Alan Wake’s American Nightmare – recenze

Alan Wake’s American Nightmare - recenze

Sotva týden si majitelé PC užívali první díl dva roky starého Alana Waka, který byl již dostupný pro konzole Xbox 360. Šest dní po vydání prvního dílu pro PC se totiž mezi hráči na konzolích Xbox 360 začalo objevovat pokračování Alan Wake’s American Nightmare, jenž je dostupné na Xbox Live Arcade. Jak je vidět, tmu jste v minulém díle pořádně nezahnali, tak se do toho můžete pustit ještě jednou, tentokrát ve více akčnějším podání.

Před tmou nikdy neutečeš

Musím však upozornit, že se nejedná o žádné pokračování, ale o samostatnou menší kapitolu, která pouze na předchozí hru odkazuje. Pokud jste tedy minulý díl ještě nehráli, zase o tolik nepřicházíte. Jestliže budete pozorně sledovat všechny scény a dialogy v americké noční můře, pochopíte, o co se v příběhu jedná, i když z počátku budete tak trochu mimo, což se opravdu časem podá. Mimo kvalitně propracovaného příběhu, s jakým jsme se již setkali dříve, se autoři více přiklonili k pořádné akci, a tak se nesmíte divit velkému počtu nepřátel, proti nimž náš hrdina obdržel nové zbraně a samopaly. A jak už napovídá úvodní obrázek, nechybí zde ani nastřelovač hřebíků. Sami jistě uznáte, že je zde o zábavu velmi dobře postaráno, stejně tak i o celkovou hratelnost, která se o trochu více zlepšila.

Taky se bojíte tmy?

Na začátku děje se Alan ocitá na neznámém místě kdesi v Arizoně, kde opět nečekaně vládne temnota, stejně jako v minulém díle. Sotva uděláte prvních pár kroků a už se před vámi ocitají temní protivníci zvaní Taken, což jsou lidé pohlceni temnotou, jejichž slabinou je působení světla. Takže zase baterka vítězí! Jenomže ti nejsou jediní. Vaším úhlavním nepřítelem je Alanův dvojník šílený Mr. Scratch, který však vypadá velmi společensky díky obleku a ulíznutým vlasům. Jenomže tak jak vypadá, se nechová. A kde se objeví, tam vždy dojde k nějaké nepříjemnosti, do níž budete zatáhnuti. V příběhu je opět vaším úkolem přemoci temnotu spolu s panem Scratchem a dalšími temnými stvořeními. Navíc pokud budete dávat pečlivě pozor, zjistíte, že se Alan ocitá ve vlastním scénáři jedné z epizod pořadu Night Springs.

Alan Wake’s American Nightmare - recenze Alan Wake’s American Nightmare - recenze

Mají to kluci ale dobře vymyšlené

Co se tu vlastně děje a kde se Alan nachází, pochopí ze sledování jeho televizního pořadu, pro nějž napsal několik scénářů. Stejně tak se někdy hodí i poslouchání rádia či odposlouchávání telefonních hovorů. Dále můžete na různých místech nalézt útržky Alanova rukopisu. Všechny tyto věci, na které narazíte, vám poslouží jako měna, za níž si pak můžete například odemknout nové zbraně, bez kterých byste jistě v určité situaci, kdy proti vám stojí velký počet nepřátel, neobešli a litovali, že jste žádné útržky nehledali. Dostanete-li se však do takovéhoto problému, jistě nebudete váhat, a pokusíte se příběh znovu odehrát s hledáním všech těch skrytých předmětů. Mají to ale autoři velmi dobře vymyšlené. Na druhou stranu se nedivím, jelikož celkový příběh stihnete odehrát za pět hodin. Tak proč si příběh nezahrát ještě jednou, ať se ten čas o něco více nastaví. A navíc hlavní příběh není jediným obsahem této hry, v němž byste se dobře bavili.

Přežijí jen ti nejodvážnější

Pakliže se tedy po několikátém odehrání hlavní příběhové kampaně začínáte nudit, jistě tu veškerou zábavu může ještě na nějaký čas zachránit režim Arcade Mode. Věřte, že vám taktéž zabere několik dalších hodin času a přivede vás do strachu stejně jako příběh, kde se budete snažit přežít každou vteřinu, což je vlastně vaším hlavním cílem. Ocitáte se na jedné z předem připravených map, kde se musíte bránit vlnám temných stvoření po dobu deseti dlouhých minut. Zejména zde vřele přivítáte nové odemčené zbraně, bez nichž by to bylo těžké. Jestliže je nemáte, pak víte, co máte udělat. A máme tu opět další hodiny herního času. Za úspěšná zabití nepřátel získáváte body, které můžete porovnávat se svými přáteli. Věřte však, že z počátku vaším cílem nebude ani tak nahánění bodů, jako spíše zůstat naživu a postoupit dále.

Bez baterky do tmy nelez

Stejně jako v předchozím díle i zde na vaše protivníky platí světlo. Takže vaší hlavní zbraní bude baterka a veškerá místa, kde není tma, ale právě její opak. Likvidace nepřátel tedy vypadá velmi jednoduše. Nejdříve na ně nasvítíte, čímž je oslabíte a pak je můžete dorazit například brokovnicí či jinou zbraní. No, nechtěl bych to schytat tím nastřelovačem hřebíků.

Tak co, máte odvahu?

Příběh je opravdu kvalitně propracován, navíc nás velmi potěšil i nový režim Arcade Mode. Na žádnou chybu jsem sice nenarazil, ale i tak autoři v jedné menší stránce zklamali, a to osekanou grafikou, v níž jsou stíny jednodušší a stejně tak jsou i modely objektů přímočařejší. I tak si ale není na co stěžovat, protože hra stále vypadá po grafické stránce velmi dobře, i když není zcela totožná jako v předchozím díle. Alan Wake’s American Nightmare mohu doporučit všem. I těm, kteří nemají ještě nic společného s minulým dílem.

(8/10)