Je ve hře dovoleno zabít dítě?

Vlna kritiky se nese na některé hry, ve kterých dochází k zabíjení na první pohled nevinných lidí, nedej bože dětí. Patrick Bach z EA mluvil ke konci minulého měsíce o praktických a morálních problémech, které umožňují hráčům, aby se dopouštěli vražd – byť ve virtuálním světě. Pro Rock,Paper,Shotgun řekl: „Snažím se v hrách jako BF (Battlefield) držet dál od civilistů, protože si myslím, že lidé budou dělat špatné (věci). Nechci vidět videa na internetu, kde lidé střílí civilisty. To jsou ty prvky, které budu ze hry odstraňovat.“

A dodal: „Ve hře, která je více autentická, když máte zbraň v ruce a dítě před sebou, co se stane? No, hráč pravděpodobně to dítě zastřelí. Ale část viny je na nás. Musíme naše zkušenosti postavit tak, abychom nedávali hráčům zkušenosti, že mohou dělat  špatné věci.“

Není divu, že v současné době se mnohé hry  přehodnocují a tyto postoje přichází právě po Breivikově útoku. Notoricky známé Call of Duty: Modern Warfare 2 prošlo největší kritikou (viz. první trailer). Bach řekl, že „nechci, aby si lidé nemysleli, že válka není dobrá. Snažíme se dělat něco, co je vyzrálejší. Vyzrálost nejsou krváky.“A dodal: „To je skutečně dětinské chtít víc krve. Myslím, že hry potřebují trochu dospět. Budou dospívat s hráči. Vždycky tu budou hry pro děti, ale chci hry pro dospělé, hry, které můžu hrát. Dokud jsem v byznyse, budu dělat hry, které chci hrát.“

Colin Campbell ve svém článku říká: „Souhlasím s (že je špatné zabíjet lidi a děti, ale je v pořádku předstírat zabíjení lidí, ale ne dětí)… a věřím, že je to většinový názor. Výborně jsem se pobavil vražděním nepřátel ve střílečkách. V Call of Duty multiplayer mode je několik věcí, z kterých jsem měl lepší zážitek než ze zastřelení svého bratra  mezi oči nebo podřezání hrdla mého nedospělého syna, když se plíží nahoru po schodech vzorového předměstského domova. Ale zabít dítě ve videohře? Kdepak! Nikdy.“

Jaký je váš názor? Kde končí svoboda? Máme si říkat – jde přece jen o hru, tohle není realita? Nikdo tu doopravdy nekrvácí, nikdo neumírá. Nebo skutečně nás mohou hry natolik ovlivnit a změnit naše postoje? Můžeme pak dělat „špatné věci“, jak říká Patrick Bach z EA?

Počítačová hra vytváří nový prostor s novými zkušenostmi a novou morálkou. Na každého hráče to jistě působí jinak. Hodně také záleží na jeho vyspělosti. Krváky pro děti, to může být doslova škola sadismu. Proti tolik uvolněné morálce dovolit dětem vše se společnost staví nejen ve sféře počítačových her, ale v současné době i RRTV se svou novou akci „Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost“.

Ale zpátky k hrám. Zkouškou nervů stačí například samotný trailer Dead Island:

Hra je doporučena starším osmnácti let. Nicméně může být samotná věková hranice limitem a jistotou, že nedojde k narušení osobnosti?

Na druhou stranu, stále tu prochází spousta kritik ohledně vlivu na hráče. Položil si však někdo otázku, jací jsou tvůrci těchto her? Oni musí vymyslet děj, zápletku, detaily i ty krvavé louže. Co se v jejich hlavách promítá?

Co si o tom myslíte? Není kolem všeho jen přehnaný humbuk?

Zdroj video: IGN.com

 

Komentáře