Víme, jací jsou čeští hráči

V dubnu 2011 proběhl telefonický výzkum, organizovaný agenturou Factum Invenio, která kontaktovala na 1002 respondentů se základními otázky ohledně informací o počítačových hrách. Výsledek byl pak zveřejněn v brožuře, která je zdarma dostupná na internetu.

„Tato brožura by se měla stát jakýmsi základním kamenem v oblasti informování a orientace na českém trhu s videohrami,” říká prezident AHP Michal Valkoun.

Kdo v Česku hraje hry?

Převážně muži, ale i pro dědečka s babičkou nejsou hry cizím prostředím.

Ani ne třetina české populace (27,8%) hraje hry na PC, konzolích nebo mobilních telefonech. Většina hráčů jsou muži (63,1 %), ale ani ženy-hráčky netvoří nezajímavý vzorek (36,9 %).

Ačkoliv jsem se domnívala, že u her tráví „veškeré své mládí“ teenageři, překvapivě tito mladí lidé tvoří jen  9 % hráčů. Dokonce méně než lidé nad 45 let (13,3%) nebo nad 60 let (10,3%).Největší skupina hráčů jsou kategorie lidí 18-29 let a 30-44 let. Dohromady tento silný vzorek tvoří 67,4% ze všech hrajících respondentů.

Počítač nebo chytrý telefon?

Počítače a notebooky v domácnostech vedou. Vlastní je na 80 % respondentů. Zájem o ostatní platformy řádně pokulhává. Nicméně kdo vlastní počítač, může také být majitelem herních konzolí nebo chytrého mobilního telefonu apod. Neznamená to tedy, že by 80 % hráčské populace sedělo doma u počítače a zbylých 20 % si musely mezi sebou rozdělit ostatní platformy.

Pro srovnání na druhém místě v oblíbenosti jsou chytré mobilní telefony (19 %) a herní konzole (17%). Stejně tak však 17 % populace nevlastní žádné herní zařízení.

Kolik máte doma her?

Zdá se, že Češi doma moc her nemají.

Výsledky výzkumu jsou více než šokující. Čtvrtina lidí přiznává, že má doma jen 1-5 kusů her. Předpokládala jsem, že domácnosti jsou lépe vybavené. Malého počtu her se podle mého názoru musí člověk brzy „přejíst“ a chce zkoušet nové a další. Avšak podle výsledků například „jen“ 11-20 kusů her vlastní z celé populace pouhých  9 % obyvatel a nad 50 kusů pak jen 1 % respondentů.

Z celé populace třetina lidí si hry nekupuje vůbec. Téměř 40 % si pořídí maximálně 3 hry do roka. Necelých 6 % lidí nakupuje každý měsíc.

Nakupujete v obchodě nebo pirátsky stahujete přes internet?

Ačkoliv je v současné době velká nabídka možnosti internetového nákupu her, lidé přesto podle výzkumu raději upřednostňují kamenné specializované prodejny. Nakupuje zde více než třetina populace.

16,8 % respondentů nakupuje hry z internetových obchodů. Podobné procento (14,7 %) si je však s oblibou stáhne z internetu. Můžeme tedy říci, že 14,7 % respondentů se přiznává k pirátskému stahování? A téměř deset procent (9,7 %) si zahraje a také nic neutratí – hry si půjčí od známých.

Kolik času strávíte hraním her?

Podle výsledků se zdá, že česká hráčská populace není závislá na počítačových hrách a svůj volný čas rozděluje mezi různé aktivity. Přesto však 13 % hráčů (tedy ne všech respondentů) stráví více jak 10 hodin týdně hraním her na počítači a velmi zanedbatelné procento na ostatních platformách. Většina lidí (přes 40 %) si však každý týden nemusí ke hře usedat vůbec.

A co vaše děti?

Rodiče se většinou snaží děti omezovat v čase stráveném při hraní. Třetina rodičů omezuje děti na 5 hodin týdně, druhá třetina má zvýšený limit do 20 hodin týdně. 10 procent dětí má naprosto volnou ruku a sedí u her, kdy si zamanou. Přísný zákaz dává svým dětem jen 2% rodičů.

Zajímavé je, že téměř třetina rodičů (32 %) si myslí, že se jejich děti o hry nezajímají. Avšak ti rodiče, kteří sami aktivně hrají hry, by s nimi nesouhlasili. Zde je přesvědčeno jen 20 % rodičů, že jejich děti o hry zájem nejeví.

Systém věkového hodnocení her však dominantní většina (78 %) lidí vůbec nezná a dalších 8 % na doporučení vůbec nehledí!

Rodiče jsou však přísní a podle výzkumu chtějí pro své děti to nejlepší. Většina rodičů (80 %) chce, aby hry byly povinně označovány věkovou hranicí, 72 % si myslí, že by se děti neměly dostat k hrám, určeným pro starší, protože (64 %) si myslí, že hraní těchto her je může velmi negativně ovlivnit v jejich psychickém rozvoji.

 

Trh s hrami v ČR a SR každým rokem roste v obratu o více jak čtvrt milionu korun. V roce 2010 už byl roční obrat přes 2 miliardy korun. Nejoblíbenějšími tituly v roce 2010 byly Mafia II, Battlefield: Bad Company 2 a Fifa 2011.

Komentáře