezpečí, jemuž se vyhýbá a jak je vidět, pro něj je to běžná rutina. I když je všechno dění kolem vás naskriptované, není tedy vše ponecháno náhodě, jsou skripty tak důkladně zpracované, že můžeme jenom koukat a divit se, co se to vlastně děje.

Zahrajte si s (ne)přáteli

Celý příběh je možné odehrát do deseti hodin. Pokud vás po odehrání příběhu hra omrzí, tak je tu multiplayer ještě jako taková třešnička na dortu, jenž vás určitě zabaví na dalších pár hodin. Díky celkovému kvalitnímu zpracování hry vás nebude mocni nikdo od ovladače odtrhnout. V multiplayerovém hraní budete postupně odměňováni různým vylepšením a náboji. Svému hrdinovi je možné měnit i oblečení a přidělovat mu různá gesta. Se svými přáteli si můžete zahrát kooperativní mód, který vás atmosférou trochu přiblíží k singleplayeru. Stejně tak zde nechybí ani soupeření mezi hráči. Nejzajímavějším herním módem je zde Three Team Deatmatch, kde mezi sebou soupeří tři týmy.

Uncharted 3

Loučíme se s Nathanem

V poslední době je u autorů zvykem uzavírat své série do trilogií, jak je tomu například u nedávno vydaného posledního dílu vesmírné hry Gears of War. Stejně tak se k tomuto kroku odhodlalo Naughty Dog studio, a tak se tímto třetím dílem série Uncharted loučíme s naším hrdinou Nathanem Drakem. Nebude to loučení ledajaké, jelikož tuto hru si určitě každý zahraje minimálně ještě jednou a hrát se bude ještě několik let po jejím vydání. No snad se nemýlím.

Neváhejte a hrajte

Tato hra září jen samými pozitivními prvky, mezi nimiž je hlavně špičkové audiovizuální zpracování. Celé dění se hemží jedním efektem za druhým a mně jen stoupá adrenalin v krvi. Pokud bych se zde měl zmiňovat o nějakých chybách, tak jedině o prolínajících polygonech a umělé inteligenci, jež vám někdy při jejích taktických přesunech vleze přímo do rány. To však nezabraňuje tomu, aby si hra zasloužila plný počet bodů. Pokud vlastníte PlayStation 3, určitě neváhejte a co nejdříve si tuto hru sežeňte, jelikož přicházíte o mnoho.

(10/10)